Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Интересно и може би полезно за някой от нас!

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Интересно и може би полезно за някой от нас!

    Здравейте!Попаднах на интересна статия и реших да я споделя с Вас!И предварително се извинявам ако вече е публикувана тук!
    Аман от "компетентни" хора, казвам ви! Знаят, обясняват, спорят всезнайковци, вярват си, а най-кофти е, че и други им вярват. Затова нека дам един малък, не толкова компетентен, урок на тема "що е то 4х4".

    Всезнайко знае, че 4х2 са нормалните коли (общо четири колела, от които 2 са движещи), а 4х4 означава, че и четирите колела са движещи. И знанията свършват дотам. А половината истина нали знаете какво е?

    А ето и малко повече от половината истина - това, че на колата пише "4x4" не задължително означава, че карате с четири задвижващи колела. Още повече - понякога НЕ трябва да карате с четири задвижващи колела освен ако не искате да си бракувате диференциала. Това например са колите от първия тип от изброените по-долу:

    Part-Time 4WD: Това са джипове, които обикновено (и задължително) на нормален път трябва да се карат като 4x2. Причината за това е, че превключването в режим 4x4 става без междуосев диференциал, т.е. има еднакво натоварване към двата моста. Този режим е само и единствено за тежък offroad, защото действа подобно на блокиран междуосев диференциал при full time джиповете! На асфалт - просто прецаквате трансмисията и после плачете. С други думи - с такава кола вие в 99% от времето не сте 4х4. Запомнете го. Някои имат "бавни скорости", което е хубава екстра. Типични представители на Part-Time 4WD:

    * УАЗ - повечето или всички модели (търсете с редуктурен мост)
    * Chevy Blazer/GMC Jimmy
    * Dodge Durango (стандартно оборудване)
    * Dodge RAM
    * Ford F-сериите
    * Ford Ranger
    * Honda Passport / Isuzu Rodeo
    * Jeep Cherokee (стандартно оборудване)
    * Jeep Comanche
    * Jeep Liberty
    * Jeep Wrangler
    * Land Rover серии 1, 2 и 3
    * Mitsubishi Montero Sport
    * Mitsubishi Raider
    * Mercedes G-class W460/461 (старите)
    * Nissan Armada
    * Nissan Pathfinder
    * Nissan Patrol
    * Nissan Titan
    * Nissan Terrano II
    * Nissan Xterra
    * Suzuki Equator
    * Suzuki Samurai
    * Suzuki Sidekick
    * Suzuki Vitara / Grand Vitara
    * Toyota 4-Runner
    * Toyota Tacoma
    * Toyota Tundra TRD
    * Toyota FJ Cruiser

    Automatic Four-Wheel Drive (A4WD): Това са електронни екстри, които целят да ви вземат парите и да ви оставят в калта (мое лично мнение). Наричат ги "умните part-time 4x4". Тези коли си карат 4x2 през цялото време и само при буксуване компютърът автоматично предава движение и към четирите колела (подобно или същото както на part time). Естествено можете сами да се досетите, че при почти всички случаи това се случва когато вече е прекалено късно. Така впрочем е с всичко, което мисли вместо вас - виждате окромна кал пред вас, какво ще направите? Ясно е какво - ще си включите блокажа. Само, че не - някой ви е взел парите и ви е казал "пич не се притеснявай, той сам ще си се включи". Влизате в калта, затъвате и... вече най-вероятно е късно за каквото и да е действие. Честита електронна покупка! Освен в сняг не виждам къде може да има приложение, но дори там не виждам защо трябва да се дадат пари за нещо, което може да се направи с механично лостче. Ето типични представители на A4WD:

    * Acura SLX / Isuzu Trooper
    * Chevy Tahoe / Yukon / Suburban
    * Ford Explorer/ Mercury Mountaineer
    * Ford Expedition/Lincoln Navigator
    * Infinity QX-4
    * Porsche Cayenne
    * Suzuki SX4 Crossover (това не е джип)
    * Toyota Highlander

    Street 4x4: Тук си признавам, че не съм запознат, но доколкото съм чувал - това са 4x4 машини, които нямат никакво блокиране на диференциал. С други думи - Пунта Мара! Едното колело да ви забуксува и адиос амигос - честито закъсване. Но може и да бъркам. Ето списък с печеливши притежатели:

    * BMW X5
    * Cadillac Escalade
    * Chrysler 300C
    * Dodge Durango
    * Ford Explorer / Mountaineer
    * Jeep Grand Cherokee (стандартно оборудване)

    All-Wheel Drive (AWD): Перманентни 4х4 машини без бавни скорости. Обикновено (може би даже винаги) се продават с автоматични скорости. Напичат ги "бързите 4х4" и обикновено не са джипове, а SUV (сиреч спортни с джипов външен вид). Понякога имат възможност и за превключване на 4x2 (уж икономия). Не са подходящи за всякакъв вид offroad, защото често може да ви се наложи да карате бавно и внимателно, а не да препускате като луди. Ето типични представители:

    * Honda CR-V
    * Lexus RX300
    * Nissan X-Trail
    * Oldsmobile Bravada (не е джип)
    * Subaru Forester
    * Subaru Legacy
    * Toyota RAV4

    Full-Time 4WD - Ето това са колите, които имат всички нужни екстри за offroad. Някои имат блокажи на преден и/или заден диференциал (много рядко), някои имат блокаж само на междуосев диференциал (почти винаги), всички имат бързи и бавни скорости. Не е изключено да има и такива, които могат да превключват само на задно, само на предно предаване и т.н. - в общи линии малко излишни екстри, които някакви митове твърдят, че се пести гориво и намаляват шума. Може и да е вярно - не съм убеден (нека някой се изкаже по въпроса). Ето типични представители:

    * Лада Нива (перманентно 4x4)
    * Ford Expedition (с превключване на 4x2)
    * GMC Yukon (с превключване на 4x2)
    * GMC Suburban (с превключване на 4x2)
    * Jeep Grand Cherokee (с превключване на 4x2 и/или блокаж като "екстри")
    * Land Rover Discovery (перманентно 4x4)
    * Land Rover Defender (перманентно 4x4)
    * Lexus LX470 (перманентно 4x4)
    * Mercedes M-класа (перманентно 4x4, на offroad се разпадат)
    * Mercedes G-class W463 (новите)
    * Mitsubishi Montero (НЕ sport)
    * Mitsubishi Pajero (с превключване на 4x2; бавните скорости са със задължително блокиран диференциал).
    * Porsche Cayenne GTS Prestige 4WD (с това НЕ излизайте никога на offroad ако не сте готови да оставите колата си завинаги в гората)
    * Range Rover (перманентно 4х4, но внимавайте с екстрите му)
    * Toyota / Lexus Land Cruiser

    Блокажи на диференциали: Ще трябва да им обърна специално внимание. Първо и най-важно правило - дори full time 4x4 без блокаж на диференциал/и няма почти никаква разлика в сравнение с 4x2. Съвсем спокойно можете да видите който и да е автомобил 4x4 (без тези с автоматични блокажи), на който му буксува само едната гума и не може да помръдне. Ето защо:

    Диференциалът служи за разпределяне на движещата сила между двете колела. Когато колата завива, външното колело описва окръжност с по-голям радиус, тоест се движи повече. Когато едното колело забуксува, то диференциалът предава цялата сила на него и така другото не помръдва.

    Автомобилите 4x2 имат само един диференциал - на движещите колела. Автомобилите 4x4 имат два (part time) или три диференциала (full time). Два от тях са на преден и заден мост (осеви диференциали). Третият (ако го има) се нарича "междуосев" и се използва за предаване на движението между предния и задния мост. Това е така, защото автомобилите имат само един двигател. По същата причина, по която от примера външното колело изминава по-голям път на завой от вътрешното, е съвсем нормално да има ситуации, при които задните колела изминават по-кратко разстояние от предните и обратно. Поради тази причина междуосевия диференциал разпределя задвижването между двата моста, а от там осевите диференциали го разпределят между колелата си. Затова full time 4x4 се оскъпява много като технология!

    Почти всички full time 4x4 автомобили както казах имат блокиране само на междуосевия диференциал. Блокирането означава, че едно желязце "зацепва" вътре диференциала и той вече разпределя едно и също движение напред и назад. С други думи можете спокойно да видите такъв джип, на който буксуват две колела едновременно (предно и задно), а другите две симетрични стоят неподвижни. Това обаче рядко ще го видите в града - обикновено се случва на полето, в гората или в някоя снежна преспа. Може да стане и на ледена пързалка за зимни кънки или добре заледена Софийска улица с много голям наклон. Що се отнася до part time джиповете - при тях когато се включи предния мост, положението е същото както при full time джип с блокиран диференциал.

    За "пълни блокажи" говорим когато освен междуосев може да се блокира и заден (най-често), а понякога и дори преден диференциал. Така, за да закъса колата, буксуващи гуми трябва да са 3 или съответно 4. Подобни ситуации се случват изключително рядко - само в изключително тежки терени. Обикновено ако се е стигнало до нужда от пълни блокажи, то най-вероятно ще ви трябва лебедка или трактор за спасителна операция. Изключение правят наистина добрите шофьори, които са майстори на offroad - пълните блокажи са именно за тях. В същия момент "компетентни" потребители както казах в началото колкото искате. Поради тази причина производителите много рядко оборудват колите с пълни блокажи. Обикновено се продават като скъпа екстра...

    Именно заради "компетентните" потребители, които са си взели "джип", за да се фукат се правят и автомобили с автоматични блокажи, автоматични скорости и други автоматични "мисли вместо мен" екстри. Хубаво, искаш 4x4 - дай си парите. Само, че няма да ви дадем да пипате лостчетата сами, защото имате две леви ръце и мозък на блондинка! Не щем да ви ремонтираме простотиите. Не, че не са удобство за града (особено зимна София), но определено не са предимство за offroad.

    И накрая - не вярвайте на "компетентните" хора, особено ако карате някоя от масовите "part time 4x4", които превключват ръчно в режим 4x4. В режим 4х4 това означава, че все едно карате с блокиран междуосев диференциал (те нямат такъв, т.е. имаме директна връзка между преден и заден мост). Точно когато излезете на черен път ще има най-големи разлики между мостовете. Затова включвайте предния само, когато забуксувате или когато видите, че предстои тежка ситуация!

    Карането по асфалт или без нужда с блокиран/и диференциали ще навреди на вашето финансово състояние! Това важи за абсолютно всички 4x4 автомобили, които имат блокажи!

    Обобщение:

    Full-time 4x4 с пълни блокажи: Да, това е истинското 4x4 за тежък offroad и всякакви ситуации! Да се ползва само от разбиращи и мислещи хора обаче! Няма нищо по-опасно например от безмозъчна мутра бързаща към ски курорт с 80км/ч и "натиснал всички копчета за всеки случай, че теренът е заледен"!!!

    Full-time 4x4 само с междуосев блокаж: Истинско 4x4, става за всякакъв offroad (дори тежък)! В някои тежки ситуации излизат много по-трудно от part-time 4x4, но в общ план и масовия случай са по-добрия избор.

    Part-time 4x4: Стават за всякакъв offroad. Ако карате part-time джип - научете се първо как работи и след това няма да давате абсурден акъл като "включвам предния мост когато паркирам", "включвам предния мост на бордюри", "включвам 4х4 по асфалта има заледено" и т.н. НЕ, НЕ, НЕ и пак НЕ!

    AWD: Не са препоръчителни за всякакъв offroad - не всички терени са подходящи за тях. Иначе са достатъчно добри - имат си блокаж/и, перманентно 4x4 са... Просто са леко бързички

    A4WD - Добри са за магистрала, може да ви изкара от заледена улица... и толкоз. На offroad терен обикновено първо закъсвате и чак тогава компютъра сработва. За тежък терен тези машини са трагедия. При всички случаи part-time 4x4 е по-добре!

    Street 4x4 - Най-вероятно сте си дали парите на вятъра. 4x4 без блокажи е напълно безсмислено и е скъп еквивалент на обикновен 4x2...

    П.С. Възможно е да съм написал някой модел автомобил не където му е мястото. Не съм маниак и не знам моделите на всички производители и техните специфики - в общи линии почерпих информация от най-различни интернет източници. Ако съм сбъркал някъде - не ме кълнете, а ме поправете
    Jeep Grand Cherokee 4.7 WJ V8
    0888854582
    Дизел втора употреба за лична - НЕ!!!!
    Китайска поговорка "Не ти пожелавам да живееш в интересни времена" басси!!!

  • #2
    От: Интересно и може би полезно за някой от нас!

    Мхм... Има доооста неточности в тази, иначе примамливо систематична статия.
    Предлагам "Пристрастените" да не я четат, че много ще се ядосват.
    Ако ли пък не, да споделят кое точно ги ядосва, сиреч кое е неточно.
    Аз лично я причислявам към полуобразователните статии (то това не е статия, а писателски порив).

    Някъде в нета и аз попаднах на нея преди време, но ми се видя недостойна за раздела
    (по-скоро не бях сигурен в нейната истинност), че да я споделя с останалите колеги.
    Все пак благодаря за споделянето!
    Статията дава широко поле за коментар от компетентните по темата!
    Ще следя с интерес!
    Jeep Grand Cherokee * WJ * 4.7 V8 * Quadra Drive II *
    2" lift (Bilstein 5100 & IronRocks springs), General Grabber AT3 31"

    Коментар


    • #3
      От: Интересно и може би полезно за някой от нас!

      Вчера с един колега от работата започнахме "да си ги мерим" приятелски-той е с Хюндай Теракан.И в един момент се усетих че и двамата си говорим наизуст неща които ама съвсем не отбираме.За пръв път караме такъв тип автомобил и двамата.Та вечерта ми попадна тва и ми изглежда доста достоверно.За това реших да го споделя.И на мен ще ми е интересно разбиращите тук да го допълнят или поправят.
      Jeep Grand Cherokee 4.7 WJ V8
      0888854582
      Дизел втора употреба за лична - НЕ!!!!
      Китайска поговорка "Не ти пожелавам да живееш в интересни времена" басси!!!

      Коментар


      • #4
        От: Интересно и може би полезно за някой от нас!

        Куца статия
        Една от причините да заспивам късно (ако изобщо спя нормално ) е факта че работя с човек с голям обем от информация и много по-малки знания кое с кое, как и защо.......
        Това води до 80% вярно съдържание навсякъде и до 20% гранционни ремонти н недоволни клиенти някъде.....а понеже тези 20% понякога убиват, следва 100% проверка навсякъде​ .....или финална ефективност 0%
        П.П. С колегата ела на полигона на дядо.
        Всекидневно ми се случва да сушам наукообразни неща от "почти компетентен". Когато филолог, икономист и спортист започнат да ме направляват как да измервам напрежение с волтмер, направо излизам от кожат си (дори понякога ми личи), а колкото до темата, тя по-добре е да бъде изтрита. Във форума има достатъчно много специализирана информация и с малко търсене се намира.
        Последно редактирано от дядо владо; 18-12-13, 09:18. Причина: допълнение
        0877 17 07 27 Понеделник - ден за почивка

        Коментар


        • #5
          От: Интересно и може би полезно за някой от нас!

          Ами О.К.Просто ми се стори интересно!Триите я.
          Иначе колегата няма как да го накарам да влезе на твоя полигон.
          Поздрави!!!
          Jeep Grand Cherokee 4.7 WJ V8
          0888854582
          Дизел втора употреба за лична - НЕ!!!!
          Китайска поговорка "Не ти пожелавам да живееш в интересни времена" басси!!!

          Коментар


          • #6
            От: Интересно и може би полезно за някой от нас!

            Защо му е този автомобил тогава ?

            Коментар


            • #7
              От: Интересно и може би полезно за някой от нас!

              Мхм... знаех си, че ще става интересно!
              Може пък темата да се окаже по-животоспособна отколкото всички предполагаме.
              Не бързайте да я "погребвате".

              Особено... Особено, ако Дядо Владо... (тук оркестъра свири туш...) Ииии,
              Освен ако Дядо Владо не реши да пренапише статията!!!
              Както и когато намери за добре, но важното е да я превърне в нещо наистина стойностно
              и истинно за всички членове на форума!



              Разбира се, при наличие на желание.
              Можем само да се надяваме!
              Jeep Grand Cherokee * WJ * 4.7 V8 * Quadra Drive II *
              2" lift (Bilstein 5100 & IronRocks springs), General Grabber AT3 31"

              Коментар


              • #8
                От: Интересно и може би полезно за някой от нас!

                Първоначално публикуван от stankos Преглед на мнение
                Защо му е този автомобил тогава ?
                Ами що!?!Знам ли!!!Зимата включва 4х4 да дойде от Люлин до 7ми км дето ни е офиса.Да мине по жълтите павета че се лъзгал Хюндая само на задно като има сняг или е мокро.А иначе и двамата сме тираджии-демек имаме някво понятие от управление на МПСта се пак!Лятото го карах да идем до Дупевица че е хем близо хем красиво - не та не.По скоро го ползва като товарен автомобил.Сваля му седалките.Та след доброжелателни и колегиални заяждания с него пуснах горните разсъждения на безименният автор.....Та така...
                Поздрави на всички и
                Jeep Grand Cherokee 4.7 WJ V8
                0888854582
                Дизел втора употреба за лична - НЕ!!!!
                Китайска поговорка "Не ти пожелавам да живееш в интересни времена" басси!!!

                Коментар


                • #9
                  От: Интересно и може би полезно за някой от нас!

                  Колега не искам да те обиждам,ама статията отдавна я има тук.Но без това което ти си дописвал в нея е доста по-добре.Има и такива случаи в който, copy и paste e по-добрия вариант.

                  Коментар


                  • #10
                    От: Интересно и може би полезно за някой от нас!

                    За сметка на това, авторът на статията за Рейнджа е известен, или поне никът е същият.
                    edoors.bg- Джаджи за врати и врати

                    Коментар


                    • #11
                      От: Интересно и може би полезно за някой от нас!

                      Първоначално публикуван от traun Преглед на мнение
                      .....няма как да го накарам да влезе на твоя полигон....
                      Ти го докарай, пък после аз.....

                      Първоначално публикуван от lordoff Преглед на мнение
                      Освен ако Дядо Владо не реши да пренапише статията.....Можем само да се надяваме!
                      Моля н'деьй, не съм толкова "знаяч".....но отзад напред Тук е описано много , а като се зачетеш ще видиш как са израствали някои "голЕми" тук и сега капацитети, и как други са дошли със знанията си приятно четене ......
                      0877 17 07 27 Понеделник - ден за почивка

                      Коментар


                      • #12
                        От: Интересно и може би полезно за някой от нас!

                        Първоначално публикуван от дядо владо Преглед на мнение
                        Моля н'деьй, не съм толкова "знаяч".....но отзад напред Тук е описано много , а като се зачетеш ще видиш как са израствали някои "голЕми" тук и сега капацитети, и как други са дошли със знанията си приятно четене ......
                        Охооо, обхождали сме този раздел, как иначе Много е интересен, съгласен съм за правилото "отзад напред".
                        Просто за малко си помечтах за Статията. Не статийте, постовете, полемиките, а Статията, която дава обща, но точна представа за това, що е то 4х4.
                        Не грешно да помечтае човек!

                        btw. А че си "знаяч", "знаяч" си. Точно затова си ценен, за земното ти отношение към "материята"
                        Jeep Grand Cherokee * WJ * 4.7 V8 * Quadra Drive II *
                        2" lift (Bilstein 5100 & IronRocks springs), General Grabber AT3 31"

                        Коментар

                        Активност за темата

                        Свий

                        В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                        Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                        Зареждам...
                        X