Целта на темата е да представи (на Български език) информация за,монтираните на Jeep-раздатки,ск.кутии и диференциали.
Раздатъчни кутии.

Dana 18 (1940-1971)

Разработената през 1940г от компания Spicer раздатка,е произвеждана с леки модернизации до 1971г.Също така е е бил разработен модел 18s за
по-мощни двигатели,но и без това тази чугунена раздатъчна кутия
издържала доста голям въртящ момент.Тази компактна кутия имаща прилична
понижаваща предавка 2,46:1 (в началото на втората световна,само 1,97:1)
е популярна и до днес.Брой зъби на входящия вал 6 или 10 (10 зъба само
във вариант със скоростна кутия Т14).
Монтирана е на Willys Quad,Bantam,Ford GP.
Тегло-40кг.
Dana 20 (1963-1979)



Това е още една Part-time раздатка на компания Spicer с чугунен корпус,която се появява през 1963г.През 1972г модел 20 заменя модел 18 в автомобилите Jeep CJ.Понижаваща предавка 2,03:1.Количество зъби на входящия вал 6 или 10.Тегло-40кг.
Dana 21 (1963-1976)

Тази едноскоростна чугунена раздатка е монтирана на Gladiator и Jeep Wagoneer от 1963г до 1969г, и на пикапа Ford F-100
от 1969г до 1976г.Тя била надеждна и здрава,била е подходяща за всичко
друго ,но не и за офроуд.Почти е невъзможно да се намери тази раздатка
в наши дни.
Dana 200 (1967-196

Тази чугунена раздатка Part-time е монтирана единственно на военните автомобили M715 Gladiator от 1967г до 1969г.Тя се явява предшественник,на раздатъчна кутия NP205.Тя има не много мощна (1,91:1) понижаваща предавка.Много добра и надеждна кутия.
Dana 300 (1980-1986)


Тази Part-time раздатъчна кутия е един доста популярен модел,използвана в CJ от 80 до 86г.Разновидност на тази кутия е използвана в автомобилите Scout през
80-те години.Тя има солидно предавателно отношение на понижаващата
предавка (2,67:1) и алуминиев корпус на задния изходен вал.Входящият
вал разполага с 23 шлица,но версията за автомобила Scout с ръчна скоростна кутия има само 6 шлица.
Агрегатира се с-SR-4, T-4, T-5, T-176, T-177 и T-178 скоростни кутии.
Тегло-43кг.
BW-1339 (1973-1979)



Това е оригиналната кутия Jeep Quadra-Trac . Кутията е производство на компания Borg-Warner ,и е представена за първи път с модела Jeep Wagoneer през 1973г.Също така е монтирана и на Jeep CJ-7,като опция от 1976 до 1979г.Алуминиев корпус,верижен привод,режим FULL-TIME.Агрегатирала се е само със автоматичната скоростна кутия GM TH400 (Turbo Hydramatic 400),и
е можела да се комплектова с понижаваща предавка.Предавателно отношение
на понижаващата (2,57:1).Централния диференциал имал автоматична
блокировка,с конструкция от триещи се дискове и предавал твърдо
въртящия момент 50/50.Отзивите за тази кутия не били добри,на практика
тя имала прогресивна конструкция за времето си.Триещите дискове имали
нужда от масло със специални износоустойчиви присадки.Заради постоянния
пълен привод веригата била под голямо динамично натоварване,което
ограничавало нейния ресурс до 100 000км.
NP 205 (1969-1993)


Мощна,за големи натоварвания и без централен диференциал part-time кутия,използвана от Додж и Шевролет.Предавателно отношение на понижаващата (1,96:1).
Кутията никога не е монтирана серийно на Jeep ,но е широко използвана за модернизации.Например,когато се монтира 3,6 или 4,3л двигател V-6 от Шевролет,на Jeep Wrangler.
Тегло-62кг.
Количество шлици на входящия вал:
Със скоростна кутия SM465 -10
Със скоростна кутия TH350 -27
Със скоростна кутия TH400 -32
NP 208 (1980-1988

Taзи part-time раздатка на компанията New Process,е представена на широката публика за първи път през 1980г,под името Command-Trac.Алуминиев корпус,верижен привод,но отсъства междуосевия диференциал.Същата се използва и от компаниите GM, Ford и Dodge
Предавателно отношение на понижаващата предавка (2,61:1),може да се
комплектова с ръчни и автоматични скоростни кутии.Надеждна,и една от
най-добрите кутии с верижно задвижване.Тя е взаимозаменяема с Full-Time раздатки NP219,NP228,NP229 .
NP 219 (1980-1982)

Създадена от компанията New Process,тази раздатка се явява второ поколение Quadra-Trac,използвана в автомобилите Jeep от 1980 до 1982г.В основата на тази full-time версия е кутията NP 208 ,тоест има алуминиев корпус,верижен привод и понижаваща предавка (2,61:1).Взаимозаменяема с раздатъчни кутии NP208,NP228,NP229.
NP219-full-time раздатъчна кутия с вискомуфа (тя блокира
диференциала при взаимно пробуксуване на преден и заден мост) и
централен диференциал,който може да бъде блокиран при включена
понижаваща предавка.За разлика от появилата се по-късно NP229,няма режим 2WD.
Тъй като е full-time раздатъчна кутия-износването на
веригата се оказва проблем.Тази кутия се оказва голяма рядкост,за това
вместо симка е показана рисунка от ръководството за ремонт.
NP 229 (1983-1991)


Тази раздатъчна кутия на компанията New Process се появява като опция на автомобилите Jeep SJ през 1983г под наименованието Quadra-Trac ,и се монтира на тях до 1991г.Както и другите кутии от това семейство тя има алуминиев корпус,верижен привод и понижаваща предавка с отношение (2,61
.NP229-full-time раздатъчна кутия с вискомуфа (тя блокира
диференциала при взаимно пробуксуване на преден и заден мост) и
централен диференциал,който може да бъде блокиран при включена
понижаваща предавка.
Кутията има и режим 2WD (само задно задвижване).Това е понижавало разхода на гориво,но в инструкцията за експлоатация е казано (кой обаче чете инструкции?),че периодически е нужно автомобила да се движи с включен пълен привод,за да се обезпечава пълноценното мазане на кутията.Тъй като не всеки е прочитал това,кутиите често са излизали от строя след няколко години работа и са изработили репутация-не надеждни.Производството на тази кутия приключва през 1986г.Тя е взаимозаменяема със NP208,NP219,NP228 кутии.
От 1984 до 1986г е монтирана и на Jeep Cherokee .Вакуумното управление на кутията е показало не достатъчна надеждност,за това през 1987г кутията е заменена от модела NP242,който се е управлявал с лостове.
NP 228 (1985-1991)

Напълно сходна с NP219 и NP229 кутия,но няма виско муфата,която има кутия NP229.Междуосевия диференциал може да се блокира в режим понижаваща предавка.Тази Full Time раздатка е монтирана,като опция на автомобилите Jeep от 1985 до 1991г,и серийно на Cherokee от 1985 до 1986г.С нищо не се е отличавала от нейните взаимозаменяеми посестрими NP208,NP219,NP229.
NP 207 (1984-1987)



Лека,за не големи натоварвания,с верижен привод и без междинен диференциал Part Time,тази кутия е била разработена през 1984г за автомобилите Cherokee/Comanche XJ.Също така тя е използвана и в автомобила Wrangler/YJ през 1987г.В интерес на истината,това е ранна версия на кутията NP231,която заменя нея през 1988г в автомобилите XJ и YJ и,естественно,е
взаимозаменяема.Има 21 (при агрегатиране с ръчни скоростни кутии) и 23
(при агрегатиране с автоматични скоростни кутии) шлица на входящия вал.
Предавателно отношение на понижаващата (2,61:1).
Тегло-34кг.
Раздатъчни кутии.
Dana 18 (1940-1971)

Разработената през 1940г от компания Spicer раздатка,е произвеждана с леки модернизации до 1971г.Също така е е бил разработен модел 18s за
по-мощни двигатели,но и без това тази чугунена раздатъчна кутия
издържала доста голям въртящ момент.Тази компактна кутия имаща прилична
понижаваща предавка 2,46:1 (в началото на втората световна,само 1,97:1)
е популярна и до днес.Брой зъби на входящия вал 6 или 10 (10 зъба само
във вариант със скоростна кутия Т14).
Монтирана е на Willys Quad,Bantam,Ford GP.
Тегло-40кг.
Dana 20 (1963-1979)



Това е още една Part-time раздатка на компания Spicer с чугунен корпус,която се появява през 1963г.През 1972г модел 20 заменя модел 18 в автомобилите Jeep CJ.Понижаваща предавка 2,03:1.Количество зъби на входящия вал 6 или 10.Тегло-40кг.
Dana 21 (1963-1976)

Тази едноскоростна чугунена раздатка е монтирана на Gladiator и Jeep Wagoneer от 1963г до 1969г, и на пикапа Ford F-100
от 1969г до 1976г.Тя била надеждна и здрава,била е подходяща за всичко
друго ,но не и за офроуд.Почти е невъзможно да се намери тази раздатка
в наши дни.
Dana 200 (1967-196


Тази чугунена раздатка Part-time е монтирана единственно на военните автомобили M715 Gladiator от 1967г до 1969г.Тя се явява предшественник,на раздатъчна кутия NP205.Тя има не много мощна (1,91:1) понижаваща предавка.Много добра и надеждна кутия.
Dana 300 (1980-1986)


Тази Part-time раздатъчна кутия е един доста популярен модел,използвана в CJ от 80 до 86г.Разновидност на тази кутия е използвана в автомобилите Scout през
80-те години.Тя има солидно предавателно отношение на понижаващата
предавка (2,67:1) и алуминиев корпус на задния изходен вал.Входящият
вал разполага с 23 шлица,но версията за автомобила Scout с ръчна скоростна кутия има само 6 шлица.
Агрегатира се с-SR-4, T-4, T-5, T-176, T-177 и T-178 скоростни кутии.
Тегло-43кг.
BW-1339 (1973-1979)



Това е оригиналната кутия Jeep Quadra-Trac . Кутията е производство на компания Borg-Warner ,и е представена за първи път с модела Jeep Wagoneer през 1973г.Също така е монтирана и на Jeep CJ-7,като опция от 1976 до 1979г.Алуминиев корпус,верижен привод,режим FULL-TIME.Агрегатирала се е само със автоматичната скоростна кутия GM TH400 (Turbo Hydramatic 400),и
е можела да се комплектова с понижаваща предавка.Предавателно отношение
на понижаващата (2,57:1).Централния диференциал имал автоматична
блокировка,с конструкция от триещи се дискове и предавал твърдо
въртящия момент 50/50.Отзивите за тази кутия не били добри,на практика
тя имала прогресивна конструкция за времето си.Триещите дискове имали
нужда от масло със специални износоустойчиви присадки.Заради постоянния
пълен привод веригата била под голямо динамично натоварване,което
ограничавало нейния ресурс до 100 000км.
NP 205 (1969-1993)


Мощна,за големи натоварвания и без централен диференциал part-time кутия,използвана от Додж и Шевролет.Предавателно отношение на понижаващата (1,96:1).
Кутията никога не е монтирана серийно на Jeep ,но е широко използвана за модернизации.Например,когато се монтира 3,6 или 4,3л двигател V-6 от Шевролет,на Jeep Wrangler.
Тегло-62кг.
Количество шлици на входящия вал:
Със скоростна кутия SM465 -10
Със скоростна кутия TH350 -27
Със скоростна кутия TH400 -32
NP 208 (1980-1988

Taзи part-time раздатка на компанията New Process,е представена на широката публика за първи път през 1980г,под името Command-Trac.Алуминиев корпус,верижен привод,но отсъства междуосевия диференциал.Същата се използва и от компаниите GM, Ford и Dodge
Предавателно отношение на понижаващата предавка (2,61:1),може да се
комплектова с ръчни и автоматични скоростни кутии.Надеждна,и една от
най-добрите кутии с верижно задвижване.Тя е взаимозаменяема с Full-Time раздатки NP219,NP228,NP229 .
NP 219 (1980-1982)

Създадена от компанията New Process,тази раздатка се явява второ поколение Quadra-Trac,използвана в автомобилите Jeep от 1980 до 1982г.В основата на тази full-time версия е кутията NP 208 ,тоест има алуминиев корпус,верижен привод и понижаваща предавка (2,61:1).Взаимозаменяема с раздатъчни кутии NP208,NP228,NP229.
NP219-full-time раздатъчна кутия с вискомуфа (тя блокира
диференциала при взаимно пробуксуване на преден и заден мост) и
централен диференциал,който може да бъде блокиран при включена
понижаваща предавка.За разлика от появилата се по-късно NP229,няма режим 2WD.
Тъй като е full-time раздатъчна кутия-износването на
веригата се оказва проблем.Тази кутия се оказва голяма рядкост,за това
вместо симка е показана рисунка от ръководството за ремонт.
NP 229 (1983-1991)


Тази раздатъчна кутия на компанията New Process се появява като опция на автомобилите Jeep SJ през 1983г под наименованието Quadra-Trac ,и се монтира на тях до 1991г.Както и другите кутии от това семейство тя има алуминиев корпус,верижен привод и понижаваща предавка с отношение (2,61

диференциала при взаимно пробуксуване на преден и заден мост) и
централен диференциал,който може да бъде блокиран при включена
понижаваща предавка.
Кутията има и режим 2WD (само задно задвижване).Това е понижавало разхода на гориво,но в инструкцията за експлоатация е казано (кой обаче чете инструкции?),че периодически е нужно автомобила да се движи с включен пълен привод,за да се обезпечава пълноценното мазане на кутията.Тъй като не всеки е прочитал това,кутиите често са излизали от строя след няколко години работа и са изработили репутация-не надеждни.Производството на тази кутия приключва през 1986г.Тя е взаимозаменяема със NP208,NP219,NP228 кутии.
От 1984 до 1986г е монтирана и на Jeep Cherokee .Вакуумното управление на кутията е показало не достатъчна надеждност,за това през 1987г кутията е заменена от модела NP242,който се е управлявал с лостове.
NP 228 (1985-1991)

Напълно сходна с NP219 и NP229 кутия,но няма виско муфата,която има кутия NP229.Междуосевия диференциал може да се блокира в режим понижаваща предавка.Тази Full Time раздатка е монтирана,като опция на автомобилите Jeep от 1985 до 1991г,и серийно на Cherokee от 1985 до 1986г.С нищо не се е отличавала от нейните взаимозаменяеми посестрими NP208,NP219,NP229.
NP 207 (1984-1987)



Лека,за не големи натоварвания,с верижен привод и без междинен диференциал Part Time,тази кутия е била разработена през 1984г за автомобилите Cherokee/Comanche XJ.Също така тя е използвана и в автомобила Wrangler/YJ през 1987г.В интерес на истината,това е ранна версия на кутията NP231,която заменя нея през 1988г в автомобилите XJ и YJ и,естественно,е
взаимозаменяема.Има 21 (при агрегатиране с ръчни скоростни кутии) и 23
(при агрегатиране с автоматични скоростни кутии) шлица на входящия вал.
Предавателно отношение на понижаващата (2,61:1).
Тегло-34кг.
Коментар