Писах доста в една от другите теми, но да систематизирам всичко и да споделя малко опит от заниманието и няколко специфични проблема, току виж е полезно за някой колега.
Преди време ми протече горната помпа на съединителя. Първо рециклирах старата, за да спася за седмица положението понеже колата беше спешна, после сложих и новата, която пристигна след ден чакане на доставка. Рециклирането на старата е лесно и сравнително бързо, може да спаси положението, а ако не е наранен цилиндъра може да си карате още дълго време с нея. Все пак винаги е добре да се смени с нова. Това до тук нищо интересно не представлява. Самата помпа се вади лесно, на дизела е по-удобно да се откачи горивния филтър от стойката си за да има човек достъп с дълъг удължител и малка тресчотка до външните болтове на самата помпа. При поставяне на новата(или рециклираната) помпа е добре да са пълни със спирачна течност за да не вкарваме излишно въздух и да обезвъздушаваме дълго време. При всички положения обаче е добре да се пусне поне 10 пъти въздух от пробката на долната помпа, като се следи и внимателно нивото на течността в казанчето. До тук нищо интересно и всичко е почти стандартно като за всеки друг автомобил с такъв тип система за задействане на съединителя.
Ето обаче няколко леки спънки, които могат да ви докарат до нервна криза(с някои от тях съм се сблъсквал и при други автомобили и подобни процедури):
1. Казанчето за спирачна не бива да е над нивото на максимум. Звучи малко смешно, но човек понякога не обръща внимание на тези неща. Добре е да се проверява първите няколко дни след като сте приключили със смяната на помпата, както и след регулиране на педала. Когато нивото е над максимума, хидравличната течност не може да циркулира нормално в помпата и педала започва да се вдървява след известно време шофиране с интензивна употреба на съединителя(градско в трафик), съединителя започва да отделя все по-високо и по-високо и може дори да започне да приплъзва, понеже системата остава под налягане. Друг проблем е, че част от излишната течност в този случай се изхвърля през отдушника на казанчето, а спирачната течност е лесно запалима и при горещ двигател това не е добре да се случва, също така и разяжда боята.
2. Регулирането на педала. На вилката на оста на горната помпа има контра гайка, която регулира нивото на педала и момента на зацепване на съединителя. Над самия педал има болт с контра гайка, който пък регулира празния ход на педала. По редица причини, съединителя ви може да почне да отделя прекалено ниско и макар това да е основен симптом на прецакана помпа в системата, ако нямате течове от помпите е добре да опитате първо да регулирате от там, понякога самата гайка с времето се разхлабва и оста се самонавива в посока на педала. Оста се навива с по четвърт до половин оборот в нужната посока(ако отделя ниско - развивате към помпата, ако е висок - навивате към педала) и задължително законтряте с гайката и пробвате. Минимална промяна в дължината на оста води до доста големи промени в поведението на системата. Болта за празния ход на педала се регулира така, че да остане около 2-3 мм празен ход в педала, за да не стои системата под налягане. Колегата Соти спомена, че ако се развие прекалено много болта за реглажа на съединителя и педала увисне на оста на горната помпа, може да изскубне зегерката и да си вкарате автогол, та е добре да обърнете внимание и на това, когато извършвате процедурата. След реглажа е добре да покарате 20-30км и чак тогава да правите следваща промяна, ако е нужно, като проверите и нивото в казанчето.
3. Това, което на мен ми правеше номера до преди два дни. Педала периодично ставаше твърд и съединителя започваше да отделя високо без видима причина и съвсем произволно, след което се оправяше сам. Това ме изкара извън релси и се наложи да регулирам педала поне 10 пъти докато не установя къде е проблема. Вилката на горната помпа е свързана с педала посредством напречен метален щифт, законтрена с шплент. Това намирам за конструктивен дефект в автомобила. В самия педал няма втулка, триенето е директно - метал в метал и с годините експлоатация се получава луфт между елементите(особено ако не е гресирана сглобката периодично), който минава допустимите граници. В следствие на това, в определени моменти вилката заклинва в педала по много специфичен начин и съединителя изведнъж започва да се държи странно. С почукване на педала или леко повдигане нагоре изведнъж нещата се оправят и така, докато не заклини пак. Обилното гресиране решава проблема, но не знам за какъв период. Още не съм намерил генерално решение на проблема, но идния уикенд ще поработя над въпроса. Предполагам ще сваля щифта, ще проверя за износване и може да направя нов. Предполагам, че този щифт идва и в комплект с някои марки горни помпи, в моята нямаше, та зи ползвах стария. В чуждите форуми намерих още 2 подобни случая с описан такъв проблем и то чак след като го открих при мен.
Дано информацията е полезна, няма много писано по въпроса и ми се стори добра идея да обобщя всичко с което се сблъсках в една тема. Не съм гуру в областта, та ако някой не е съгласен или има други наблюдения нека сподели опит. Ще се радвам и още колеги да добавят информация към темата, било то свързана с хидравличната система или със самия съединител. Бих се радвал и ако някой сподели за специфични проблеми при смяна на самия съединител, ако има такива.
Преди време ми протече горната помпа на съединителя. Първо рециклирах старата, за да спася за седмица положението понеже колата беше спешна, после сложих и новата, която пристигна след ден чакане на доставка. Рециклирането на старата е лесно и сравнително бързо, може да спаси положението, а ако не е наранен цилиндъра може да си карате още дълго време с нея. Все пак винаги е добре да се смени с нова. Това до тук нищо интересно не представлява. Самата помпа се вади лесно, на дизела е по-удобно да се откачи горивния филтър от стойката си за да има човек достъп с дълъг удължител и малка тресчотка до външните болтове на самата помпа. При поставяне на новата(или рециклираната) помпа е добре да са пълни със спирачна течност за да не вкарваме излишно въздух и да обезвъздушаваме дълго време. При всички положения обаче е добре да се пусне поне 10 пъти въздух от пробката на долната помпа, като се следи и внимателно нивото на течността в казанчето. До тук нищо интересно и всичко е почти стандартно като за всеки друг автомобил с такъв тип система за задействане на съединителя.
Ето обаче няколко леки спънки, които могат да ви докарат до нервна криза(с някои от тях съм се сблъсквал и при други автомобили и подобни процедури):
1. Казанчето за спирачна не бива да е над нивото на максимум. Звучи малко смешно, но човек понякога не обръща внимание на тези неща. Добре е да се проверява първите няколко дни след като сте приключили със смяната на помпата, както и след регулиране на педала. Когато нивото е над максимума, хидравличната течност не може да циркулира нормално в помпата и педала започва да се вдървява след известно време шофиране с интензивна употреба на съединителя(градско в трафик), съединителя започва да отделя все по-високо и по-високо и може дори да започне да приплъзва, понеже системата остава под налягане. Друг проблем е, че част от излишната течност в този случай се изхвърля през отдушника на казанчето, а спирачната течност е лесно запалима и при горещ двигател това не е добре да се случва, също така и разяжда боята.
2. Регулирането на педала. На вилката на оста на горната помпа има контра гайка, която регулира нивото на педала и момента на зацепване на съединителя. Над самия педал има болт с контра гайка, който пък регулира празния ход на педала. По редица причини, съединителя ви може да почне да отделя прекалено ниско и макар това да е основен симптом на прецакана помпа в системата, ако нямате течове от помпите е добре да опитате първо да регулирате от там, понякога самата гайка с времето се разхлабва и оста се самонавива в посока на педала. Оста се навива с по четвърт до половин оборот в нужната посока(ако отделя ниско - развивате към помпата, ако е висок - навивате към педала) и задължително законтряте с гайката и пробвате. Минимална промяна в дължината на оста води до доста големи промени в поведението на системата. Болта за празния ход на педала се регулира така, че да остане около 2-3 мм празен ход в педала, за да не стои системата под налягане. Колегата Соти спомена, че ако се развие прекалено много болта за реглажа на съединителя и педала увисне на оста на горната помпа, може да изскубне зегерката и да си вкарате автогол, та е добре да обърнете внимание и на това, когато извършвате процедурата. След реглажа е добре да покарате 20-30км и чак тогава да правите следваща промяна, ако е нужно, като проверите и нивото в казанчето.
3. Това, което на мен ми правеше номера до преди два дни. Педала периодично ставаше твърд и съединителя започваше да отделя високо без видима причина и съвсем произволно, след което се оправяше сам. Това ме изкара извън релси и се наложи да регулирам педала поне 10 пъти докато не установя къде е проблема. Вилката на горната помпа е свързана с педала посредством напречен метален щифт, законтрена с шплент. Това намирам за конструктивен дефект в автомобила. В самия педал няма втулка, триенето е директно - метал в метал и с годините експлоатация се получава луфт между елементите(особено ако не е гресирана сглобката периодично), който минава допустимите граници. В следствие на това, в определени моменти вилката заклинва в педала по много специфичен начин и съединителя изведнъж започва да се държи странно. С почукване на педала или леко повдигане нагоре изведнъж нещата се оправят и така, докато не заклини пак. Обилното гресиране решава проблема, но не знам за какъв период. Още не съм намерил генерално решение на проблема, но идния уикенд ще поработя над въпроса. Предполагам ще сваля щифта, ще проверя за износване и може да направя нов. Предполагам, че този щифт идва и в комплект с някои марки горни помпи, в моята нямаше, та зи ползвах стария. В чуждите форуми намерих още 2 подобни случая с описан такъв проблем и то чак след като го открих при мен.
Дано информацията е полезна, няма много писано по въпроса и ми се стори добра идея да обобщя всичко с което се сблъсках в една тема. Не съм гуру в областта, та ако някой не е съгласен или има други наблюдения нека сподели опит. Ще се радвам и още колеги да добавят информация към темата, било то свързана с хидравличната система или със самия съединител. Бих се радвал и ако някой сподели за специфични проблеми при смяна на самия съединител, ако има такива.
Коментар