Тази година успях да осъществя едно отдавна замислено пътуване до Гърция с цел две от топ-атракциите на нашата южна съседка. Може би за тези, които живеят в София и още повече за онези, които са на юг от нея това не е кой знае каква дестинация, но за нас от „далечния изток” на БГ е сравнително дълга.
Става дума за Метеора и прословутия остров Корфу.
Докато подготвя пътеписа си колегата alex052 показа доста снимки от Корфу, така че моля да бъда извинен за местата, където ще се повторя.
Постарах се и двете дестинации да бъдат обхванати максимално, защото едва ли втори път ще ги посетя. Т.е. всички манастири на Метеора и пълна обиколка на Корфу във всичките му части.
Разбира се, географски най-удачно е да се мине през (или край) Солун и тъй, като не бях ходил там, реших да направим първата и последната нощувка във втория по големина град в Гърция.
И така
ДЕН ПЪРВИ - Придвижване от Бургас до Солун
За хората от Южното черноморие най-пряк е пътя през Елхово (Бургас-Средец-Болярово-Елхово-Тополовград-Свиленград-КПП Капитан Петко войвода).
В пътеписа си за Халкидики миналата година описах състоянието на пътя по участъци, сега актуализирам информацията.
Бургас - Средец : Само първите 7-8 от 30-те километра не са ремонтирани, останалото е добре.
Средец - Болярово : В момента се работи в горския участък, но е по-добре от миналата година. Минава се сравнително спокойно, без много бързане.
Болярово - Елхово : Тук почти всичко е добре, може да се кара по-бързо.
Елхово - Тополовград : Прословутия обход на Елхово не е пипнат. Трите му километра се минават максимум с 40 км/ч. и минимум с десет благословии към Агенцията по пътищата. После е добре чак до Тополовград.
Тополовград - Свиленград : До Голямата звезда е позакърпен в сравнение с преди, но с умерено качество. Оттам през Пъстрогор до Свиленград настилката е почти перфектна. ОФРМ показва правилния път, но Европейската ще ви пусне през Изворово и Любимец. Не, че не може, но през Пъстрогор е по-добре и по-бързо. Разликата е 1 км.
Както обикновено, на това КПП имаше 3-4 коли и минаването стана за 10 минути сумарно за бългасрката и гръцката страна.
Пътя до Кавала съм описал в пътеписа за Халкидики, няма кой знае каква промяна. В участъка Дидимотики - Суфли проължава да кипи трудова дейност, само дето не се виждат никакви резултати. Ама никакви. Работеха десетки машини и стотици хора а пътя е същия както отпреди 4 години.
Спряхме планово на споменатия паркинг на магистралата преди Комотини. Може би заради датата (31 август) на паркинга имаше няколко десетки коли с германски номера, обитавани от жени с шалвари и забрадки. Обичайната миграция на турските гастарбайтери в края на август. От тоалетните се носеше такава воня, че веднага се качихме обратно в колите. Точно в този момент до нас спря лъскаво БМВ кабрио, от което ехтеше яка музика. В него седеше намазан грък в поувехнала възраст, който бе положил много старания да изглежда 20 години по-млад (наконтен, с пристегнати дрешки и боядисана коса), но в резултат си изглеждаше на толкова, на колкото вероятно си е, само дето беше смешно. Гърка слезе от колата, намести тъмните си очила, протегна се пренебрежително и насочи победоносен поглед към тоалетните. Трябва да е бил хремав, защото отдалечавайики се видях в огледалото, че продължава да стои край смрадта. А може и да е чакал някого а в кабриото няма как да избегнеш допира с околната среда.
При западния възел за Кавала има манастир, който исках да видим, но се оказа затворен, затова продължихме. В участъка от Кавала до Солун има още две места с гишета за тол такси, така че цената вече стана 3 х 2.40 = 7.20 евро. Добре познавам правилата за събиране на тол такси в Турция и тези гишета в Гърция малко ме изненадват, защото не мога да разбера логиката им. Такива такси би трябвало да се събират при всеки изход от магистрала. Обозначаваш се по някакъв начин на входа (било с билетче, било с електронен стикер) и на изхода те таксуват в зависимост от това колко км от магистралата си ползвал. Това е логично и резонно. А тук те таксуват в нищото, после минаваш няколко пътни възела, на които можеш да се слезеш от магистралата или да се качиш на нея без такси и после пак те таксуват в нищото.
Ценово можем да направим следното сравнение :
От Одрин до Истанбул
212 км - цена 7.25 лири, т.е. около 5.80 лв. или 2.74 лв. за 100 км
От началото на Егнатия Одос до Солун
326 км - цена 7.20 евро, т.е. 14.07 лв. или 4.32 лв. за 100 км
Всъщност при странната гръцка система за таксуване до Ксанти можеш да избегнеш тол гишетата ако слезеш на възела при Ясмос. От друга страна ако там се качиш в посока Солун разстоянието вече става 221 км пак за 7.20 евро, т.е. 6.37 лв. за 100 км. Гръцка им работа...
Не бях ходил в Солун и първото ми впечатление бяха безкрайните светофари по градска артерия първи клас с 2 х 3 ленти и разделителна ивица, което съответства на магистрала ако е извън населено място. Ще дам прост пример - все едно от Църна маца до Орлов мост да има 30-тина светофара по Цариградско шосе. Верно, че Солун не е София, но все пак е втория по големина град в Гърция с население над 300 хиляди, а ако включим урабанизираните територии - над 800 хиляди. Позачудих се, но по-нататък се оказа, че това било само прелюдия - по двете препендикулярни главни улици светофарите бяха още по-нагъсто, вече съпроводени със задръствания.
Второто впечатление бе неугледността на градската среда, поне край улиците до хотела, а той бе в самия център. Стари, излющени и неподдържани сгради, криви и разбити тротоари, хаотично разположени стълбове, боклуци по улиците. И реклами, реклами, реклами. Чак пътните знаци се губеха в пъстротията на рекламите. А и хората, които срещахме на влизане общо взето имаха неугледен вид. Реших, че сме минали през някой от по-занемарените квартали на града.
Хотелът се оказа някаква стара сграда, преустроена за целта. Стаята (тройка) бе с много странна форма, а по дължината й имаше тераса към натоварено кръстовище. Площта на терасата беше поне 1/3 от тази на стаята, което разбира се за делови хотел в самия център е безсмислено, но явно даденостите бяха такива. Най-интересна бе банята, която ми припомни думите на Филип Марлоу „Имате ли друга стая, че тази ми е малко тясна в раменете?”. Тя имаше триъгълна форма, при това единият ъгъл на триъгълника беше доста остър. После се оказа, че тази особеност е от помощ, защото точно в този тесен остър ъгъл може да ти влезе лакътя като се къпеш, иначе трябва само да се поливаш без ръкомахане поради липса на място за подобно движение.
В плана ми беше да видим булевард Аристотел и едноименния площад, после крайбрежната улица и да вечеряме в квартал Лададика.
Като допълнение към първото впечатление се оказа, че една от най-оживените улици Егнатия е в ремонт и половината й ширина беше заградена. По вида на оградите реших, че са монтирани преди доста време, може би няколко години. Помислих си кога ли ще завършат ремонта.

Вече сме в началото на бул. Аристотел и тръгваме по него за да изминем 400-те м до едноименния пощад.

Площад Аристотел е едно от най-популярните места в Солун. На него са разположени някои от известните хотели в града, множество магазини и кафенета, както и офис сгради. Мястото е пешеходна зона и предлага места за почивка с пейки и аранжирани градини с цветя. Тук се празнуват някои от важните събития в града, като Великден и посрещането на Нова година. Площад Аристотел е от малкото оцелели места в Солун след унищожителен пожар през 1917 година. Негов архитект, както и на голяма част от града, е Ернст Хебрард. На площада е разположена бронзова статуя на Аристотел. Традиция е туристите да докосват палеца на крака на древния философ за да се сбъдне намисленото желание.
Палецът на левия крак на бронзовия Аристотел беше излъскан от докосването на милионите туристи. Ще се отнася до градинките, аранжимента освен цветя и палми включваше и други атракции...

Иначе мястото е доста приятно и решихме да изпием по едно питие в някое от многобройните кафета.

И първо впечтление за цените. Два джин-фиса, три мартинита и три сока - 60 евро. Вероятно заради площада.
Излязохме на крайбрежната улица и поехме на запад към известния квартал Лададика.
В квартал Лададика са се помещавали складовете и магазините на търговците, които са доставяли стоки през пристанището. Той е оцелял през големия пожар и повечето сгради са с типична за деветнадесети век архитектура. Намира се в близост до пристанището и е пълен с кръчми, кафенета, множество малки къщи и магазинчета. Тук има и доста добри таверни и барове.
Кварталът не е голям и се обикаля за по-малко от половин час. Наистина е изпълнен с таверни и барове, които по това време бяха празни.


Редом с поддържаните сгради има и съвсем занемарени. Предполагам, въпрос на възможност на собствениците. И у нас го има.

На свечеряване седнахме в таверната с шадраванчето от горните снимки. На нито една маса нямаше клиенти. Два часа по-късно нямаше празно място. Типично по гръцки - най-людно е между 22 и 23 часа. Констатирал съм го и в други гръцки градове що се отнася до навиците на местното население.
С това първия ден завърши. Основно път и малко от Солун. След 2-3 дни ще постна втория.
Ето картинка от Google Earth със следата

Трака от GPS-а е безкрайно ясен, но по традиция го прилагам. Обозначил съм трите места, където се събират таксите.
Day1.gdb
Става дума за Метеора и прословутия остров Корфу.
Докато подготвя пътеписа си колегата alex052 показа доста снимки от Корфу, така че моля да бъда извинен за местата, където ще се повторя.
Постарах се и двете дестинации да бъдат обхванати максимално, защото едва ли втори път ще ги посетя. Т.е. всички манастири на Метеора и пълна обиколка на Корфу във всичките му части.
Разбира се, географски най-удачно е да се мине през (или край) Солун и тъй, като не бях ходил там, реших да направим първата и последната нощувка във втория по големина град в Гърция.
И така
ДЕН ПЪРВИ - Придвижване от Бургас до Солун
За хората от Южното черноморие най-пряк е пътя през Елхово (Бургас-Средец-Болярово-Елхово-Тополовград-Свиленград-КПП Капитан Петко войвода).
В пътеписа си за Халкидики миналата година описах състоянието на пътя по участъци, сега актуализирам информацията.
Бургас - Средец : Само първите 7-8 от 30-те километра не са ремонтирани, останалото е добре.
Средец - Болярово : В момента се работи в горския участък, но е по-добре от миналата година. Минава се сравнително спокойно, без много бързане.
Болярово - Елхово : Тук почти всичко е добре, може да се кара по-бързо.
Елхово - Тополовград : Прословутия обход на Елхово не е пипнат. Трите му километра се минават максимум с 40 км/ч. и минимум с десет благословии към Агенцията по пътищата. После е добре чак до Тополовград.
Тополовград - Свиленград : До Голямата звезда е позакърпен в сравнение с преди, но с умерено качество. Оттам през Пъстрогор до Свиленград настилката е почти перфектна. ОФРМ показва правилния път, но Европейската ще ви пусне през Изворово и Любимец. Не, че не може, но през Пъстрогор е по-добре и по-бързо. Разликата е 1 км.
Както обикновено, на това КПП имаше 3-4 коли и минаването стана за 10 минути сумарно за бългасрката и гръцката страна.
Пътя до Кавала съм описал в пътеписа за Халкидики, няма кой знае каква промяна. В участъка Дидимотики - Суфли проължава да кипи трудова дейност, само дето не се виждат никакви резултати. Ама никакви. Работеха десетки машини и стотици хора а пътя е същия както отпреди 4 години.
Спряхме планово на споменатия паркинг на магистралата преди Комотини. Може би заради датата (31 август) на паркинга имаше няколко десетки коли с германски номера, обитавани от жени с шалвари и забрадки. Обичайната миграция на турските гастарбайтери в края на август. От тоалетните се носеше такава воня, че веднага се качихме обратно в колите. Точно в този момент до нас спря лъскаво БМВ кабрио, от което ехтеше яка музика. В него седеше намазан грък в поувехнала възраст, който бе положил много старания да изглежда 20 години по-млад (наконтен, с пристегнати дрешки и боядисана коса), но в резултат си изглеждаше на толкова, на колкото вероятно си е, само дето беше смешно. Гърка слезе от колата, намести тъмните си очила, протегна се пренебрежително и насочи победоносен поглед към тоалетните. Трябва да е бил хремав, защото отдалечавайики се видях в огледалото, че продължава да стои край смрадта. А може и да е чакал някого а в кабриото няма как да избегнеш допира с околната среда.
При западния възел за Кавала има манастир, който исках да видим, но се оказа затворен, затова продължихме. В участъка от Кавала до Солун има още две места с гишета за тол такси, така че цената вече стана 3 х 2.40 = 7.20 евро. Добре познавам правилата за събиране на тол такси в Турция и тези гишета в Гърция малко ме изненадват, защото не мога да разбера логиката им. Такива такси би трябвало да се събират при всеки изход от магистрала. Обозначаваш се по някакъв начин на входа (било с билетче, било с електронен стикер) и на изхода те таксуват в зависимост от това колко км от магистралата си ползвал. Това е логично и резонно. А тук те таксуват в нищото, после минаваш няколко пътни възела, на които можеш да се слезеш от магистралата или да се качиш на нея без такси и после пак те таксуват в нищото.
Ценово можем да направим следното сравнение :
От Одрин до Истанбул
212 км - цена 7.25 лири, т.е. около 5.80 лв. или 2.74 лв. за 100 км
От началото на Егнатия Одос до Солун
326 км - цена 7.20 евро, т.е. 14.07 лв. или 4.32 лв. за 100 км
Всъщност при странната гръцка система за таксуване до Ксанти можеш да избегнеш тол гишетата ако слезеш на възела при Ясмос. От друга страна ако там се качиш в посока Солун разстоянието вече става 221 км пак за 7.20 евро, т.е. 6.37 лв. за 100 км. Гръцка им работа...
Не бях ходил в Солун и първото ми впечатление бяха безкрайните светофари по градска артерия първи клас с 2 х 3 ленти и разделителна ивица, което съответства на магистрала ако е извън населено място. Ще дам прост пример - все едно от Църна маца до Орлов мост да има 30-тина светофара по Цариградско шосе. Верно, че Солун не е София, но все пак е втория по големина град в Гърция с население над 300 хиляди, а ако включим урабанизираните територии - над 800 хиляди. Позачудих се, но по-нататък се оказа, че това било само прелюдия - по двете препендикулярни главни улици светофарите бяха още по-нагъсто, вече съпроводени със задръствания.
Второто впечатление бе неугледността на градската среда, поне край улиците до хотела, а той бе в самия център. Стари, излющени и неподдържани сгради, криви и разбити тротоари, хаотично разположени стълбове, боклуци по улиците. И реклами, реклами, реклами. Чак пътните знаци се губеха в пъстротията на рекламите. А и хората, които срещахме на влизане общо взето имаха неугледен вид. Реших, че сме минали през някой от по-занемарените квартали на града.
Хотелът се оказа някаква стара сграда, преустроена за целта. Стаята (тройка) бе с много странна форма, а по дължината й имаше тераса към натоварено кръстовище. Площта на терасата беше поне 1/3 от тази на стаята, което разбира се за делови хотел в самия център е безсмислено, но явно даденостите бяха такива. Най-интересна бе банята, която ми припомни думите на Филип Марлоу „Имате ли друга стая, че тази ми е малко тясна в раменете?”. Тя имаше триъгълна форма, при това единият ъгъл на триъгълника беше доста остър. После се оказа, че тази особеност е от помощ, защото точно в този тесен остър ъгъл може да ти влезе лакътя като се къпеш, иначе трябва само да се поливаш без ръкомахане поради липса на място за подобно движение.
В плана ми беше да видим булевард Аристотел и едноименния площад, после крайбрежната улица и да вечеряме в квартал Лададика.
Като допълнение към първото впечатление се оказа, че една от най-оживените улици Егнатия е в ремонт и половината й ширина беше заградена. По вида на оградите реших, че са монтирани преди доста време, може би няколко години. Помислих си кога ли ще завършат ремонта.


Вече сме в началото на бул. Аристотел и тръгваме по него за да изминем 400-те м до едноименния пощад.


Площад Аристотел е едно от най-популярните места в Солун. На него са разположени някои от известните хотели в града, множество магазини и кафенета, както и офис сгради. Мястото е пешеходна зона и предлага места за почивка с пейки и аранжирани градини с цветя. Тук се празнуват някои от важните събития в града, като Великден и посрещането на Нова година. Площад Аристотел е от малкото оцелели места в Солун след унищожителен пожар през 1917 година. Негов архитект, както и на голяма част от града, е Ернст Хебрард. На площада е разположена бронзова статуя на Аристотел. Традиция е туристите да докосват палеца на крака на древния философ за да се сбъдне намисленото желание.
Палецът на левия крак на бронзовия Аристотел беше излъскан от докосването на милионите туристи. Ще се отнася до градинките, аранжимента освен цветя и палми включваше и други атракции...


Иначе мястото е доста приятно и решихме да изпием по едно питие в някое от многобройните кафета.


И първо впечтление за цените. Два джин-фиса, три мартинита и три сока - 60 евро. Вероятно заради площада.
Излязохме на крайбрежната улица и поехме на запад към известния квартал Лададика.
В квартал Лададика са се помещавали складовете и магазините на търговците, които са доставяли стоки през пристанището. Той е оцелял през големия пожар и повечето сгради са с типична за деветнадесети век архитектура. Намира се в близост до пристанището и е пълен с кръчми, кафенета, множество малки къщи и магазинчета. Тук има и доста добри таверни и барове.
Кварталът не е голям и се обикаля за по-малко от половин час. Наистина е изпълнен с таверни и барове, които по това време бяха празни.




Редом с поддържаните сгради има и съвсем занемарени. Предполагам, въпрос на възможност на собствениците. И у нас го има.


На свечеряване седнахме в таверната с шадраванчето от горните снимки. На нито една маса нямаше клиенти. Два часа по-късно нямаше празно място. Типично по гръцки - най-людно е между 22 и 23 часа. Констатирал съм го и в други гръцки градове що се отнася до навиците на местното население.
С това първия ден завърши. Основно път и малко от Солун. След 2-3 дни ще постна втория.
Ето картинка от Google Earth със следата

Трака от GPS-а е безкрайно ясен, но по традиция го прилагам. Обозначил съм трите места, където се събират таксите.
Day1.gdb
Коментар