Здравейте,
В следващите няколко реда ще се опитам да споделя впечатленията си от КТМ Adventure 640 - модел 1998г., който имам от 2,5 години и съм минал с него около 30 000км. („екземплярът” вече е на малко над 70 000 км., но го взех от съвестен собственик от Германия).

Първо малко технически данни
ДВИГАТЕЛ:
Двигател – едноцилиндров, 4-тактов с водно охлаждане
Кубатура – 625cm3
Диаметър / ход на буталото-101mm / 78mm
Мощност-37 Kw при 7500rpm
Максимален въртящ момент – 52 Nm при 5500rpm
Степен на сгъстяване-11.0:1
Стартиране - електрически стартер и кикстартер
Трансмисия – с 5 скорости
Горивна система - механичен карбуратор DELL’ORTO PHM 40 SD
Газоразпределение - един разпределителен вал с 4 клапана
Смазителна система - 2 бутални Eaton помпи, смазване под налягане, сух картер, 2 маслени филтъра
Моторно масло - 2,2l в рамата, тип: всякакво „авто-тракторно”
.
Предавателни съотношения:
- Първично - 31:79
1-ва скорост-14:35
2-ра скорост-15:24
3-та скорост-18:21
4-та скорост-20:19
5-та скорост-22:18
Крайно съотношение-16:42
Съединител-многодисков, в маслена баня
Рама - тръбна,стоманена-хром-молибденова
Предна вилка - WP-Extreme Ø 50 mm
Ход на окачването - отпред 300 mm; отзад 320 mm
Задно окачване - система PRO-LEVER с моноамортисьор WP IBS
Предна спирачка – стоманен диск 300 mm с двубутален апарат Brembo
Заден спирачка – стоманен диск 220 mm с двубутален апарат Brembo
Предна гума – 90/90 – 21’
Задна гума - 140/80 – 18’
Резервоар - 28 l ( 3,8 l резерва)
Колесна база - 1510 ± 10 mm
Височина от седалката - 940 mm
Клирънс - 320 mm
Сухо тегло - 154 kg
Сега моите впечатления: моторът става както за гората, така и за дълги пътешествия. Но е за сам човек,с двама определено не е комфортен(макар че съм правил обиколка на Гърция с двама човека), просто седалката е по-къса


Двигателят има сравнително малък маховик и се “развърта” много бързо - от 4000 оборота до 8500 просто няма спиране. Това може да се приеме и за минус,защото мотора трябва да се кара като кросов мотор - постояно в оборот. Няма възможност да се закрепя на някаква скорост и да я поддържам - просто си е “нервен”! Двигателят също така е и доста е шумен – в началото имах чуството, че всеки момент ще се разпадне. Има редица причини за шумната му работа, като някои от тях са: ангренажната верига е ролкова, а не пластинчата; разпределителният вал лагерува на два ролкови лагера; кобилиците, които натискат клапаните са с ролки, като по този начин триенето при плъзгане е заменено с триене при търкаляне (значително по-висока износоустойчивост); всички зъбни колела са с прави зъби .Тези характеристики от своя страна правят двигателя изключително здрав.
Поради липсата на голям маховик, двигателят няма “икономични” обороти и се чуства еднакво “комфортно” както на 5000, така и на 8000 оборота.
Мотоциклетът е оборудван с механичен карбуратор, което е голямо преимущество (според мен) - по-точен е спрямо мембранния карбуратор, освен това е и по-здрав.
По двигателя за 30 000 км. съм сменял: лагер под касетата на съединителя, който подмених не защото се налагаше,а за собствано успокоение (сложих ролков на мястото на съчмен). Също така смених и лагерите на разпределителния вал, защото в сервизна книжка пишеше, че е време да се сменят.
За ходовата част - просто е перфектна! Предницата е с 2 вида настройки: 16 степени на потъване и 16 на отскок. Телескопите не работят заедно: единия е за потъване, а другия - за отскок. Единственият й недостатък е, че периодично трябва да се изпуска налягането от телескопа, който е за потъване, иначе изпуска семеринга. Тази особеност я разбрах от един Грък, но прекалено късно - семерингът вече беше изпуснал
. На предницата съм сложил маншони, вместо оригиналните пластмасовите предпазители, за да запазя от кал и прах семерингите (за всеки случай). Задния амотисьор има 3 вида настройки: на пружината, 6 степени на потъване и 7 на отскок. За него също трябва да отбележа, че се нуждае от периодична подръжка,точно както и когато е дадено в сервизната книжка.
Спирачната система е Брембо с армирани маркучи. В момента отпред е със синтеровано (червено) Брембо, а отзад - с обикновено Брембо. Мога да кажа, никога не съм имал по-точни спирачки, просто няма какво да се желае повече от тях.
По вършния вид: спойлерите са изключително здрави. До момента са издържали многобройни падания,както на асфалт, така и на черен път и не са се чупили
. Е, имат много ужулвания, но само това. Защитата от вятъра е много добра. Формата на стъклото и широчината на резервоара помагат много за добрата обтекаемост.
Тук е мястото да спомена, че резервоарът освен нормалната резерва има допълнителна, чрез която разполагам с допълнителни 2 литра гориво. В случай ,че забравя да заредя през последните 400 километра (което се е случвало), тази опция е много полезна.
Фаровете не ми харесват особено - силни са, но светят поотделно и нещо не е наред. Свързах ги да работят и двата едновремено, и е доста по-добре, но трябва да си поиграя по ел.схемата.
Таблото на мотоциклета е електроно с аналогов оборотомер.Изписва доста работи (често ме питат това бордкомпютър ли е),но няма бензиномер .
Мотоциклетът има една особеност - без акумулатор не чоже да пали, нищо че има кикстартер.Трябва да има акумулатор, дори със съвсем малко ток.
Управлението на мотоциклета бих казал че е перфектно! Все едно карам кросов мотор: имам чувството, че мога да направя всичко с него - както на пътя, така и извън него.Седалката е тясна и подходяща за скоростна езда, но за дълго пътуване е крайно неудобна (все пак като мина няколко-стотин километра изтръпвам и вече не ми пука)
.


Разхода на гориво е 5,5л. на 100км. за сам човек и 6,5л. на 100км. - за двама. Това е без значение с колко карам и дали съм с багаж или без багаж.Масло не гори - пробвал съм го с различни марки. Сега го карам с Motorex полусинтетика 15W-50, но мисля да мина на полусинтетика 20W-50 (не на Motorex).
Недостатъците на КТМ-а са: големите вибрации,тясната седалка. Също така, според мен подръжката изисква повече усилия, от колкото при японските мотори ( имам впредвид, че е по-честа). Например луфтове на калпани се мерят на 5 000 км., а това за моя модел означава да разглобиш мотора. Колкото пъти съм мерил луфтовете, все са си едни и същи, но тази операция се повтаря с всяка смяна на маслото. Общо взето за човек, който чете сервизната книга като Библия, честата поддръжка причинява известни неудобства (например при по-дълги пътувания)
.
По въпроса с вибрациите – сложих гуми на стъпенките, по-тежки тапи на кормилото и ауспух Акрапович. Тези неща намалиха чуствително вибрациите.
За седалката - за сега експериментирам,не ми се дават пари за поръчкова, като даже не знам какво ще се получи (виж, ако имаше някъде магазин, поне да я видя). Накрая ще сложа една агнешка кожа и готово
.
Забравих да спомена, че моторът е доста висок. Аз реших този проблем, като сложих поръчкови щанги на задния амортисьор. Също така свалих предницата с един сантиметър, но управлението не ми хареса и я върнах обратно.
Като цяло КТМ ми харесва най-много от всичките ендура, които съм карал до сега и въобще не се замислям да го продавам. Идеята, по която е създаден, пасва точно на това, което аз търся в един мотор. За мен това е сбъдната мечта!

Авторът не гарантира безпристрастност!!!!!!
В следващите няколко реда ще се опитам да споделя впечатленията си от КТМ Adventure 640 - модел 1998г., който имам от 2,5 години и съм минал с него около 30 000км. („екземплярът” вече е на малко над 70 000 км., но го взех от съвестен собственик от Германия).

Първо малко технически данни
ДВИГАТЕЛ:
Двигател – едноцилиндров, 4-тактов с водно охлаждане
Кубатура – 625cm3
Диаметър / ход на буталото-101mm / 78mm
Мощност-37 Kw при 7500rpm
Максимален въртящ момент – 52 Nm при 5500rpm
Степен на сгъстяване-11.0:1
Стартиране - електрически стартер и кикстартер
Трансмисия – с 5 скорости
Горивна система - механичен карбуратор DELL’ORTO PHM 40 SD
Газоразпределение - един разпределителен вал с 4 клапана
Смазителна система - 2 бутални Eaton помпи, смазване под налягане, сух картер, 2 маслени филтъра
Моторно масло - 2,2l в рамата, тип: всякакво „авто-тракторно”

Предавателни съотношения:
- Първично - 31:79
1-ва скорост-14:35
2-ра скорост-15:24
3-та скорост-18:21
4-та скорост-20:19
5-та скорост-22:18
Крайно съотношение-16:42
Съединител-многодисков, в маслена баня
Рама - тръбна,стоманена-хром-молибденова
Предна вилка - WP-Extreme Ø 50 mm
Ход на окачването - отпред 300 mm; отзад 320 mm
Задно окачване - система PRO-LEVER с моноамортисьор WP IBS
Предна спирачка – стоманен диск 300 mm с двубутален апарат Brembo
Заден спирачка – стоманен диск 220 mm с двубутален апарат Brembo
Предна гума – 90/90 – 21’
Задна гума - 140/80 – 18’
Резервоар - 28 l ( 3,8 l резерва)
Колесна база - 1510 ± 10 mm
Височина от седалката - 940 mm
Клирънс - 320 mm
Сухо тегло - 154 kg
Сега моите впечатления: моторът става както за гората, така и за дълги пътешествия. Но е за сам човек,с двама определено не е комфортен(макар че съм правил обиколка на Гърция с двама човека), просто седалката е по-къса



Двигателят има сравнително малък маховик и се “развърта” много бързо - от 4000 оборота до 8500 просто няма спиране. Това може да се приеме и за минус,защото мотора трябва да се кара като кросов мотор - постояно в оборот. Няма възможност да се закрепя на някаква скорост и да я поддържам - просто си е “нервен”! Двигателят също така е и доста е шумен – в началото имах чуството, че всеки момент ще се разпадне. Има редица причини за шумната му работа, като някои от тях са: ангренажната верига е ролкова, а не пластинчата; разпределителният вал лагерува на два ролкови лагера; кобилиците, които натискат клапаните са с ролки, като по този начин триенето при плъзгане е заменено с триене при търкаляне (значително по-висока износоустойчивост); всички зъбни колела са с прави зъби .Тези характеристики от своя страна правят двигателя изключително здрав.
Поради липсата на голям маховик, двигателят няма “икономични” обороти и се чуства еднакво “комфортно” както на 5000, така и на 8000 оборота.
Мотоциклетът е оборудван с механичен карбуратор, което е голямо преимущество (според мен) - по-точен е спрямо мембранния карбуратор, освен това е и по-здрав.
По двигателя за 30 000 км. съм сменял: лагер под касетата на съединителя, който подмених не защото се налагаше,а за собствано успокоение (сложих ролков на мястото на съчмен). Също така смених и лагерите на разпределителния вал, защото в сервизна книжка пишеше, че е време да се сменят.
За ходовата част - просто е перфектна! Предницата е с 2 вида настройки: 16 степени на потъване и 16 на отскок. Телескопите не работят заедно: единия е за потъване, а другия - за отскок. Единственият й недостатък е, че периодично трябва да се изпуска налягането от телескопа, който е за потъване, иначе изпуска семеринга. Тази особеност я разбрах от един Грък, но прекалено късно - семерингът вече беше изпуснал

Спирачната система е Брембо с армирани маркучи. В момента отпред е със синтеровано (червено) Брембо, а отзад - с обикновено Брембо. Мога да кажа, никога не съм имал по-точни спирачки, просто няма какво да се желае повече от тях.
По вършния вид: спойлерите са изключително здрави. До момента са издържали многобройни падания,както на асфалт, така и на черен път и не са се чупили

Тук е мястото да спомена, че резервоарът освен нормалната резерва има допълнителна, чрез която разполагам с допълнителни 2 литра гориво. В случай ,че забравя да заредя през последните 400 километра (което се е случвало), тази опция е много полезна.
Фаровете не ми харесват особено - силни са, но светят поотделно и нещо не е наред. Свързах ги да работят и двата едновремено, и е доста по-добре, но трябва да си поиграя по ел.схемата.
Таблото на мотоциклета е електроно с аналогов оборотомер.Изписва доста работи (често ме питат това бордкомпютър ли е),но няма бензиномер .
Мотоциклетът има една особеност - без акумулатор не чоже да пали, нищо че има кикстартер.Трябва да има акумулатор, дори със съвсем малко ток.
Управлението на мотоциклета бих казал че е перфектно! Все едно карам кросов мотор: имам чувството, че мога да направя всичко с него - както на пътя, така и извън него.Седалката е тясна и подходяща за скоростна езда, но за дълго пътуване е крайно неудобна (все пак като мина няколко-стотин километра изтръпвам и вече не ми пука)



Разхода на гориво е 5,5л. на 100км. за сам човек и 6,5л. на 100км. - за двама. Това е без значение с колко карам и дали съм с багаж или без багаж.Масло не гори - пробвал съм го с различни марки. Сега го карам с Motorex полусинтетика 15W-50, но мисля да мина на полусинтетика 20W-50 (не на Motorex).
Недостатъците на КТМ-а са: големите вибрации,тясната седалка. Също така, според мен подръжката изисква повече усилия, от колкото при японските мотори ( имам впредвид, че е по-честа). Например луфтове на калпани се мерят на 5 000 км., а това за моя модел означава да разглобиш мотора. Колкото пъти съм мерил луфтовете, все са си едни и същи, но тази операция се повтаря с всяка смяна на маслото. Общо взето за човек, който чете сервизната книга като Библия, честата поддръжка причинява известни неудобства (например при по-дълги пътувания)

По въпроса с вибрациите – сложих гуми на стъпенките, по-тежки тапи на кормилото и ауспух Акрапович. Тези неща намалиха чуствително вибрациите.
За седалката - за сега експериментирам,не ми се дават пари за поръчкова, като даже не знам какво ще се получи (виж, ако имаше някъде магазин, поне да я видя). Накрая ще сложа една агнешка кожа и готово

Забравих да спомена, че моторът е доста висок. Аз реших този проблем, като сложих поръчкови щанги на задния амортисьор. Също така свалих предницата с един сантиметър, но управлението не ми хареса и я върнах обратно.
Като цяло КТМ ми харесва най-много от всичките ендура, които съм карал до сега и въобще не се замислям да го продавам. Идеята, по която е създаден, пасва точно на това, което аз търся в един мотор. За мен това е сбъдната мечта!

Авторът не гарантира безпристрастност!!!!!!

Коментар