От един месец имам странен проблем - вратата на багажника се отваря от централното, но не се затваря. Слушам машинката обаче бръмчи и в двете посоки, а движение на палеца на вратата - йок.
Покрай четирите празнични дни останах свободен една сутрин и давай да разглобяваме задна врата и да видим какво става....
Свалих кората, свалих машинката, викнах бета тестер (жената - да върти ключа на шофьорската врата) и слушам и гледам... както и да гледам работи само в едната посока - на отваряне.
Реших моментално, че трябва да се разглоби. Тук обаче виждам, че няма да е толкова лесно защото машинката е направена неразглобяема и за еднократна употреба. Е да ама това не може да ме спре - леко и внимателно с макетен нож от големите се разцепват двете половини, но не само 1-2 мм в дълбочина а до 5-10 мм, защото по периферията има едни щифтове, които също за залепени и трябва да се срежат. Процедурата е много трудоемка поради здравината на материала - наистина много здрав полимер.
ВНИМАВАЙТЕ да не се срежете - боли.
След като се убедите, че сте срязали цялата периферия на машинката - не се отчайвайте че не се отваря. Оказва се, че във вътрешността на машинката има още няколко щифта, които са залепени при производствоти и, и които няма как да се срежат. Взема се една голяма права отверка или много здрав нож и се напъва от 2 страни, за да могат да се скъсат вътрешните щифтове. След като се отвори - изглежда така:

След като се отстрани рейката (така го кръстих този елемент в горната част на следващата снимка) машинката изглежда така:

По всичко личи, че качеството на машинката е на ниво. Зъбните колелета са истински, като даже последните са метални. Имаше доволно смазка по тях и се вътряха много лесно. След като я сглобих, разглобих и тествах над 10 пъти най-накрая разбрах как работи и къде точно е проблема...

Как работи цялата машинка.
На горната снимка е показано как са зацепени рейката (2) и подвижното рамо (1) при положение на машинката все едно вратата е отворена. В това състояние подвижното рамо от машинката стърчи. Посока (3) е посока на отваряне. Посока (4) е посока на затваряне.
Какво става при задействане на машинката в посока на затваряне.
Рейката (2) се движи в посока (4), нейният зъб (9) е зацепил пружиниращия зъб (8') намиращ се на подвижното рамо, като по този начин издърпва рамото в посока (4) докато рамото достигне ограничител (вратата вече е заключена). Рейкато обаче не спира и продължава да се движи в посока (4). Подвижния зъб, който лагерува в точка (6) и е подпрян с пружина (7) сгъва пружината под действието на напъна от рейката и зъба на рейката го прескача, като минава отдясно на него (гледайки горната снимка). В това положение вратата на багажника вече е заключена и подвижното рамо е свободно т.е. ако тръгнеш с ключ да заключваш вратата или да натиснеш палеца, самата машинка няма да оказва никакво съпротивление - което е и идеята с тази конструкция на машинката.
При отваряне на вратата т.е. при движение на подвижното рамо в посока (3) (зъбът на рейката се намира от дясно на подвижния зъб) процесите протичат аналогично, като при достигане на крайно положение на рамото в посока (3), рейкта продължава, докато не прескочи през пружиниращия зъб.
Проблема беше, че при движение на рейката в посока (3), не можеше да прескочи пружиниращия зъб, като по този начин в посока на заключване не работи.
Причината беше едва доловимо износване в основата на пружиниращия зъб, което обаче явно пречеше. Тъй като нямаше как да оправя износването, намалих усилието на пружинката като резнах 1 витка от нея. Ето какво представлява пружиниращия зъб в разглобено състояние.

ВНИМАНИЕ - пружинката се търси много трудно...
След като изпробвах машинката над 100 пъти, за да съм сигурен в правилната и работа и като я подложих на неистови тестове дали е достатъчно "силна" след като и ослабих пружинката стигнах до извода, че е готова да бъде сглобена и приведена в работно състояние.
Разглобих я пак и смазах с грес всички зъбни колелца, подвижното рамо, рейката и т.н. Избърсах много добре с кореселин щифтовете, и периферията на корпуса, където трябваше да бъде залепен. След това с някакво поравилно лепило на Wurth като Каноконолит ама по-гъсто сложих на всички щифтове и по цялата периферия. Две плочки от тротоар върху машинката и така чак до другата сутрин (спазваме инструкцията на лепилото, че достига пълна якост след 24 часа).
След сглобяването на задната врата вече се радвам на пълнофункционално централно заключване.
Като ми остане малко време, ще напиша и как се сменя виско муфа на перката за 10-15 мин.
Покрай четирите празнични дни останах свободен една сутрин и давай да разглобяваме задна врата и да видим какво става....
Свалих кората, свалих машинката, викнах бета тестер (жената - да върти ключа на шофьорската врата) и слушам и гледам... както и да гледам работи само в едната посока - на отваряне.
Реших моментално, че трябва да се разглоби. Тук обаче виждам, че няма да е толкова лесно защото машинката е направена неразглобяема и за еднократна употреба. Е да ама това не може да ме спре - леко и внимателно с макетен нож от големите се разцепват двете половини, но не само 1-2 мм в дълбочина а до 5-10 мм, защото по периферията има едни щифтове, които също за залепени и трябва да се срежат. Процедурата е много трудоемка поради здравината на материала - наистина много здрав полимер.
ВНИМАВАЙТЕ да не се срежете - боли.
След като се убедите, че сте срязали цялата периферия на машинката - не се отчайвайте че не се отваря. Оказва се, че във вътрешността на машинката има още няколко щифта, които са залепени при производствоти и, и които няма как да се срежат. Взема се една голяма права отверка или много здрав нож и се напъва от 2 страни, за да могат да се скъсат вътрешните щифтове. След като се отвори - изглежда така:

След като се отстрани рейката (така го кръстих този елемент в горната част на следващата снимка) машинката изглежда така:

По всичко личи, че качеството на машинката е на ниво. Зъбните колелета са истински, като даже последните са метални. Имаше доволно смазка по тях и се вътряха много лесно. След като я сглобих, разглобих и тествах над 10 пъти най-накрая разбрах как работи и къде точно е проблема...

Как работи цялата машинка.
На горната снимка е показано как са зацепени рейката (2) и подвижното рамо (1) при положение на машинката все едно вратата е отворена. В това състояние подвижното рамо от машинката стърчи. Посока (3) е посока на отваряне. Посока (4) е посока на затваряне.
Какво става при задействане на машинката в посока на затваряне.
Рейката (2) се движи в посока (4), нейният зъб (9) е зацепил пружиниращия зъб (8') намиращ се на подвижното рамо, като по този начин издърпва рамото в посока (4) докато рамото достигне ограничител (вратата вече е заключена). Рейкато обаче не спира и продължава да се движи в посока (4). Подвижния зъб, който лагерува в точка (6) и е подпрян с пружина (7) сгъва пружината под действието на напъна от рейката и зъба на рейката го прескача, като минава отдясно на него (гледайки горната снимка). В това положение вратата на багажника вече е заключена и подвижното рамо е свободно т.е. ако тръгнеш с ключ да заключваш вратата или да натиснеш палеца, самата машинка няма да оказва никакво съпротивление - което е и идеята с тази конструкция на машинката.
При отваряне на вратата т.е. при движение на подвижното рамо в посока (3) (зъбът на рейката се намира от дясно на подвижния зъб) процесите протичат аналогично, като при достигане на крайно положение на рамото в посока (3), рейкта продължава, докато не прескочи през пружиниращия зъб.
Проблема беше, че при движение на рейката в посока (3), не можеше да прескочи пружиниращия зъб, като по този начин в посока на заключване не работи.
Причината беше едва доловимо износване в основата на пружиниращия зъб, което обаче явно пречеше. Тъй като нямаше как да оправя износването, намалих усилието на пружинката като резнах 1 витка от нея. Ето какво представлява пружиниращия зъб в разглобено състояние.

ВНИМАНИЕ - пружинката се търси много трудно...
След като изпробвах машинката над 100 пъти, за да съм сигурен в правилната и работа и като я подложих на неистови тестове дали е достатъчно "силна" след като и ослабих пружинката стигнах до извода, че е готова да бъде сглобена и приведена в работно състояние.
Разглобих я пак и смазах с грес всички зъбни колелца, подвижното рамо, рейката и т.н. Избърсах много добре с кореселин щифтовете, и периферията на корпуса, където трябваше да бъде залепен. След това с някакво поравилно лепило на Wurth като Каноконолит ама по-гъсто сложих на всички щифтове и по цялата периферия. Две плочки от тротоар върху машинката и така чак до другата сутрин (спазваме инструкцията на лепилото, че достига пълна якост след 24 часа).
След сглобяването на задната врата вече се радвам на пълнофункционално централно заключване.
Като ми остане малко време, ще напиша и как се сменя виско муфа на перката за 10-15 мин.
Коментар