Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Безопасност за бъдещето – изпитване на детски седaлки

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Безопасност за бъдещето – изпитване на детски седaлки

    Един мой реферат на тази тема:
    Първият прототип на детска седалка е представен през 1963 година от шведа Бертил Алдман. Той предлага тя да се поставя на предната седалка с облегалката напред – така детето по-добре понася натоварването при челен удар. Развиване на тази и други идеи до приемливи норми за безопасност на специалистите отнело 20 години. Чак на 17 ноември 1982 година било прието правило 44/01 на ИКЕ на ООН определящо изискванията към детските седалки и методите за тяхното изпитване. През следващите няколко години в болшинството европейски държави била въведена забрана за превоз на деца с ръст по-малък от 150 см без «специални удържащи устройства». По нататъшната работа за безопасността на малолетните пасажери довела до необходимост от твърдо закрепване на детската седалка към каросерията на автомобила. За да преведе към един знаменател многочислените варианти за твърда фиксация на седалката, Международния институт ISO въвежда през 1990 година стандарта Isofix, който от 7 август 1995 година е официално внесен в новата редакция на Правило 44/03 на ИКЕ на ООН.
    На изпитание се подлагат седали за превоз на деца от 9 до 18 кг. Това са полските седалки Ramatti Venus, испанските Play, Casualplay и Casualplay Beat Fix, френските Bebe Comfort Iseos TT, норвежките Be Safe iZi и немските Romer King TS plus, Romer Duo plus, Recaro Young Expert и Concord Ultimax. Две от тях Casualplay Beat Fix и Romer Duo plus, имат системая за закрепване Isofix, а останалите се поставят в автомобила използвайки коланите за безопасност.
    Специалистите по пасивна безопасност на АвтоВАЗ закрепват за изпитателната количка каросерия от Калина с отрязана предна част. Във вътрешноста на автомобила са оставени само задната седалка и предната дясна седалка. Между облегалката и възглавницата на задната седалка се намират двете скоби за закрепването Isofix, а в багажника – ухо за допълнително “котвено” закрепване на седалка със система Isofix. Освен това са изменени и характеристиките на спирачния хидроцилиндър, в който се врязва количката. Вече в съответствие с правило 44/04 на ИКЕ на ООН от 23 юни 2005 година средното спирачно ускорение на каросерията е 35g. Скоростта на удара съгласно същото правило е 50 км/ч. В същото време разстоянието до предната седалка намалява и вече тя се установява в крайно задно положение, а ъгълът на наклон на облегалката е 25 градуса.
    За съжаление изпитанието се извършва с устарели манекени Hybrid II, имитиращи тригодишно дете с маса 15 кг и нищо не може да се каже за натоварването на шията и краката – там няма датчици. В същото време въз основа на показанията на акселерометрите в главата и гърдите на манекена, а също и на тензометрическите датчици на поясните ремъци на вътрешните колани ние можем напълно обективно да съдим за тежестта на последствията от удара

    Правило 44/04 на ИКЕ на ООН

    Всички продавани в страните от Евросъюза детски седалки задължително трябва да съответстват на правило 44/03 на ИКЕ на ООН, въведено през 1995 година. На негова основа е разработен и протокола на ЕuroNCAP, по който се оценява ефективността на защита на децата. В частност, от правило 44/03 на ИКЕ на ООН са взети пределните стойности на натоварване на главата, гърдите, разтягащите усилия в шията и притискането на гръбнака. В този документ са записани не само методиките за изпитване и критериите за оценка, но и такива не задължителни на пръв поглед неща, като маркировата на следата от прилягане на колана, който пристяга седалката, поясняващи рисунки, пиктограми и др. През 2005 година се въведе ново, по-строго правило 44/04 на ИКЕ на ООН. До 2009 година то ще действа само в качеството на препоръки, но вече много производители декларират, че тяхните изделия съответстват на новото правило. Главните различия са в това, че скороста на удар става 50 км/ч. При това стойността на максималното натоварване на гърдите става 55g за вертикално и хоризонтално преместване и максимално натоварване на гръбнака 30g. По-високи са и изискванията за натоварване на главата – не повече от 60 g. Особено внимание се отделя и на вътрешните колани на седалката. Тяхната ширина трябва да бъде не по-малко от 25 мм за седалки група 0+ и 1 и не по-малко от 38 мм за група 2 и 3.
    Но даже в това ново правило за сега не се регламентира степента на безопасност на седалката при страничен удар. Наистина, много производители заявяват, че при такива аварии седалка с развити страни обезпечава висока степен на безопасност за детето. Съвсем скоро, изпитанията на страничен удар ще бъдат разгледани в слеващата версия на правилото -44/05 на ИКЕ на ООН
    Преди изпитанието всички седалки се претеглят на електронна везна. Най-лека се оказва полската Ramatti само 5,5 кг – два пъти по-лека от най-тежката Concord (11,9кг).
    След това се оценява удобството за поставяне на седалката и вероятността за неправилно закрепване. При това се дава не само субективна оценка, но и се засича времето за поставяне на всяка от седалките от един човек, детайлно изучил инструкциите. Седалките се монтират в точно съответствие с препоръките на производителя. Междувпрочем , по статистически данни на европейските производители, повече от половината от всички детски седалки се закрепват неправилно. А вероятно неправилното поставяне може да стане причина за сериозни травми даже при леки сблъсаци. Според нас най-лесно и надеждно се поставя седалката Romer Duo plus със закрепване Isofix: десет секунди – и готово. Малко по дълго се поставя седалката Casualplay Beat Fix: 25 секунди. Закрепването с щатните колани за безопасност на седалки неснабдени със система Isofix се оказва минимум два пъти по-дълго и сложно. Най бързо (56 секунди) се поставя седалката Recaro Young Expert. Най дълго се поставя седалката Concord Ultimax. Трябва да се отбележи че с механизъм за допълнително затягане на коланите са снабдени пет от осемте “коланни” седалки. Най-прост и удобен механизъм има норвежката седалка Be Safe.
    След поставянето на манекена в седалката под гърба му се поставя дървена плоча с дебелина 25 мм и ширина 60 мм, а след това се затягат вътрешните колани с усилие 250 N. След това дъската се изважда. Именно така се имитира хлабината на колана в реалната седалка, когато в седалката стои не манекен, а дете.
    По време на изпитанията, още преди разшифрирането на показанията на датчиците и анализа на скоростния филм, се появяват много интересни неща. Първо, остатъчната хлабина на колана за безопасност в седалката, където той не се притяга от специално устройство след удара достига до 10-15 сантиметра. Тоест при удара самата седалка е получила допълнителна свобода на преместване. Второ, на седалката Bebe Comfort са се отворили фиксаторите на диагоналния колан, въпреки че разрушаване на самата ключалка няма. Следователно фиксация та на закриващата скоба се е оказала твърде слаба. Трето, седалката Be Safe след удара се оказва в разхлабено състояние – ексцентрика се е върнал в изходно положение. И четвърто, испанската седалка Casualplay Beat Fix със закрепване Isofix въобще не е подходяща за установка на Калина – разтоянието между облегалката на задната седалка и креслото във горната част е 8 см, при условие че в долната част седалката упира в елементите за закрепване.
    За малките пасажери най-критично е натоварването на главата – и не само заради това, че шията е още слаба, а главата натежава. Детето расте, растът и всички негови кости, включително и челните: те не са толкова здрави като при възрастните хора. Правило 44/04 на ИКЕ на ООН регламентира максимално допустимо претоварване 60g, в същото време за възрастен то е 88g. По този показател неочаквано лидер e креслото Ramatti – натоварването e само 36,8g. Въпреки разпространеното мнение, че твърдото закрепване Isofix значително увеличава претоварването, седалките Romer Duo plus и Casualplay Beat Fix също се представят достойно – 48,5g и 47,1g съответно. Провал по този показател се получава само при испанската седалка Play – 60,3g. Причината е банална – тежък удар на челото в облегалката на предната седалка. За това способства не толкова голямото преместване напред на седалката и манекена, но и самата конструкция на удържащото устройство.
    Показанията на датчиците за претоварване в гръдната зона разбиват мнението на травматолозите за опасностите от твърдото закрепване на детските седалки. Най-малко претоварване – 43g – при седалката Romer Duo plus със закрепване Isofix. И това си има обяснение: вътрешните колани започват да работят практически веднага, не позволявайки на манекените да се ускорят спрямо каросерията на автомобила. А при четири седалки, които извършват значително преместване напред, претоварването на гърдите превишава максимално допустимото ниво от 55g; това са Play Soft, Casualplay Beat S, Bebe Comfort Iseos TT и Recaro Young Expert. При това при последната претоварването достига рекордните 77g – вероятността от травма и осакатяване е крайно висока.
    В борбата за безопасност за краката на малчуганите седалките с Isofix също се оказват най-добри – динамическото преместване напред е само 77 мм при Casualplay Beat Fix и 89 мм у Romer Duo plus. При най-добрата от конвенционалните седалки Be Safe iZi, това преместване е един път и половина по голямо – 122мм. Най-голяма опасност за ходилата на детето има при креслата Recaro и Bebe Comfort – преместването напред е 234мм и 201мм съответно. Още по-лошо в този смисъл е креслото Play. При него стъпалата на детето опират в облегалката на предната седалка още преди удара.
    И при системата Isofix има недостатъци. Сред тях – голямо натоварване от поясния колан на таза на детето например, 1359N при седалката Romer Duo plus (Isofix) срещу 888N при “обикновената” седалка Romer King TS., впрочем най-добра по този показател. Но и това натоварване не надвишава допустимото от 1500N. И ако се сравнят за и против, то по-добре синини от коланите на седалката, от колкото счупени крака и черепно-мозъчна травма.
    Моментът на истината е когато идва ред на притискащото натоварване на гръбнакът. То се определя по максималнотo отрицателно ускорение на гърдите. Така например седем от десетте изпитвани седалки не осигуряват нужната защита на гръбнака на детето от компресионно счупване – претоварването превишава допустимото oт 30g. Само седалкие с Isofix и норвежската седалка Be Safe iZi се оказват способни да опазят малчугана от сериозни травми при подобни удари.
    Разчитането на това, че вие можете да удържите детето си в ръце даже при удар с 20 км/ч е безрасъдство. Ускорението на автомобила при удар в твърдо препятствие в зоната на задната седалка е 30g. При тази ситуация, за да удържите дете с маса 15 кг, е необходима сила, еквивалентна на 450кг. Такава сила нямат даже световните рекордьори по тежка атлетика в супертежка категория, а какво остава за “любящите ръце” на майката.
    Относно поставянето на седалката се препоръчва тя да се разполага отзад в дясно – според статистиката, това е най-малко уязвимата зона на автомобила при различни стълкновения. Предната седалка да се дръпва максимално напред, а облегалката й да е вертикална.
    Критерии за оценка:
    По ред причини се отказваме от определянето рейтинга на безопасност на детските седалки от методиката на EuroNCAP. Първо, нашия манекен Hybrid II няма датчици за натоварването в шийните прешлени, поради което е невъзможно да съставим бала за защита на шията. Второ, изпитанията се провеждат на основата на правило 44/04 на ИКЕ на ООН, според което максималното ускорение на главата не може да превишава 60g, което е долната граница по методиката на ЕuroNCAP. Трето, методиката на EuroNCAP предвижда точки за наличие на Isofix на предната седалка, за изключвател на пасажерската въздушна възглавница и за много други фактори, които не се отчитат в хода на изпиатнието. Поради това се разработва собствена система за оценка на безопасността на детските седалки. Рейтингът се изработва по десетобалната скала от шест съставляващи. Първият му и най-важен елемент(25%) е бързината и простотата на поставяне на седалката. Ако седалката има сложна система за поставяне,то тя може да доведе до неправилното й поставяне и загубата на всичките й останали преимущества. Останалите 75% се разделят по равно между пет критерия: защита на главата, гърдите, коремната кухина, краката и гръбнакът – по 15% на всеки параметър.
    Прикачени файлове
    Последно редактирано от icerunner; 12-06-08, 17:28.
    Танки грязи не боятся!

Активност за темата

Свий

В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

Зареждам...
X