От Днешния вестник Стандарт
Тези високопроходими автомобили не се спират пред нищо и предлагат лукса на лимузина
Боби Чернев
Годишната му поддръжка струва колкото употребяван хетчбек, нуждае се от собствена бензиностанция и трябва да влиза на заден ход в центъра на повечето градове, за да може после да излезе. Луксозният всъдеход не се спира пред нищо. Предлага комфорта на лимузина от висш клас и едновременно с това може да тегли двутонен прицеп в най-лявата лента на магистралата. Неуязвим е като танк и минава навсякъде.
"Ланд Роувър" Range Rover LP (1994-2002)
Британската кралица държи в гаража си няколко такива автомобила, а първото издание на модела се смята за шедьовър на индустриалния дизайн. Range Rover с право може да се смята за първия луксозен всъдеход в света. Превръща се в икона още с появата си през 1970 г., а бляскавата му кариера продължава под шапката на BMW с втората генерация, пусната на пазара през 1994-та. През първите две години от производството обаче страда от доста недостатъци, които удрят по и без това малко изкуствено надутия му имидж. Препоръчително е тези коли да се избягват.
Двигатели:
3947 см3 - 182/190 к.с. (препоръчва се)
3950 см3 - 185 к.с.
4553 см3 - 224 к.с.
4554 см3 - 217 к.с.
2497 см3 D - 136 к.с.
Слаби места: в електронния контролен модул, управляващ работата на двигателя, прониква вода и моторът спира; 4,6-литровата версия разходва огромно количество гориво; кошмарна динамика на турбодизеловите версии с двигател на BMW; наличието на теглич говори за тежка обща амортизация; повреди на трансмисията (както механичната, така и автоматичната); течове на масло от диференциалите, скоростната и раздатъчната кутия; прегрели вследствие на течове от охладителната система осемцилиндрови двигатели; изключително скъпа работа по възстановяването на панелите на купето в случай на удар, която е по силите на малцина специалисти по алуминия; силно обезценяване.
Силни страни: возията може да се смята за еталон, по който конкуренцията да се равнява; аристократичен британски имидж и изисканост; култивирани осемцилиндрови двигатели; алуминиева каросерия, с която ръждата няма никакъв шанс; значително подобрено качество след 1996 г.
"Nissan" Patrol GR II Y61 (1998-сега)
Легендарният всъдеход на "Нисан" често може да се мерне в репортажи за мисиите на ООН. Фактът, че хората на Кофи Анан и наследника му Бин Ки Муун го предпочитат, се обяснява лесно с безбожната здравина на конструкцията и великолепната проходимост. В цивилната си версия последната засега генерация на Patrol нагазва смело във водите на лукса и съперничи по комфорт на значително по-скъпи и престижни модели. Много любители на подобни возила го пренебрегват единствено заради свитата моторна гама на европейската версия, която се предлага само с дизелов двигател. Тя обаче е за предпочитане пред мощните бензинови модификации, които по правило са предназначени за Близкия изток, ръждясват като консерви и практически нямат парно.
Двигатели:
4479 см3 - 200 к.с.
4759 см3 - 245 к.с.
2826 см3 D - 129/130 к.с.
2953 см3 D - 158/170 к.с. (препоръчва се)
4169 см3 D - 145/160 к.с.
Слаби места: неудобен за шофиране в града автомобил с гигантски габарити; дефектна серия 2,8-литрови дизелови двигатели от първата година на производството (спукани цилиндрови глави, прегорели гарнитури); амортизирано силово предаване на много от колите, използвани за теглене на тежки ремаркета; труден старт на дизелите в студено време; повреден турбокомпресор и откази на командващата електроника на трилитровия дизел.
Силни страни: комфортна возия; тяговити дизели; евтина поддръжка в сравнение с останалите модели в класа; най-достъпният луксозен всъдеход на пазара.
"Мерцедес-Бенц" G-klasse W461/ W463 (1989-сега)
Преди зевзеците да започнат да го наричат "гей класа", а мутренският елит да го комплектува в ескорти с еднакви регистрационни номера, всъдеходът на "Мерцедес-Бенц" си беше най-обикновено работно муле на германската армия. W460 се произвежда от 1979 г., но цивил(изова)ната версия с къса и дълга база излезе на пазара десет години по-късно. Ако този автомобил се поддържа качествено, показанията на километража спокойно могат да стигнат седемцифрено изражение. Проблемът е, че това изисква отговорно отношение и средства, които не са по силите на всеки. Препоръчват се колите от 90-те. Преди това G-klasse гние неистово, а от началото на новия век електрониката и проблемите с нея стават все повече.
Двигатели:
2298 см3 - 126 к.с.
2299 см3 - 122 к.с.
2960 см3 - 170 к.с.
3199 см3 - 210/215 к.с.
4966 см3 - 296 к.с.
5439 см3 - 354/476 к.с. (AMG)
2497 см3 D - 94 к.с.
2685 см3 D - 156 к.с.
2874 см3 D - 95/120 к.с.
2996 см3 D - 113/177 к.с.
3449 см3 D - 136 к.с. (препоръчва се)
3996 см3 D - 250 к.с.
Слаби места: течове на масло от почти всички компоненти на силовото предаване; амортизирана кормилна уредба; износени спирачни накладки и дискове; изпуснали амортисьори; "увиснали" и ръждясали панти на вратите; повреден компресор на турбодизеловите модификации; завишена консумация на масло при бензиновите модификации; разтегната ангренажна верига; висок разход на гориво при всички модификации; неудобен достъп до купето и странна позиция на водача; разочароваща управляемост; заяждат релсите на люка, а централният подлакътник се троши; неизправности по електрооборудването на колите, произведени след 2000 г.; кошмарни цени на резервните части; компрометиращ имидж.
Силни страни: единственият модел от този клас с три блокируеми диференциала в серийното оборудване; изключителна здравина и надеждност на механиката; класически дизайн; гарантирана ликвидност на вторичния пазар.
"Тойота" Land Cruiser 100 J10 (1998-сега)
Известен като Amazon на някои пазари, Land Cruiser 100 се появи в Европа след успешното превъплъщение на предшественика му 80 като "Лексъс" GX450. Колкото и хвалби да позволява речниковият запас, този автомобил никога няма да получи адекватно висока оценка. Достатъчно е да се спомене, че единственият конструктивен недостатък - дефектиращият преобразувател на въртящия момент в турбодизелите с четиристепенна автоматична трансмисия от 1998 г. - предизвиква мълниеносна реакция от "Тойота" и отстранен във всички продадени коли за сметка на компанията. Вледеняващи са само цените на употребяваните екземпляри и мъките изобщо да се попадне на обява за продажба.
Двигатели:
4663 см3 - 235/238 к.с.
4164 см3 D - 204 к.с. (препоръчва се)
Слаби места: гигантски автомобил, който се управлява трудно в града; разходът на бензиновия двигател не пада под 16 литра на 100 км пробег, горна граница не съществува; замърсяване на задните сензори нарушават работата на активното окачване; черният цвят на маслото в автоматичната скоростна кутия е сигурен белег, че автомобилът е теглил тежко ремарке или каравана най-вероятно се налага смяна на преобразувател на въртящия момент, много висока цена дори по стандартите на класа.
Силни страни: несъмнено най-качественият луксозен всъдеход в света; чудовищен ресурс на механиката; превъзходни двигатели с изобилие на мощност и въртящ момент; абсолютно безупречна изработка; високо ниво на пасивната безопасност; най-слабо обезценяващият се модел в класа.
Цени на четирите най-престижни всъдехода от висшия клас на възраст до 10 години в зависимост от модификацията:*
"Ланд Роувър" Range Rover, 1998 г. : 24 000 - 36 300 лв. (нов: 107 970 - 163 102 лв.)
"Nissan" Patrol, 1998 г.: 20 700 - 29 000 лв. (нов: 53 170 - 71 166 лв.)
"Мерцедес-Бенц" G-klasse, 1998 г.: 32 200 - 46 800 лв. (нов: 106 758 - 141 988 лв.)**
"Тойота" Land Cruiser 100, 1998 г.: 37 300 - 40 300 лв. (нов: 102 104 - 103 128 лв.)
* По данни от "Ойротакс Шваке"
** Без моделите на AMG
Nissan Patrol GR
И-НЕТ СНИМКИ
Mercedes-Benz G-klasse
И-НЕТ СНИМКИ
Toyota Land Cruiser 100
И-НЕТ СНИМКИ
Тези високопроходими автомобили не се спират пред нищо и предлагат лукса на лимузина
Боби Чернев
Годишната му поддръжка струва колкото употребяван хетчбек, нуждае се от собствена бензиностанция и трябва да влиза на заден ход в центъра на повечето градове, за да може после да излезе. Луксозният всъдеход не се спира пред нищо. Предлага комфорта на лимузина от висш клас и едновременно с това може да тегли двутонен прицеп в най-лявата лента на магистралата. Неуязвим е като танк и минава навсякъде.
"Ланд Роувър" Range Rover LP (1994-2002)
Британската кралица държи в гаража си няколко такива автомобила, а първото издание на модела се смята за шедьовър на индустриалния дизайн. Range Rover с право може да се смята за първия луксозен всъдеход в света. Превръща се в икона още с появата си през 1970 г., а бляскавата му кариера продължава под шапката на BMW с втората генерация, пусната на пазара през 1994-та. През първите две години от производството обаче страда от доста недостатъци, които удрят по и без това малко изкуствено надутия му имидж. Препоръчително е тези коли да се избягват.
Двигатели:
3947 см3 - 182/190 к.с. (препоръчва се)
3950 см3 - 185 к.с.
4553 см3 - 224 к.с.
4554 см3 - 217 к.с.
2497 см3 D - 136 к.с.
Слаби места: в електронния контролен модул, управляващ работата на двигателя, прониква вода и моторът спира; 4,6-литровата версия разходва огромно количество гориво; кошмарна динамика на турбодизеловите версии с двигател на BMW; наличието на теглич говори за тежка обща амортизация; повреди на трансмисията (както механичната, така и автоматичната); течове на масло от диференциалите, скоростната и раздатъчната кутия; прегрели вследствие на течове от охладителната система осемцилиндрови двигатели; изключително скъпа работа по възстановяването на панелите на купето в случай на удар, която е по силите на малцина специалисти по алуминия; силно обезценяване.
Силни страни: возията може да се смята за еталон, по който конкуренцията да се равнява; аристократичен британски имидж и изисканост; култивирани осемцилиндрови двигатели; алуминиева каросерия, с която ръждата няма никакъв шанс; значително подобрено качество след 1996 г.
"Nissan" Patrol GR II Y61 (1998-сега)
Легендарният всъдеход на "Нисан" често може да се мерне в репортажи за мисиите на ООН. Фактът, че хората на Кофи Анан и наследника му Бин Ки Муун го предпочитат, се обяснява лесно с безбожната здравина на конструкцията и великолепната проходимост. В цивилната си версия последната засега генерация на Patrol нагазва смело във водите на лукса и съперничи по комфорт на значително по-скъпи и престижни модели. Много любители на подобни возила го пренебрегват единствено заради свитата моторна гама на европейската версия, която се предлага само с дизелов двигател. Тя обаче е за предпочитане пред мощните бензинови модификации, които по правило са предназначени за Близкия изток, ръждясват като консерви и практически нямат парно.
Двигатели:
4479 см3 - 200 к.с.
4759 см3 - 245 к.с.
2826 см3 D - 129/130 к.с.
2953 см3 D - 158/170 к.с. (препоръчва се)
4169 см3 D - 145/160 к.с.
Слаби места: неудобен за шофиране в града автомобил с гигантски габарити; дефектна серия 2,8-литрови дизелови двигатели от първата година на производството (спукани цилиндрови глави, прегорели гарнитури); амортизирано силово предаване на много от колите, използвани за теглене на тежки ремаркета; труден старт на дизелите в студено време; повреден турбокомпресор и откази на командващата електроника на трилитровия дизел.
Силни страни: комфортна возия; тяговити дизели; евтина поддръжка в сравнение с останалите модели в класа; най-достъпният луксозен всъдеход на пазара.
"Мерцедес-Бенц" G-klasse W461/ W463 (1989-сега)
Преди зевзеците да започнат да го наричат "гей класа", а мутренският елит да го комплектува в ескорти с еднакви регистрационни номера, всъдеходът на "Мерцедес-Бенц" си беше най-обикновено работно муле на германската армия. W460 се произвежда от 1979 г., но цивил(изова)ната версия с къса и дълга база излезе на пазара десет години по-късно. Ако този автомобил се поддържа качествено, показанията на километража спокойно могат да стигнат седемцифрено изражение. Проблемът е, че това изисква отговорно отношение и средства, които не са по силите на всеки. Препоръчват се колите от 90-те. Преди това G-klasse гние неистово, а от началото на новия век електрониката и проблемите с нея стават все повече.
Двигатели:
2298 см3 - 126 к.с.
2299 см3 - 122 к.с.
2960 см3 - 170 к.с.
3199 см3 - 210/215 к.с.
4966 см3 - 296 к.с.
5439 см3 - 354/476 к.с. (AMG)
2497 см3 D - 94 к.с.
2685 см3 D - 156 к.с.
2874 см3 D - 95/120 к.с.
2996 см3 D - 113/177 к.с.
3449 см3 D - 136 к.с. (препоръчва се)
3996 см3 D - 250 к.с.
Слаби места: течове на масло от почти всички компоненти на силовото предаване; амортизирана кормилна уредба; износени спирачни накладки и дискове; изпуснали амортисьори; "увиснали" и ръждясали панти на вратите; повреден компресор на турбодизеловите модификации; завишена консумация на масло при бензиновите модификации; разтегната ангренажна верига; висок разход на гориво при всички модификации; неудобен достъп до купето и странна позиция на водача; разочароваща управляемост; заяждат релсите на люка, а централният подлакътник се троши; неизправности по електрооборудването на колите, произведени след 2000 г.; кошмарни цени на резервните части; компрометиращ имидж.
Силни страни: единственият модел от този клас с три блокируеми диференциала в серийното оборудване; изключителна здравина и надеждност на механиката; класически дизайн; гарантирана ликвидност на вторичния пазар.
"Тойота" Land Cruiser 100 J10 (1998-сега)
Известен като Amazon на някои пазари, Land Cruiser 100 се появи в Европа след успешното превъплъщение на предшественика му 80 като "Лексъс" GX450. Колкото и хвалби да позволява речниковият запас, този автомобил никога няма да получи адекватно висока оценка. Достатъчно е да се спомене, че единственият конструктивен недостатък - дефектиращият преобразувател на въртящия момент в турбодизелите с четиристепенна автоматична трансмисия от 1998 г. - предизвиква мълниеносна реакция от "Тойота" и отстранен във всички продадени коли за сметка на компанията. Вледеняващи са само цените на употребяваните екземпляри и мъките изобщо да се попадне на обява за продажба.
Двигатели:
4663 см3 - 235/238 к.с.
4164 см3 D - 204 к.с. (препоръчва се)
Слаби места: гигантски автомобил, който се управлява трудно в града; разходът на бензиновия двигател не пада под 16 литра на 100 км пробег, горна граница не съществува; замърсяване на задните сензори нарушават работата на активното окачване; черният цвят на маслото в автоматичната скоростна кутия е сигурен белег, че автомобилът е теглил тежко ремарке или каравана най-вероятно се налага смяна на преобразувател на въртящия момент, много висока цена дори по стандартите на класа.
Силни страни: несъмнено най-качественият луксозен всъдеход в света; чудовищен ресурс на механиката; превъзходни двигатели с изобилие на мощност и въртящ момент; абсолютно безупречна изработка; високо ниво на пасивната безопасност; най-слабо обезценяващият се модел в класа.
Цени на четирите най-престижни всъдехода от висшия клас на възраст до 10 години в зависимост от модификацията:*
"Ланд Роувър" Range Rover, 1998 г. : 24 000 - 36 300 лв. (нов: 107 970 - 163 102 лв.)
"Nissan" Patrol, 1998 г.: 20 700 - 29 000 лв. (нов: 53 170 - 71 166 лв.)
"Мерцедес-Бенц" G-klasse, 1998 г.: 32 200 - 46 800 лв. (нов: 106 758 - 141 988 лв.)**
"Тойота" Land Cruiser 100, 1998 г.: 37 300 - 40 300 лв. (нов: 102 104 - 103 128 лв.)
* По данни от "Ойротакс Шваке"
** Без моделите на AMG
Nissan Patrol GR
И-НЕТ СНИМКИ
Mercedes-Benz G-klasse
И-НЕТ СНИМКИ
Toyota Land Cruiser 100
И-НЕТ СНИМКИ
Коментар