Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Индекс на визкозитета(Viscosity index)

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Индекс на визкозитета(Viscosity index)

    Здравейте колеги!

    Интересувам се какво значи този параметър. Ползвах Гугала и разбрах, че той е показател за качеството на маслото. Индекса е отношението между вискозитетите на маслото при 50 и 100 градуса. Също така разбрах, че колкото е по-малко числото толкова по-добре. Има логика защото в идеалния случай маслото е с постоянен вискозитет без значение каква е температурата. Разбира се това не се получава на практика, но колкото по-малко се променя вискозитета толкова по-добре. И тогава индекса е по-малък.
    Но като разгледах спецификациите на различни масла се получи следното:
    1. EMPEROL 10W40 Viscosity 40 °C, mm²/s96,00 Viscosity 100 °C, mm²/s14,30 Viscosity Index154
    2. EMPEROL 5W40 Viscosity 40 °C, mm²/s87,40 Viscosity 100 °C, mm²/s14,40 Viscosity Index172
    Това е пример от който се вижда, че по-качественото масло 5W40 има по-висок вискозитетен индекс. И в крайна сметка кое е правилото според този параметър за по-качествено масло?

    Поздрави!
    Panda Climbing 4x4 1,2MPI FIRE

  • #2
    До: Индекс на визкозитета(Viscosity index)

    Тая работа не е точно като оная работа.

    Идеалното масло е това, което на всяка температура има оптималният за тази температура и този агрегат вискозитет.

    Общо взето, маслата по естествен път се опитват да се държат адекватно - на студено (когато хлабините в механизмите са широки) са гъстички, на топло (когато топлинното разширение е обрало хлабините) се поразреждат. Обикновено разликата във вискозитета е по-голяма от необходимата, затова по-качествените масла се стремят към по-малка разлика на топло и студено. Но еднакъв вискозитет при всякакви температури не би бил удачен за повечето механизми.

    Вискозитетният индекс не е точно съотношението на вискозитетите, а е някаква нелинейна таблична шашма. По-високият индекс значи по-малка промяна на вискозитета от температурата. Грубо, за него можеш да прецениш и по вискозитетния клас (двете числа с W помежду им), защото тези числа са друга (също не особено системна) мярка за вискозитета на маслото при две температури.

    С една дума, напълно очаквана е разликата 5W40 да има по-добър (по-висок) вискозитетен индекс от 10W40.

    Повечето двигатели няма да ти се разсърдят на висок вискозитетен индекс и в тях безгрижно можеш да сипваш 5W40 и даже 0W40 (ако живееш в Сибир).

    Коментар


    • #3
      До: Индекс на визкозитета(Viscosity index)

      Т.е. ако имаме например две пълни синтетики 5W40, и едната има ВИ=162 а другата ВИ=172, то втората е малко по-качествена?
      Panda Climbing 4x4 1,2MPI FIRE

      Коментар


      • #4
        До: Индекс на визкозитета(Viscosity index)

        Първоначално публикуван от Danchojn Преглед на мнение
        Т.е. ако имаме например две пълни синтетики 5W40, и едната има ВИ=162 а другата ВИ=172, то втората е малко по-качествена?
        Ами не. Ако две масла са с еднакъв вискозитетен клас (5W40) то и вискозитетните им индекси ще са близки или еднакви.

        Коментар


        • #5
          До: Индекс на визкозитета(Viscosity index)

          Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
          Ами не. Ако две масла са с еднакъв вискозитетен клас (5W40) то и вискозитетните им индекси ще са близки или еднакви.



          Числата по горе са взети от спецификациите на реални масла. Не съм ги измислил.

          Всъщност наистина, тези които са 5W40 имат ВИ~170. Но срешнах и такива с ВИ~160. И затова питам. Има някаква разлика и кое е по-качественото? Или не може да се каже само по този параметър?
          Последно редактирано от Danchojn; 17-07-09, 13:28.
          Panda Climbing 4x4 1,2MPI FIRE

          Коментар


          • #6
            До: Индекс на визкозитета(Viscosity index)

            Първоначално публикуван от Danchojn Преглед на мнение


            Числата по горе са взети от спецификациите на реални масла. Не съм ги измислил.
            да де, ама те са от различни класове - едното е 10W40, другото е 5W40

            Коментар


            • #7
              До: Индекс на визкозитета(Viscosity index)

              Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
              да де, ама те са от различни класове - едното е 10W40, другото е 5W40
              Не не , само за 5W40 става въпрос.
              Мнение на Danchojn
              Т.е. ако имаме например две пълни синтетики 5W40, и едната има ВИ=162 а другата ВИ=172, то втората е малко по-качествена?
              Panda Climbing 4x4 1,2MPI FIRE

              Коментар


              • #8
                До: Индекс на визкозитета(Viscosity index)

                Първоначално публикуван от Danchojn Преглед на мнение
                Не не , само за 5W40 става въпрос.
                Мнение на Danchojn
                Т.е. ако имаме например две пълни синтетики 5W40, и едната има ВИ=162 а другата ВИ=172, то втората е малко по-качествена?
                Интересно. Явно са решили да внесат още объркване в и без това обърканата тематика. Уж защото по-точно.

                Деленето 0W, 5W, 10W е доста грубо, но досега беше достатъчно. Вероятно имат предвид, че едното е МАЛКО по-близо до 0, а другото до 10, или знае ли човек.

                Коментар


                • #9
                  До: Индекс на визкозитета(Viscosity index)

                  Вискозитетният индекс се изчислява на база показателите на вискозитета на маслото при 40 и 100гр.Ц.
                  Калкулатор:
                  http://www.rohmax.com/rohmax/en/cust...iscosityindex/
                  Показателят при мултигрейд маслата не е изрично свързан със зимния индекс.Каква цифра ще бъде присъдена на маслото пред W по SAE J300 решават МRV и CCS тестoвете(Mini Rotary Viscometer; Cold Cranking Viscosity Simulator).
                  Така че ВИ дава що-годе представа как ще се променя кинематичният вискозитет в тоз диапазон и никаква при ниски температури.
                  Нещата,които влияят на показателя ВИ освен качествата на базовите масла ,са и качеството и количеството на вискозитетно-индексните добавки(или липсата им)-които пък от своя страна си имат различни индекси на стабилност -затова и нарочните тестове за запазване на вискозитета в посочената от SAE граница (АSTM-D6278 ) при сертификацията на готовите масла...
                  Така могат да се срещнат масла по SAE 5w-40 с вискозитетен индекс сходен с 10w-40, или пък 15w-40с по-висок ВИ от 10w-40...а разликата във ВИндекс на две 5w-40 масла може да е над 20 например...
                  Затова не е възможно да се отсъди ей тъй дали маслото Х с по-висок ВИ е по-добро от маслото У с по-нисък ВИ....Пък и отнейде ще се появи обичайното съмнение(основателно или не):"Мултигрейд с висок ВИ----премного полимерни добавки----по-висока загуба на вискозитет----повече износ при дълъг интервал на смяна..."

                  Коментар


                  • #10
                    До: Индекс на визкозитета(Viscosity index)

                    Първоначално публикуван от Torque Преглед на мнение
                    Пък и отнейде ще се появи обичайното съмнение(основателно или не):"Мултигрейд с висок ВИ----премного полимерни добавки----по-висока загуба на вискозитет----повече износ при дълъг интервал на смяна..."
                    Но пък Long Life маслата са с по-висок ВИ. Поне такива видях. Уф, голяма каша.
                    Panda Climbing 4x4 1,2MPI FIRE

                    Коментар


                    • #11
                      До: Индекс на визкозитета(Viscosity index)

                      От google!



                      Съвременните моторни масла могат да бъдат разглеждани като смес от базово масло и различни пакети от добавки, които добавят специфичност на маслата. Добавките варират обикновено от 10% до 30%. Базовите масла са разделени в зависимост от начина на добиване на няколко основни групи.
                      Първа ГрупаМаслата, влизащи в първа група, са известни като конвенционални минерални масла. Произвеждат се от нефт чрез атмосферно-вакуумна дестилация. След това преминават през множество процеси за пречистване и филтрация като целта е да се намали съдържанието на серните и азотните съединения. Вискозитета им е от 70 до 100.

                      Втора групаМаслата, влизащи във втората група, са масла които се добиват пак по традиционния метод, но преминават през още един процес, наречен "хидрокрекинг". При този процес маслените фракции се обработват с водород при висока температура и високо налягане. В резултат протичат химически промени в структурата на преработваната суровина, като почти цялото количество серни и азотни съединения се отстраняват, полицикличните въглеводороди преминават в нафтенови, а те - в парафинови. Описаната схема на преработка дава възможност да се произвеждат базови масла от всеки вид нефт. Качествата на крайния продукт, получен по метода, съответства на качеството на маслата, получени по традиционната схема от най-добрите видове нефт.
                      Трета групаВ тази група влизат масла, които се добиват по неконвенционален метод от нефт, природен газ и други. Означават с латинските букви VHVI (Very High Viscosity Index). Вискозитетният индекс е над 120 на този тип масла. Серни и азотни съединения напълно отсъстват. Имат изключително добра термична и киселинна стабилност. Тези масла са с почти идентични качества със синтетично добиваните от четвъртата група. Много производители използват различни маркетингови подходи в продажбата си на този тип масла, като слагат в имената на продуктите си синтетични, полусентитични и др.
                      Четвърта групаТова са масла, които са изцяло синтетично получени. Отличават се с висок вискозитетен индекс, пълно отсъствие на азотни и серни съединения, ниска изпаряемост, отлична термична и окислителна стабилност, много добри нискотемпературни качества. Производителите дават и по-голям пробег с тези масла преди необходимата смяна. Друго много интересно свойство е пожароустойчивостта на продукта. Недостатъкът е по-високата ценна.
                      Пета групаТова са масла от съвсем ново поколение, които са създадени не с цел по-добри експлоатационни качества, а с екологична насоченост. Това са масла, които се разграждат за кратък период под въздействие на микро организми до вода, въглероден двуокис, минерални соли и биомаса. Тези масла са синтетични на база естери и диестери на различни киселини. Тази група ще става все по-популярни с увеличаване на екологичните норми.
                      Panda Climbing 4x4 1,2MPI FIRE

                      Коментар


                      • #12
                        До: Индекс на визкозитета(Viscosity index)

                        Лонглайф-маслата са Гр.3 и нагоре,за да издържат на зора(предвид дългата употреба,маслото трябва да има и по-малко, и по-качествени(гугъл "Shear Stability Index") ВИ-добавки-а оттам е нужен и висок ВИ на базата, по-ниска изпаряемост и склонност към окисление и т.н.-нещата,казани в горния постинг-и не по силите на Гр.1 и 2.
                        Тука могат да се видят особеностите на разни базови:
                        http://www.chevron.com/products/site.../products.aspx
                        http://www.exxonmobilsynthetics.com/..._Group_1_5.pdf
                        И друго-съобр.приложението употребата на полимерни сгъстители се оказва понякога нежелателна и се прави микс от подбрани бази с разни характеристики..което пък излизало скъпо..при други пък е допустима/предвидена някаква загуба на вискозитета(като компенсация за повишението,предизвикано от окисление,диспергиран нагар и мизерии и т.н. в течение на удължената употреба...ама е трудно да се разбере колко са и какви ВИ добавки в иначе скъпото масло Х.)
                        Та индексът съвсем не е толкова важен показател-разлики от няколко сантистокса при две 5в-40 @ 40Ц не са толкова фатални при студен старт лятос(а в зависимост от състава/баланса това 5в-40 със "скромен" ВИ може да има по-добри нискотемп.свойства от другото с над 165 например-и едновременно с това и забелжимо по-висок HT/HS вискозитет(!)-индексът "говори" най-вече за рамката 40-100Ц) .Не ти дава и представа за качествата на полимерните добавки-то хубаво има висок ВИ новото масло,ама при експлоатация се изменя,но с какви темпове?Какъв е индексът на стабилност на добавките?...Нито пък за вискозитета при висока темп./уск.триене...Затова са много по-важни одобренията на производителите на етикета...

                        Коментар


                        • #13
                          До: Индекс на визкозитета(Viscosity index)

                          Относно вискозитетния индекс на маслата:това е логаритмична зависимост на базата на вискозитетите при 40 и 100градуса.По принцип колкото е по висок индекса толкова вискозитетът е по стабилен при различните работни температури.Индексът зависи от две неща-вискозитетния индекс на базовите масла и съдържанието на вискозитетно индексна присадка. Изцяло синтетичните масла имат вискозитетен индекс над 165,маслата произведени от хидрокрекирани масла(група3) са с вискозитетен индекс150-165,а тези произведени от група 1(минерални 15W40) 130-140. маслата 5w30 и 5W40 могат да бъдат както напълно синтетични така и произведени от хидрокрекирани(група3)масла,докато 0W30,0W40 могат да се произвеждат само от синтетични(група 4,5) базови масла.Причината за това е, че само синтетиката може да осигури нискотемпературните свойства нормирани за масла 0W(CCS и MRV)Това са показатели определящи при каква най- ниска температура маслената помпа е в състояние да нагнети маслото в маслената система на двигателя.За маслата 5W тя е минус 30градуса, за 0W- минус 35 градуса а за 10W минус 25.Почти всички сте забелязали че производителите на автомобили в сервизните книжки дават обикновено и таблица за избор на вискозитетния клас в зависимост от температурните условия, при които ще се експлоатира маслото и експлоатационното ниво по API и ACEA.В сайта на API http://eolcs.api.org/ можете да проверите дали дадено масло действително отговаря на написаното на етикета или това е само според производителя на маслото(без доказателства)

                          Коментар


                          • #14
                            До: Индекс на визкозитета(Viscosity index)

                            В сайта на API има доста липсващи масла, които са на пазара от години. Например Selenia 20K, което масово се зарежда в Мазерати, Фиат, Алфа, Ланча там не фигурира. Не знам какво означава това? Може би на производителите не им се дават пари за това. Но как тогава пишат на тубите си API спецификациите? Не се ли проверяват тези неща?
                            Panda Climbing 4x4 1,2MPI FIRE

                            Коментар


                            • #15
                              До: Индекс на визкозитета(Viscosity index)

                              Става въпрос за лицензия,позволяваща използването на знаците "поничката" и "звездата"-за лесно идентифициране и престиж...Забележи колко малко са мераклиите от Европа-броят се на пръсти(а само в Германия има сигурно няколко десетки малки производители).Европейски производители са решили да лицензират само масла,произвеждани и продавани на американските пазари(Тотал USA например)-евро версиите им нямат тези знаци.Същото и за европродукцията на Мобил...Просто не е нужно,пък и от тази страна на океана цифрите по АCEA и одобренията на автомобилните производители са къде по-адекватни.
                              Всичко това не означава,че маслото без тези (един или двата) символи не отговаря на категориите на API,написани на етикета.Болшинството производители използват готови пакети от няколкото фирми за добавки(Лубризол,Етил,Оронайт,Инфиниъм,Ромакс..),които имат вече одобрение API Sx/Cx...което дава право на блендера да ги отрази на етикета.

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X