Обява

Свий
Няма добавени обяви.

И "Камъкът" стана камък

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • И "Камъкът" стана камък

    Оказа се, че и "Камъкът" може да бъде счупен.

    Историята:

    Тръгваме с Търтея днес да търсим едно дере около Гола глава. Всичко вървеше по план. Сухо, приятно за карена време, познат горски път, каран не веднъж.
    Търтеят кадаше на 5 мин пред мен за да не дишаме прахоляк. Прецених, че е достатъчно леко за да може да се кара само на задно на бързи.
    На едно от изкачванията оборотомерът от веднъж отскочи към червеното и вместо напред тръгнах назад.
    Никакъв шум, нищо. Няма тропане, чукане, нищичко. Джипът не мърда в желаната посока, седи на ядно място и толкова.
    Позагледахме го, върти задния кардан, но в задня диференциал се случва някаква магия и това движение не отива никъде... Седим си на едно място като голям камък...
    Първата мисъл беше, че си е заминал диференциалът.

    Включих и предно. Пълна трагедия. Нямаше изкачване на което да не избуксува дори на първа бавна на 700 оборота. Запозна се едни технично избягване на всякакви препятствия по-големи от цигарена кутия, иначе не върви, а само рови. На изкачване ясно предните гуми губеша сцепление и започваха да буксуват.

    Под Гола глава извадих джека да изследвам явлението. Задна лява гума се държеше като чуждо тяло, видимо наклонена спрямо вертикалната ос, която трябва да има. При клатене даваше около 15 см отклонение. Вдигната на крик се въртеше напълно свободно. Реших, че или е превъртяла шлиците на полуоската или е заминало нещо в касетата на диференциала.

    Спретнахме един тиган обяд, обсъдихме положението. Аз си хванах за София през Дефлилето по асфалт, Търтея по обратния път по черно.
    Полека лека се извоизх до София само на предно. Оказа се, че се държи доста стабилно спрямо само задно.
    В сервиза го разхвъряхме за половин час.

    Абсолютна изненада беше, че всъщност е счупена полуоска. Барабанът на спирачките ни забави малко, но след това стана бързо. Главината излезе лесно. Полуоската беше скъсана в удебелената част, съвсем близо до лагера.

    Последвха опити за вадене на парчето от полуоската, което си седеше невъзмутимо в ръкава на диференциала. С клещи отверки и т.н. не стана. Търтьо предложи да я разпробием и да навием болт, с който да я изтеглим. На пук на всеобщия скептицизъм наистина стана. Полуоската се дупчеше като мармалад. Бързо, лесно... Извадихме парчето.
    Зарових се в купчината части. Намерих 4 задни полуоски и започна чуденето коя от всички ми трябва. Две от полуоските бяха от Фероза. Сравних ги със скъсаната. Напълно еднакви са като диамеър. Някак не ми се вижда редно на Фероза и на Роки предвид разликата в теглото, двигателите и най-вече въртящия момент да сложат еднакви полуоски но... факт. Разликата е само в дължината, породена от разликата в разположението на прасето на задния диференциал. Но пък поне не съм чул някой да е скъсал полуоска на Фероза

    След намиране на подходящата полуоска за около час всичко си беше на място. Обезвъздушихме спирачките и се прибрах на ход на задно.

    Докато течеше ремонтът се замислих от какво може да се скъса полуоска при леко каране без товар. На практиха бях без товар, само двама души и раница с покупки. Вчера същия маршрут го карах с четирима души и багаж.
    Според мен причината са фланците и минусовите джанти. Изнасанято на гумите товари много лагерите на главините. Предните бяха станали на мармалад. Явно положението със задните е същото. Предните полуоски поне имат карета и те поемат усукването при разбити лагери. Задните обаче нямат това щастие и когато лагера си замине се късат.

    Ето няколко снимки от сервиза:

    Разглобяваме...
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:P1100732.jpg
Прегледи:1
Размер:158.9 КБ
ID:5983304

    Главината
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:P1100733.jpg
Прегледи:1
Размер:70.1 КБ
ID:5983305

    Дупки пробиваме всякакви
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:P1100735.jpg
Прегледи:1
Размер:133.5 КБ
ID:5983306

    И да гледаш и да не гледаш...все тая.
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:P1100738.jpg
Прегледи:1
Размер:155.2 КБ
ID:5983308

    Ето какво излезе:
    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:P1100740.jpg
Прегледи:1
Размер:133.7 КБ
ID:5983303
    Прикачени файлове
    Аз не вярвам в чудеса!
    Разчитам на тях!

  • #2
    От: И "Камъкът" стана камък

    Знаех си аз, че има нещо гнило в това да ми подаряваш фланците..........

    Добре, че си се прибрал и оправил навреме без тежки поражения. А това, че само на предно върви супер и аз го потвърждавам / така бях, докато ми балансираха задния кардан/.

    Коментар


    • #3
      От: И "Камъкът" стана камък

      Не е от фланците бе, просто от тойота толко си могат
      И азъ вамъ г~лю: просите и дастсѧ вамъ: ищите, и ωбрѧщете: толцыте, и ωтверзетсѧ вамъ: всѧкъ бо просѧй прiемлетъ, и ищѧй ωбретаетъ, и толкоущемоу ωтверзетсѧ

      Коментар


      • #4
        От: И "Камъкът" стана камък

        Слагаш си мостове от Патрол и забравяш за тези емоции!
        Ако ли не рано или късно пак ще го гледате филма с полуоските!
        driving Offroad .. IPSC shooting and hunting

        Коментар


        • #5
          От: И "Камъкът" стана камък

          Промяна в положението на гумата променя натоварването на останалите чассти. Това трябва да е добре известно.
          Добра илюстрация са полуоските и главините на старите товарни автомобили. Разтоварвали са полуоските и лагера.

          Коментар


          • #6
            От: И "Камъкът" стана камък

            Първоначално публикуван от Гробаря Преглед на мнение
            Слагаш си мостове от Патрол и забравяш за тези емоции!
            Ако ли не рано или късно пак ще го гледате филма с полуоските!
            Не мисля, че една скъсана полуоска е показателна. Явлението е доволно рядко, за да не му се отдава особена важност.
            Росен Спасов (0+) LZ1SMY 0878110730
            Най-добрите ми спомени са предстоящите!

            Коментар


            • #7
              От: И "Камъкът" стана камък

              Полуоската се скъса при абсолютно леки условия.
              Вероятно е била дефектна, не знам. Странното беше, че след това се дупеше без проблеми с бормашина и бургийка 5мм. Така я извадихме от ръкава.
              Дупчеше се като мармалад.
              Аз не вярвам в чудеса!
              Разчитам на тях!

              Коментар


              • #8
                От: И "Камъкът" стана камък

                Аз залагам на: умора на матряла.

                Коментар


                • #9
                  От: И "Камъкът" стана камък

                  Първоначално публикуван от Иван Горчев Преглед на мнение
                  Полуоската се скъса при абсолютно леки условия.
                  Вероятно е била дефектна, не знам. Странното беше, че след това се дупеше без проблеми с бормашина и бургийка 5мм. Така я извадихме от ръкава.
                  Дупчеше се като мармалад.
                  Полуосите са ултра-упер-дупер твърди само по повърхността и на известна дълбочина от нея. До по-навътре не стига нито химическата обработка (циментация), нито термичната (закаляване). Често съм се чудил и защо полуосите само на някои леки коли са кухи (като кардан). А и леките условия са нещо относително, особено когато върху детайла се натрупва механичен стрес, а ударите в трансмисията имат сложния характер на наслагващи се вълни. Може просто вълните от 2-3 относително леки удара да са се срещнали на това място.

                  И аз съм чупил на Нива полуос както си карам на 2 бърза предавка, при положение че преди и след това е издържала 1 бавна с много газ, много товар и ремарке по гаден терен. Помолих се на езическата богиня-майка, купих, смених и продължих да си карам както си знам.

                  Коментар


                  • #10
                    От: И "Камъкът" стана камък

                    Първоначално публикуван от Иван Горчев Преглед на мнение
                    Полуоската се скъса при абсолютно леки условия.
                    Вероятно е била дефектна, не знам. Странното беше, че след това се дупеше без проблеми с бормашина и бургийка 5мм. Така я извадихме от ръкава.
                    Дупчеше се като мармалад.
                    Ясен вече каза за закаляването. Ама това не само заради неможенето, а щото така трябва. Ако полуоската трябва да пружинира и да се суче малко. Ако се направи твърда и в дълбочина, ще започне да се троши през ден. Короната и пиньона са също само повърхностно закалени/циментирани/карбонитрирани, пак по същата причина - под твърдото трябва да има меко, за да обира натоварванията меко, иначе ще се троши като стъкло.
                    Интернет експлорър: Безплатно предоставян от Майкрософт тул за сваляне на браузер по избор.

                    Коментар


                    • #11
                      От: И "Камъкът" стана камък

                      Да, разлиакта в структурата по радиус се вижда и на скъсаното. Ще го снимам.
                      Това обяснява защо в центъра се дупчи лесно.
                      Аз не вярвам в чудеса!
                      Разчитам на тях!

                      Коментар

                      Активност за темата

                      Свий

                      В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                      Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                      Зареждам...
                      X