Обява

Свий
Няма добавени обяви.

История на мотоциклета. ХУСКВАРНА

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • История на мотоциклета. ХУСКВАРНА

    За повечето хора историята на Хускварненските мотоциклети е тясно свързана с дългата поредица от победи на Световния шампионат по мотокрос през 60-те, 70-те и 80-те години. Но тази история е даже по-стара. Подобно на много други мотоциклетни производители, Хускварна започва с велосипедите.

    1903 - От велосипед към мотоциклет
    Подобно на много от първите мотоциклетни производители, Хускварна започва първо с велосипедите - в края на XIX век; а през 1903 г. Хускварна произвежда и първия си мотоциклет. По онова време към рамки, изработени в Хускварна, се напасвали двигателите на други производители като FN, Moto-Reve и NSU. В първите машини се използвали двигатели от 250 и 500 куб.см. на Sturmey-Archer и JAP.


    Мотоциклет на Хускварна от около 1915 г. с двигател от 4.5 к.с. и елегантен кош.


    1920 - Наша собствена фабрика за двигатели
    През 1920 г. Хускварна открива собствена фабрика за двигатели; първият произведен в нея двигател е 550 куб.см., 4-тактов с 50-градусов V-образен страничен клапан, подобен на двигателите на компании като Harley-Davidson и Indian. Не след дълго Хускварна, също както и останалите водещи мотоциклетни производители, разработва състезателни мотоциклети в класове до 1000 куб.см.



    Първият мотоциклет на Хускварна с неин собствен двигател.

    1920-1930 г. - Състезателни победи
    Към края на 20-те и началото на 30-те години Хускварна пожънва редица успехи в Швеция и на многобройни спортни събития в Европа срещу трудни съперници в лицето на други известни производители като BMW, DKW, Excelsior, FN, Harley Davidson, Indian, Norton и Velocette. Хускварна излиза победител в състезания по издръжливост, каквото е международното “Шест Дни”, а също и в чисто скоростни надбягвания като международните Гран При и TT.


    Гунар Кальон на старта, остров Ман, 1934 г.
    Изкачването на хълма в Клевалиден било изключително популярно в Швеция.


    Фолке Манерштед
    Една от причините за успеха се крие във факта, че конструкторът Фолке Манерштед e измежду пионерите в използването на леки сплави както в самия двигател, така и в останалите части на мотоциклета, което дава изключително добро съотношение мощност/тегло.


    Започва пътуването към “Шестте Дни” през 1929 г. с една от първите машини на Манерштед - мотоциклет с кош с двигател от 700 куб.см. В коша е самият Фолке Манерштед.


    Средата на 30-те години - Хускварна спира участието си в състезания
    В средата на 30-те години Хускварна постепенно се отдръпва от участие в състезателна дейност, отчасти поради свиването на гражданския пазар за големи мотоциклети.

    През 1936 г. тя спира производството на големи мотоциклетни двигатели. Те все пак отново ще се появят малко по-късно, макар и под друга форма: производителят Albin използва двигателя на Хускварна като основа за едноцилиндров двигател с мощност 500 куб.см., поставяйки го на военен мотоциклет, който конструира заедно с Monark.

    1935 г. - Първият лек мотоциклет

    През 1935 г. Хускварна започва производство на първия двутактов мотоциклет. Лекият мотоциклет, за който не трябва шофьорска книжка, е с педали като обикновен велосипед и двигател от 98 куб.см. Той скоро добива широка популярност. През годините преди Втората световна война са произведени хиляди и хиляди машини... Швеция вече е на колела.



    1946 г. - “Svartkvarna”
    През 1946 г. е дебютът на легендарния “Svartkvarna”. Той бързо се превръща в първообраз на лекия, надежден и як мотоциклет - алтернатива на автомобила през следвоенния период. “Svartkvarna” е конструиран така, че да отговаря на шведската класификация за “лек мотоциклет” - т.е. теглото му не трябва да надвишава 75 кг. И този път Хускварна се възползва от опита си в изработването на леки, мощни и надеждни машини.


    Кале Хаймдал, главен конструктор след Манерштед, и старшият майстор на фабриката Биргер Йохансон до един от първите мотоциклети “Svartkvarna”, или “Blackqvarna”. (“Blackqvarna”, т.е. “черна кварна”, е нарицателно име на първите 120-кубикови леки мотоциклети, които в началото били черни на цвят).


    1957 г. - Сребърната стрела

    1957 г. е следващата преломна година в историята на Хускварненските мотори и мотоциклети. Тогава била пусната “Сребърната стрела” - съвсем нов мощен 175-кубиков спортен мотоциклет, също под 75 кг. Година по-късно излиза и “Златната стрела” - неговата 200-кубикова версия. Шведските власти обаче нареждат на Хускварна да се задоволи със 75 куб.см., тъй като смятат, че Златната стрела е прекалено бърза за шведските пътища!


    1958 г. - Silverpilen (Сребърната стрела). Максималната скорост достигала фантастичните 100 км/ч.

    Все пак както Сребърната, така и Златната стрела са перфектната основа за по-нататъшно развитие в областта на спортните мотоциклети. Така започва дългата и успешна мотокросна ера на Хускварна с победи както на европейски, така и на световни шампионати.


    Победи на европейски и световни шампионати
    Те са много:
    1959 - Ролф Тиблин, европейски шампион, клас 250 куб.см.
    1960 - Бил Нилсон, световен шампион, клас 500 куб.см.
    1962 - Ролф Тиблин, световен шампион, клас 500 куб.см., Торстен Холман, световен шампион, клас 250 куб.см.
    1963 - Ролф Тиблин, световен шампион, клас 500 куб.см., Торстен Холман, световен шампион, клас 250 куб.см.
    1966 - Торстен Холман, световен шампион, клас 250 куб.см.
    1967 - Торстен Холман, световен шампион, клас 250 куб.см.
    1969 - Бенгт Еберг, световен шампион, клас 500 куб.см.
    1970 - Бенгт Еберг, световен шампион, клас 500 куб.см.
    1974 - Хейки Микола, световен шампион, клас 500 куб.см.
    1976 - Хейки Микола, световен шампион, клас 250 куб.см.
    1979 - Хекан Карлквист, световен шампион, клас 250 куб.см.



    Началото на 70-те години - Спортни мотоциклети за Съединените Щати
    Мотоциклетите на Хускварна за мотокрос и ендуро се превръщат в голям експортен успех, включително в Щатите, където високата мощност и ниското тегло в комбинация с тяхната надеждност са печелившата рецепта за много американски шампиони, независимо дали в състезания по черен път и ендуро или надбягвания в пустинята. В резултат, в Щатите Хускварна се превръща в класика: прототип на съвременния мотоциклет за “офроуд”.


    Мотоциклет за мотокрос 430 от 1981 г.


    1987 г. - последните мотоциклети на Хускварна
    Хускварна продължава производството на мотоциклети в Швеция до 1986-87 г., когато италианската компания Cagiva поема продукцията и по-нататъшното усъвършенстване на мотоциклети с марката Хускварна. Това е краят на мотоциклетната ера, продължила 84 години.


    На последния мотоциклет се качва Свен-Ерик Йонсон, европейски шампион на ендуро и победител от 1987 г. на “Ноемврийската купа” (Novemberkеsan) - шведско състезание на дълги разстояния по пресечен терен.



    Източник:http://www.bg.husqvarna.com

Активност за темата

Свий

В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

Зареждам...
X