Намерих това преди малко може да се окаже на някой полезно... 
Зазимяване на мотоциклет
Моля отбележете
Тези напътствия са предназначени да се следват в реда, в който са написани. Целта на тази последователност е да се сведе до минимум влиянието на корозията върху мотора и да се удължи възможно най-много неговия живот и добрия му външен вид. Ръководството е написано с предположението, че моторът ще престоява повече от един месец и по-малко от година. В случай, че планирате съхранението да трае по-дълго време, ще трябва да спазите още някои процедури. Ако моторът ще престоява по-малко от един месец при положителни температури на въздуха, то не е нужно да правите някаква подготовка. (Освен ако имате алармена система, която може да изтощи акумулатора. Тогава е нужно да заредите акумулатора и да разкачите алармата или да се приготвите за изтощен акумулатор.) Ако температурите са под нулата, вкарайте акумулатора на закрито.
Разбира се, възможно е вие да зазимявате по друг начин. Не е казано, че трябва да спазвате написаното буква по буква, но знайте, че е вложена не малко мисъл в подредбата на отделните стъпки и дейностите в тях. Моля, прочетете всичко преди да започнете да правите каквото и да било, защото това какво да направите в последните етапи може да зависи от това как сте изпълнили някои от предните.
1) Намерете място, където ще стои мотора; набавете си необходимите инструменти
Предполагаемо необходимо време: 1-2 часа
Добре е да направите това още когато започнете планирането за зазимяването, а не в последния момент.
• Намерете подходящо място за мотора. Място, което ще го предпази от екстремни температури – което най-общо означава на закрито, ако е възможно. Химичните изпарения могат да изсушат и развалят гумените елементи, така че не слагайте мотора на място където има такива изпарения. Освен това електродвигателите и някои уреди отделят озон, който също не влияе добре на гумените части, затова дръжте мотора далеч от източници на озон.
• Не слагайте мотора някъде където може да бъде съборен на земята. Потърсете гладко и равно място където няма много движение.
• Не е добре мястото да е върху пръст, където влагата отдаваща се от почвата ще се събира под покривалото и ще нанесе поражения върху по-лесно уязвимите метални части. Постарайте се мястото да е сухо.
• ВАЖНО: отидете до местния авто/мото-магазин и купете стабилизатор за гориво. Не е скъп и всъщност всяка марка би свършила работа.
• Списък за пазарене:
- Стабилизатор за гориво
- Евтино моторно масло за смяна
- Нов маслен филтър
- Някакви почистващи препарати с които ще измиете мотора
• Също може да е необходимо да купите (в случай, че още нямате) инструменти, които ще са ви необходими да свалите резервоара, свещите или пластмасите.
2) Покарайте мотора, напълнете резервоара, стабилизирайте горивото
Предполагаемо необходимо време: 1-2 часа
(След това ще миете мотора, така че няма проблем да направите последно каране по посипаните със сол пътища.)
• Излезте да покарате и на връщане напълнете резервоара. Добре е да добавите стабилизатора точно преди да заредите, защото така ще се смеси по-добре с бензина. Необходимо е резервоарът да е пълен когато оставяте мотора, затова посетете бензиностанцията чак в края на разходката.
• Трябва да загреете добре мотора. Уверете се, че сте навън достатъчно дълго за да може двигателя да достигне работна температура. Покарайте около 20 минути преди да спрете на бензиностанцията. Доброто загряване на двигателя осигурява две добри неща:
- Отстранява се конденза, който се е образувал.
- Загрява се маслото и се раздвижват утаилите се вредни вторични продукти от горенето, и така се улеснява премахването им при смяната на маслото.
• Ако все още не сте го направили, добавете необходимото количество стабилизатор в резервоара когато се приберете на мястото за зазимяване. Оставете двигателя да работи още около 5 минути за да може стабилизатора да навлезе в цялата горивна система. Внимавайте за натрупването на отровен въглероден окис ако мотора се намира в затворено помещение.
- Предупреждение към тези от вас с хубави и лъскави хромирани ауспуси: в случай, че оставите мотора да работи на място по-продължително време, това може да доведе до леко обезцветяване на лъскавите тръби поради липсата на охлаждащ въздушен поток. Имайте го предвид.
• Стабилизирането на горивото е може би най-важното нещо което трябва да се направи когато се зазимява мотора. Бензина представлява смес от много различни съставки. С течение на времето по-летливите съставки ще се изпарят, оставяйки тежка утайка под формата на лепкава каша която ще задръсти карбураторите. Стабилизатора (най-общо) предотвратява това. Вие трябва да стабилизирате горивото преди да зазимите мотора! Направете го дори мотора ви да няма карбуратори.
• Понеже получавам много питания относно източването на поплавъковите камери на карбураторите, в края на ръководството съм написал няколко думи по този въпрос.
3) Сменете маслото
Предполагаемо необходимо време: 1 час
• Сменете маслото преди да зазимите мотора. Старото отработено масло съдържа вторични продукти от горенето, затова сменете го заедно с масления филтър докато двигателя е още топъл. Това вероятно е второто по важност действие при зазимяването и евентуално единственото което ще доведе до перманентни повреди ако бъде пропуснато.
• Изхвърлете старото масло на определените за целта места.
• Някои изключително погрешни ръководства казват картера да бъде напълнен с масло до горе. Не правете това. Сменете нормално маслото и налейте нормалното количество според сервизния каталог на вашия мотор. Не се притеснявайте, изпълнявайки следващите стъпки по-долу вие се грижите чудесно за двигателя. Да напълните картера е едновременно безполезно и опасно. Ако стартирате двигателя така, наистина рискувате да го повредите сериозно.
• Следващият сезон сигурно ще се отървете възможно най-бързо от това масло, затова не е нужно то да е най-скъпото и вълшебно такова. Вземете от най-евтиното масло.
• След като направите смяната, бутнете мотора на добре проветриво място и запалете двигателя. Оставете го да работи една – две минути, осигурявайки разпределението на новото масло по системата и разреждането на остатъците от старото. След малко изгасете двигателя и преместете мотора там където ще зимува.
• Направете последната стъпка само в случай, че двигателя е още топъл. Ако вече е изстинал, не го стартирайте, защото кратката работа само ще образува нежелан конденз. (Същата причина поради която не е добре да палите мотора през зимата.)
4) Поставете мотора на стойки
Предполагаемо необходимо време: 5-10 минути
• Ако мотора ви има централна стойка, поставете го на нея и направо преминете на точка 5.
• Ако имате отделно предна и задна стойка (за шарнира отзад и за вилката отпред), качете мотора на тях.
• Ако пък нямате стойки, не рискувайте да съборите мотора опитвайки се да го качите върху някаква направена от вас конструкция от дъски или нещо подобно. Не е чак толкова важно. Просто помнете, че може да са необходими някои грижи за гумите през зимата.
5) Впръскайте масло в цилиндрите
Предполагаемо необходимо време: 10минути – 2 часа
• Вероятно ще е нужно да демонтирате резервоара за да достигнете до свещите. При някои модели (например Ямаха fzr400) дори трябва да се разхлабят или демонтират радиатора за охлаждащата течност и масления радиатор. Може пък да използвате някое дребно животинче за целта или да извикате някой сръчен в ръцете акробат, защото понякога свещите са изключително добре скрити. Вероятно в момента собствениците на BMW и Moto Guzzi се смеят на останалите от нас…
• След като почистите гнездата на свещите от мръсотията (сгъстен въздух е идеален за целта), демонтирайте свещите и впръскайте малко масло от спрей (флакон) в цилиндрите (има го в мотоциклетните и яхтените магазини.) Ако не можете да намерите такова масло, потърсете по-усърдно. Но ако все още не можете да намерите, чрез спринцовка сложете малко моторно масло (ако нямате – малко WD40) за да смажете стените на цилиндрите. (Не повече от една чаена лъжичка на цилиндър!) Ако по някаква причина не можете да развиете свещите, и ако се чувствате достатъчно уверени, махнете карбураторите и впръскайте маслото през отворите. В такъв случай е нужно да развъртите двигателя чрез задната гума (виж следващия абзац) за да сте сигурни, че затворените всмукателни клапани не пречат на маслото да навлезе във всички цилиндри.
• Ако мотора има централна стойка или сте го повдигнали чрез някакви други стойки, включете на най-висока предавка и с ръка развъртете задната гума за да раздвижите двигателя. Когато правите това запалването трябва да е изключено. Не използвайте стартера вместо да развъртите гумата с ръка! 10-15 оборота са достатъчни за доброто смазване на цилиндровите стени.
- Ако не можете да повдигнете задното колело и развъртайки го да разнесете маслото, тогава използвайте масло от спрей (флакон) или WD40. Така то ще се разнесе малко по-добре отколкото ако го сложите със спринцовка.
• Не купувайте някой чудодеен продукт за целта. Без съмнение е останало малко масло от смяната която направихте преди малко. Използвайте него ако нямате масло в спрей. Всичко което целим, е да смажем цилиндровите стени и да предпазим буталата от блокиране. Затова моторното масло ще свърши чудесна работа, то точно за това е проектирано. Нямате нужда от нищо друго.
• Завийте обратно свещите, като внимавате да не ги пренатегнете и да развалите резбата. За улеснение може да направите малки белези, за да знаете до къде да затягате.
• Ако мотора все още е на последна предавка, върнете го на неутрална. Може да се наложи да мръднете малко задната гума напред – назад за да намерите по-лесно неутралната.
6) Покрийте ауспуха и въздушния филтър
Предполагаемо необходимо време: 10 минути
• След като ауспуха се е охладил (но желателно докато двигателя е още топъл), впръскайте в него малко WD40. След това закрийте края му с найлонова торбичка за да предотвратите навлизането на влага в двигателя от там. Уверете се, че сте го уплътнили добре – една гумена лента би свършила добра работа.
• По същия начин покрийте и отворите за снабдяване с въздух. Ако е трябвало да свалите резервоара (предната стъпка), може направо да покриете отвора на кутията на въздушния филтър докато резервоара не е на мотора. (Видяхте ли, че е полезно да прочетете всичко преди да започнете работа!)
• Може също да запушите дренажното маркуче на въздушната кутия.
7) Последни проверки по горивната система
Предполагаемо необходимо време: 5 минути
• Ако сте изпълнили точка 2 както трябва, стабилизираното гориво е навлязло в цялата горивна система и не е нужно да източвате поплавъковите камери. (Виж по-долу за повече информация.)
• Ако горивното кранче има позиции “ON/RES/PRI”, оставете го на “ON.” В случай, че има позиции “ON/RES/OFF”, поставете го на “OFF.”
• При положение, че мотора ви няма такова кранче – вероятно защото е със система за директно впръскване – можете само да се радвате за това.
Свалете акумулатора и го заредете
Предполагаемо необходимо време: 5-45 минути
• Мотора няма нужда от акумулатора докато стои през зимата. Затова свалете го, вземете го вкъщи и го дръжте зареден. В акумулатора има вода, а водата се разширява когато замръзне. Ако стане достатъчно студено, разтвора от вода и киселина може да замръзне и така да спука кутията на акумулатора при разширяването. По-късно, когато времето се затопли, разтвора ще се разтопи и ще се разтече по мотора!
• Ако ще съхранявате мотора на място, където температурите няма да падат под нулата, не е нужно да сваляте акумулатора, освен в случай, че искате да го почистите (както е обяснено по-долу.) Въпреки това не пропускайте да го държите зареден.
• Да поддържате един оловно-киселинен акумулатор в добро състояние най-общо означава да го държите зареден. Най-добрият начин за това е да го включите към специално зарядно устройство, което ще го зарежда само толкова колкото е необходимо и няма да го презареди и изкипи. Просто го поставете на такова зарядно, и като изключим периодичните проверки на нивото на течността, можете да не му обръщате внимание през зимата.
• Ако не можете да си позволите или не искате да купувате такова специално зарядно устройство, купете някое обикновено зарядно за 12v и го свържете към автоматичен таймер, така че да зарежда акумулатора за около 30 минути на ден.
• Освен ако акумулатора е запечатан и не изисква поддръжка, проверявайте периодично нивото на електролита вътре за да се уверите, че зарядното не го изкипява. Ако нивото е ниско, долейте само дестилирана вода до необходимото ниво.
• Зареждайте в добре вентилирано помещение, особено ако акумулатора не е запечатан тип, защото в процеса на зареждане се отделя водород, който е експлозивен газ. (Именно това е причината кабелите да се закачат в определена последователност когато се взема ток от друг акумулатор.)
• Ако не е запечатан тип, акумулатора има нужда да бъде почистван. В случай, че електролита е потекъл навън, почистете го с разтвор на вода и сода за хляб. Почистете и мястото на мотора където стой акумулатора. След това го измийте с топла сапунена вода и го подсушете добре. За всички видове акумулатори: почистете клемите с мека телена четка и ги намажете с диелектрична грес.
• Има един стар мит за слагането на акумулатора на циментов под. Докато акумулатора е чист и сух, пазите го от замръзване и го зареждате, няма за какво да се тревожите. Не обръщайте внимание на подобни суеверия.
9) Измийте мотора
Предполагаемо необходимо време: може да продължи часове…
• С наближаването на зимата обикновено пътищата стават доста солени. Почистете добре солта преди да зазимите мотора! Това може да стане със сапунена вода или, ако искате, с някакъв препарат. Обърнете особено внимание на почистването на мотора отдолу, на колелата, компонентите на окачването и т.н.
• Не забравяйте да изсушите мотора. Водата от двигателя вероятно ще се изпари сама ако той е още топъл, но за другите места трябва да се погрижите вие. Подсушаването е важно, не го пренебрегвайте.
• Намажете боядисаните части с паста, която ще предпазва боята през зимата.
• Предупреждение за работа с пароструйка: голямото налягане на водата от пароструйката може да повреди някой части на мотора. Не насочвайте струята към лагери, уплътнения и т.н. защото водата под толкова високо налягане може да премине през уплътненията и да отмие смазките.
10) Защитете откритите метални части
Предполагаемо необходимо време: 10-30 минути
Не обработвайте с никакви химикали или смазки спирачните апарати, дисковете и гумите. Целта ни тук е да предпазим рамата, колелата, веригата и т.н. Не пипайте спирачките. Ако все пак сте ги третирали с някакви препарати, измийте ги изключително старателно.
• За да защитите откритите метални части (особено в долната част), напръскайте ги с препарат за предпазване от ръжда. Може да използвате и WD40 или смазка за верига. (Да, смазката за верига върши работа за целта.) Те ще предотвратят разрастването на ръждата докато мотора стои през зимата, но ще трябва добре да се потрудите за да ги отстраните на пролет.
• На пазара се предлагат и препарати, които пазят гумените елементи от разсъхване. Въпреки, че не трябва да обработвате гумите с тях, няма проблем да ги използвате за останалите гумени части по мотора.
• Ръждивите точки (с изключение на тези върху спирачните дискове) може да изискват малко внимание по време на зимата.
• Ако сте напръскали хубавите метални части с WD40 или нещо подобно, минете ги след това съвсем леко с някакъв препарат за обезмасляване за да предотвратите зацапването и появата на петна по време на зимата.
11) Заключете мотора
Предполагаемо необходимо време: 5 минути
• Това как ще заключите мотора може да зависи от това къде той ще зимува. Можете да сложите хубава верига, но знайте, че веднъж решили, крадците могат да отстранят почти всяко заключващо устройство. Затова може би най-добрата защита срещу кражба е застраховката.
• Имайте предвид, че могат да откажат да застраховат мотора ви в случай, че сте го спрели от движение или сте прекратили гражданската отговорност за през зимата. Затова първо проверете как стоят нещата по този въпрос при застрахователите.
• Купете голяма и здрава верига и заключете рамата на мотора към нещо неподвижно.
12) Покрийте мотора
Предполагаемо необходимо време: 5 минути
• Покрийте мотора! Това понякога е по-добра защита срещу кражба отколкото веригата.
• Уверете се, че мотора е добре подсушен преди да го покриете. Не е хубаво да затваряте влагата под покривалото, в същото време то не трябва да пропуска вода отвън, особено ако мотора стои на открито под дъжда. Затова използвайте покривало от “дишаща” материя. Специално покривало за мотор или някакво направено от Gore-Tex ще свърши работа.
Извеждане на мотора от зимен сън
Предполагаемо необходимо време: един следобед
• Махнете покривалото.
• Махнете веригата с която сте заключили мотора.
• Проверете налягането в гумите.
• Ако мотора е качен на някакви стойки, внимателно го свалете от тях.
• Измийте мотора за да премахнете препаратите от металните части.
• Сложете акумулатора.
• Ако горивното кранче има позиции “ON/RES/PRI,” сложете го на “PRI” за около 20 секунди, след това го поставете на “ON.” Ако има позиции “ON/RES/OFF,” сложете го на “ON.” Ако мотора има горивна помпа, копчето за прекъсване на запалването трябва да бъде на позиция “RUN.”
• Махнете това, с което сте покрили въздушния филтър и ауспуха. Отпушете дренажното маркуче на филтърната кутия.
• Преместете мотора на проветриво място и стартирайте двигателя. Оставете го да работи 20-тина минути или достатъчно дълго за да се включи вентилатора.
• Преди да изгорите бензина, който е стоял през зимата:
- Ако мотора е стоял повече от два месеца, сменете маслото. Да, не е лошо отново да го направите. Евтиното масло което сложихте вероятно е поело вторичните продукти които предното масло не е успяло да отстрани. Нали точно затова сложихте евтино масло. Сега вече можете да купите колкото скъпо масло искате. Не е нужно да сменяте филтъра този път.
• След като изгорите бензина, който е стоял през зимата:
- Използвайте един – два пъти добавка за почистване на горивната система
- Сменете свещите
• Радвайте се на новият сезон!
И накрая:
• Няколко думи за източването на поплавъковите камери:
Стабилизатора ще предотврати разграждането на бензина и появата на твърда утайка. Разбира се, няма абсолютна гаранция, но моя опит показва, че стабилизатора върши работа. Нужно ли е да източвате камерите, щом сте стабилизирали горивото? Не мога да кажа със сигурност. Аз лично не го правя, някои мои приятели го правят и никой от нас не е имал проблем до сега (При положение, че първо сме използвали стабилизатор.) Ако няма да слагате стабилизатор, тогава – да, вие трябва да източите бензина от карбураторите. Проблема с източването на бензина само от поплавъковите камери, идва от това, че не е източен всичкия бензин от карбураторите и поради капилярния ефект горивото може да се задържи по малките каналчета вътре. Точно това е причината да се запушат карбураторите. Всъщност те ще продължат да работят добре и с лепкавата каша на дъното на поплавъковите камери до тогава докато утайката не пречи на движението на поплавъците или запуши някой жигльор. Камерите са малки басейнчета с гориво и те ще си вършат работата дори и с малко утайка на дъното. Но ако малките отвори се запушат, тогава вече става зле. И единственият начин да се почистят хубаво след това, е да се демонтират карбураторите, да се разглобят, накиснат в специален препарат и продухат със сгъстен въздух. Затова най-важното на този етап, е да се стабилизира горивото. След това не мисля, че има голямо значение дали ще източите поплавъковите камери. Не трябва да се притеснявате дори за горивото, оставащо в жигльорите. Така мисля аз.
-----------------------------------------------------------------------------------
материал от интернет
автор: Адам Глас

Зазимяване на мотоциклет
Моля отбележете
Тези напътствия са предназначени да се следват в реда, в който са написани. Целта на тази последователност е да се сведе до минимум влиянието на корозията върху мотора и да се удължи възможно най-много неговия живот и добрия му външен вид. Ръководството е написано с предположението, че моторът ще престоява повече от един месец и по-малко от година. В случай, че планирате съхранението да трае по-дълго време, ще трябва да спазите още някои процедури. Ако моторът ще престоява по-малко от един месец при положителни температури на въздуха, то не е нужно да правите някаква подготовка. (Освен ако имате алармена система, която може да изтощи акумулатора. Тогава е нужно да заредите акумулатора и да разкачите алармата или да се приготвите за изтощен акумулатор.) Ако температурите са под нулата, вкарайте акумулатора на закрито.
Разбира се, възможно е вие да зазимявате по друг начин. Не е казано, че трябва да спазвате написаното буква по буква, но знайте, че е вложена не малко мисъл в подредбата на отделните стъпки и дейностите в тях. Моля, прочетете всичко преди да започнете да правите каквото и да било, защото това какво да направите в последните етапи може да зависи от това как сте изпълнили някои от предните.
1) Намерете място, където ще стои мотора; набавете си необходимите инструменти
Предполагаемо необходимо време: 1-2 часа
Добре е да направите това още когато започнете планирането за зазимяването, а не в последния момент.
• Намерете подходящо място за мотора. Място, което ще го предпази от екстремни температури – което най-общо означава на закрито, ако е възможно. Химичните изпарения могат да изсушат и развалят гумените елементи, така че не слагайте мотора на място където има такива изпарения. Освен това електродвигателите и някои уреди отделят озон, който също не влияе добре на гумените части, затова дръжте мотора далеч от източници на озон.
• Не слагайте мотора някъде където може да бъде съборен на земята. Потърсете гладко и равно място където няма много движение.
• Не е добре мястото да е върху пръст, където влагата отдаваща се от почвата ще се събира под покривалото и ще нанесе поражения върху по-лесно уязвимите метални части. Постарайте се мястото да е сухо.
• ВАЖНО: отидете до местния авто/мото-магазин и купете стабилизатор за гориво. Не е скъп и всъщност всяка марка би свършила работа.
• Списък за пазарене:
- Стабилизатор за гориво
- Евтино моторно масло за смяна
- Нов маслен филтър
- Някакви почистващи препарати с които ще измиете мотора
• Също може да е необходимо да купите (в случай, че още нямате) инструменти, които ще са ви необходими да свалите резервоара, свещите или пластмасите.
2) Покарайте мотора, напълнете резервоара, стабилизирайте горивото
Предполагаемо необходимо време: 1-2 часа
(След това ще миете мотора, така че няма проблем да направите последно каране по посипаните със сол пътища.)
• Излезте да покарате и на връщане напълнете резервоара. Добре е да добавите стабилизатора точно преди да заредите, защото така ще се смеси по-добре с бензина. Необходимо е резервоарът да е пълен когато оставяте мотора, затова посетете бензиностанцията чак в края на разходката.
• Трябва да загреете добре мотора. Уверете се, че сте навън достатъчно дълго за да може двигателя да достигне работна температура. Покарайте около 20 минути преди да спрете на бензиностанцията. Доброто загряване на двигателя осигурява две добри неща:
- Отстранява се конденза, който се е образувал.
- Загрява се маслото и се раздвижват утаилите се вредни вторични продукти от горенето, и така се улеснява премахването им при смяната на маслото.
• Ако все още не сте го направили, добавете необходимото количество стабилизатор в резервоара когато се приберете на мястото за зазимяване. Оставете двигателя да работи още около 5 минути за да може стабилизатора да навлезе в цялата горивна система. Внимавайте за натрупването на отровен въглероден окис ако мотора се намира в затворено помещение.
- Предупреждение към тези от вас с хубави и лъскави хромирани ауспуси: в случай, че оставите мотора да работи на място по-продължително време, това може да доведе до леко обезцветяване на лъскавите тръби поради липсата на охлаждащ въздушен поток. Имайте го предвид.
• Стабилизирането на горивото е може би най-важното нещо което трябва да се направи когато се зазимява мотора. Бензина представлява смес от много различни съставки. С течение на времето по-летливите съставки ще се изпарят, оставяйки тежка утайка под формата на лепкава каша която ще задръсти карбураторите. Стабилизатора (най-общо) предотвратява това. Вие трябва да стабилизирате горивото преди да зазимите мотора! Направете го дори мотора ви да няма карбуратори.
• Понеже получавам много питания относно източването на поплавъковите камери на карбураторите, в края на ръководството съм написал няколко думи по този въпрос.
3) Сменете маслото
Предполагаемо необходимо време: 1 час
• Сменете маслото преди да зазимите мотора. Старото отработено масло съдържа вторични продукти от горенето, затова сменете го заедно с масления филтър докато двигателя е още топъл. Това вероятно е второто по важност действие при зазимяването и евентуално единственото което ще доведе до перманентни повреди ако бъде пропуснато.
• Изхвърлете старото масло на определените за целта места.
• Някои изключително погрешни ръководства казват картера да бъде напълнен с масло до горе. Не правете това. Сменете нормално маслото и налейте нормалното количество според сервизния каталог на вашия мотор. Не се притеснявайте, изпълнявайки следващите стъпки по-долу вие се грижите чудесно за двигателя. Да напълните картера е едновременно безполезно и опасно. Ако стартирате двигателя така, наистина рискувате да го повредите сериозно.
• Следващият сезон сигурно ще се отървете възможно най-бързо от това масло, затова не е нужно то да е най-скъпото и вълшебно такова. Вземете от най-евтиното масло.
• След като направите смяната, бутнете мотора на добре проветриво място и запалете двигателя. Оставете го да работи една – две минути, осигурявайки разпределението на новото масло по системата и разреждането на остатъците от старото. След малко изгасете двигателя и преместете мотора там където ще зимува.
• Направете последната стъпка само в случай, че двигателя е още топъл. Ако вече е изстинал, не го стартирайте, защото кратката работа само ще образува нежелан конденз. (Същата причина поради която не е добре да палите мотора през зимата.)
4) Поставете мотора на стойки
Предполагаемо необходимо време: 5-10 минути
• Ако мотора ви има централна стойка, поставете го на нея и направо преминете на точка 5.
• Ако имате отделно предна и задна стойка (за шарнира отзад и за вилката отпред), качете мотора на тях.
• Ако пък нямате стойки, не рискувайте да съборите мотора опитвайки се да го качите върху някаква направена от вас конструкция от дъски или нещо подобно. Не е чак толкова важно. Просто помнете, че може да са необходими някои грижи за гумите през зимата.
5) Впръскайте масло в цилиндрите
Предполагаемо необходимо време: 10минути – 2 часа
• Вероятно ще е нужно да демонтирате резервоара за да достигнете до свещите. При някои модели (например Ямаха fzr400) дори трябва да се разхлабят или демонтират радиатора за охлаждащата течност и масления радиатор. Може пък да използвате някое дребно животинче за целта или да извикате някой сръчен в ръцете акробат, защото понякога свещите са изключително добре скрити. Вероятно в момента собствениците на BMW и Moto Guzzi се смеят на останалите от нас…
• След като почистите гнездата на свещите от мръсотията (сгъстен въздух е идеален за целта), демонтирайте свещите и впръскайте малко масло от спрей (флакон) в цилиндрите (има го в мотоциклетните и яхтените магазини.) Ако не можете да намерите такова масло, потърсете по-усърдно. Но ако все още не можете да намерите, чрез спринцовка сложете малко моторно масло (ако нямате – малко WD40) за да смажете стените на цилиндрите. (Не повече от една чаена лъжичка на цилиндър!) Ако по някаква причина не можете да развиете свещите, и ако се чувствате достатъчно уверени, махнете карбураторите и впръскайте маслото през отворите. В такъв случай е нужно да развъртите двигателя чрез задната гума (виж следващия абзац) за да сте сигурни, че затворените всмукателни клапани не пречат на маслото да навлезе във всички цилиндри.
• Ако мотора има централна стойка или сте го повдигнали чрез някакви други стойки, включете на най-висока предавка и с ръка развъртете задната гума за да раздвижите двигателя. Когато правите това запалването трябва да е изключено. Не използвайте стартера вместо да развъртите гумата с ръка! 10-15 оборота са достатъчни за доброто смазване на цилиндровите стени.
- Ако не можете да повдигнете задното колело и развъртайки го да разнесете маслото, тогава използвайте масло от спрей (флакон) или WD40. Така то ще се разнесе малко по-добре отколкото ако го сложите със спринцовка.
• Не купувайте някой чудодеен продукт за целта. Без съмнение е останало малко масло от смяната която направихте преди малко. Използвайте него ако нямате масло в спрей. Всичко което целим, е да смажем цилиндровите стени и да предпазим буталата от блокиране. Затова моторното масло ще свърши чудесна работа, то точно за това е проектирано. Нямате нужда от нищо друго.
• Завийте обратно свещите, като внимавате да не ги пренатегнете и да развалите резбата. За улеснение може да направите малки белези, за да знаете до къде да затягате.
• Ако мотора все още е на последна предавка, върнете го на неутрална. Може да се наложи да мръднете малко задната гума напред – назад за да намерите по-лесно неутралната.
6) Покрийте ауспуха и въздушния филтър
Предполагаемо необходимо време: 10 минути
• След като ауспуха се е охладил (но желателно докато двигателя е още топъл), впръскайте в него малко WD40. След това закрийте края му с найлонова торбичка за да предотвратите навлизането на влага в двигателя от там. Уверете се, че сте го уплътнили добре – една гумена лента би свършила добра работа.
• По същия начин покрийте и отворите за снабдяване с въздух. Ако е трябвало да свалите резервоара (предната стъпка), може направо да покриете отвора на кутията на въздушния филтър докато резервоара не е на мотора. (Видяхте ли, че е полезно да прочетете всичко преди да започнете работа!)
• Може също да запушите дренажното маркуче на въздушната кутия.
7) Последни проверки по горивната система
Предполагаемо необходимо време: 5 минути
• Ако сте изпълнили точка 2 както трябва, стабилизираното гориво е навлязло в цялата горивна система и не е нужно да източвате поплавъковите камери. (Виж по-долу за повече информация.)
• Ако горивното кранче има позиции “ON/RES/PRI”, оставете го на “ON.” В случай, че има позиции “ON/RES/OFF”, поставете го на “OFF.”
• При положение, че мотора ви няма такова кранче – вероятно защото е със система за директно впръскване – можете само да се радвате за това.

Предполагаемо необходимо време: 5-45 минути
• Мотора няма нужда от акумулатора докато стои през зимата. Затова свалете го, вземете го вкъщи и го дръжте зареден. В акумулатора има вода, а водата се разширява когато замръзне. Ако стане достатъчно студено, разтвора от вода и киселина може да замръзне и така да спука кутията на акумулатора при разширяването. По-късно, когато времето се затопли, разтвора ще се разтопи и ще се разтече по мотора!
• Ако ще съхранявате мотора на място, където температурите няма да падат под нулата, не е нужно да сваляте акумулатора, освен в случай, че искате да го почистите (както е обяснено по-долу.) Въпреки това не пропускайте да го държите зареден.
• Да поддържате един оловно-киселинен акумулатор в добро състояние най-общо означава да го държите зареден. Най-добрият начин за това е да го включите към специално зарядно устройство, което ще го зарежда само толкова колкото е необходимо и няма да го презареди и изкипи. Просто го поставете на такова зарядно, и като изключим периодичните проверки на нивото на течността, можете да не му обръщате внимание през зимата.
• Ако не можете да си позволите или не искате да купувате такова специално зарядно устройство, купете някое обикновено зарядно за 12v и го свържете към автоматичен таймер, така че да зарежда акумулатора за около 30 минути на ден.
• Освен ако акумулатора е запечатан и не изисква поддръжка, проверявайте периодично нивото на електролита вътре за да се уверите, че зарядното не го изкипява. Ако нивото е ниско, долейте само дестилирана вода до необходимото ниво.
• Зареждайте в добре вентилирано помещение, особено ако акумулатора не е запечатан тип, защото в процеса на зареждане се отделя водород, който е експлозивен газ. (Именно това е причината кабелите да се закачат в определена последователност когато се взема ток от друг акумулатор.)
• Ако не е запечатан тип, акумулатора има нужда да бъде почистван. В случай, че електролита е потекъл навън, почистете го с разтвор на вода и сода за хляб. Почистете и мястото на мотора където стой акумулатора. След това го измийте с топла сапунена вода и го подсушете добре. За всички видове акумулатори: почистете клемите с мека телена четка и ги намажете с диелектрична грес.
• Има един стар мит за слагането на акумулатора на циментов под. Докато акумулатора е чист и сух, пазите го от замръзване и го зареждате, няма за какво да се тревожите. Не обръщайте внимание на подобни суеверия.
9) Измийте мотора
Предполагаемо необходимо време: може да продължи часове…
• С наближаването на зимата обикновено пътищата стават доста солени. Почистете добре солта преди да зазимите мотора! Това може да стане със сапунена вода или, ако искате, с някакъв препарат. Обърнете особено внимание на почистването на мотора отдолу, на колелата, компонентите на окачването и т.н.
• Не забравяйте да изсушите мотора. Водата от двигателя вероятно ще се изпари сама ако той е още топъл, но за другите места трябва да се погрижите вие. Подсушаването е важно, не го пренебрегвайте.
• Намажете боядисаните части с паста, която ще предпазва боята през зимата.
• Предупреждение за работа с пароструйка: голямото налягане на водата от пароструйката може да повреди някой части на мотора. Не насочвайте струята към лагери, уплътнения и т.н. защото водата под толкова високо налягане може да премине през уплътненията и да отмие смазките.
10) Защитете откритите метални части
Предполагаемо необходимо време: 10-30 минути
Не обработвайте с никакви химикали или смазки спирачните апарати, дисковете и гумите. Целта ни тук е да предпазим рамата, колелата, веригата и т.н. Не пипайте спирачките. Ако все пак сте ги третирали с някакви препарати, измийте ги изключително старателно.
• За да защитите откритите метални части (особено в долната част), напръскайте ги с препарат за предпазване от ръжда. Може да използвате и WD40 или смазка за верига. (Да, смазката за верига върши работа за целта.) Те ще предотвратят разрастването на ръждата докато мотора стои през зимата, но ще трябва добре да се потрудите за да ги отстраните на пролет.
• На пазара се предлагат и препарати, които пазят гумените елементи от разсъхване. Въпреки, че не трябва да обработвате гумите с тях, няма проблем да ги използвате за останалите гумени части по мотора.
• Ръждивите точки (с изключение на тези върху спирачните дискове) може да изискват малко внимание по време на зимата.
• Ако сте напръскали хубавите метални части с WD40 или нещо подобно, минете ги след това съвсем леко с някакъв препарат за обезмасляване за да предотвратите зацапването и появата на петна по време на зимата.
11) Заключете мотора
Предполагаемо необходимо време: 5 минути
• Това как ще заключите мотора може да зависи от това къде той ще зимува. Можете да сложите хубава верига, но знайте, че веднъж решили, крадците могат да отстранят почти всяко заключващо устройство. Затова може би най-добрата защита срещу кражба е застраховката.
• Имайте предвид, че могат да откажат да застраховат мотора ви в случай, че сте го спрели от движение или сте прекратили гражданската отговорност за през зимата. Затова първо проверете как стоят нещата по този въпрос при застрахователите.
• Купете голяма и здрава верига и заключете рамата на мотора към нещо неподвижно.
12) Покрийте мотора
Предполагаемо необходимо време: 5 минути
• Покрийте мотора! Това понякога е по-добра защита срещу кражба отколкото веригата.
• Уверете се, че мотора е добре подсушен преди да го покриете. Не е хубаво да затваряте влагата под покривалото, в същото време то не трябва да пропуска вода отвън, особено ако мотора стои на открито под дъжда. Затова използвайте покривало от “дишаща” материя. Специално покривало за мотор или някакво направено от Gore-Tex ще свърши работа.
Извеждане на мотора от зимен сън
Предполагаемо необходимо време: един следобед
• Махнете покривалото.
• Махнете веригата с която сте заключили мотора.
• Проверете налягането в гумите.
• Ако мотора е качен на някакви стойки, внимателно го свалете от тях.
• Измийте мотора за да премахнете препаратите от металните части.
• Сложете акумулатора.
• Ако горивното кранче има позиции “ON/RES/PRI,” сложете го на “PRI” за около 20 секунди, след това го поставете на “ON.” Ако има позиции “ON/RES/OFF,” сложете го на “ON.” Ако мотора има горивна помпа, копчето за прекъсване на запалването трябва да бъде на позиция “RUN.”
• Махнете това, с което сте покрили въздушния филтър и ауспуха. Отпушете дренажното маркуче на филтърната кутия.
• Преместете мотора на проветриво място и стартирайте двигателя. Оставете го да работи 20-тина минути или достатъчно дълго за да се включи вентилатора.
• Преди да изгорите бензина, който е стоял през зимата:
- Ако мотора е стоял повече от два месеца, сменете маслото. Да, не е лошо отново да го направите. Евтиното масло което сложихте вероятно е поело вторичните продукти които предното масло не е успяло да отстрани. Нали точно затова сложихте евтино масло. Сега вече можете да купите колкото скъпо масло искате. Не е нужно да сменяте филтъра този път.
• След като изгорите бензина, който е стоял през зимата:
- Използвайте един – два пъти добавка за почистване на горивната система
- Сменете свещите
• Радвайте се на новият сезон!
И накрая:
• Няколко думи за източването на поплавъковите камери:
Стабилизатора ще предотврати разграждането на бензина и появата на твърда утайка. Разбира се, няма абсолютна гаранция, но моя опит показва, че стабилизатора върши работа. Нужно ли е да източвате камерите, щом сте стабилизирали горивото? Не мога да кажа със сигурност. Аз лично не го правя, някои мои приятели го правят и никой от нас не е имал проблем до сега (При положение, че първо сме използвали стабилизатор.) Ако няма да слагате стабилизатор, тогава – да, вие трябва да източите бензина от карбураторите. Проблема с източването на бензина само от поплавъковите камери, идва от това, че не е източен всичкия бензин от карбураторите и поради капилярния ефект горивото може да се задържи по малките каналчета вътре. Точно това е причината да се запушат карбураторите. Всъщност те ще продължат да работят добре и с лепкавата каша на дъното на поплавъковите камери до тогава докато утайката не пречи на движението на поплавъците или запуши някой жигльор. Камерите са малки басейнчета с гориво и те ще си вършат работата дори и с малко утайка на дъното. Но ако малките отвори се запушат, тогава вече става зле. И единственият начин да се почистят хубаво след това, е да се демонтират карбураторите, да се разглобят, накиснат в специален препарат и продухат със сгъстен въздух. Затова най-важното на този етап, е да се стабилизира горивото. След това не мисля, че има голямо значение дали ще източите поплавъковите камери. Не трябва да се притеснявате дори за горивото, оставащо в жигльорите. Така мисля аз.
-----------------------------------------------------------------------------------
материал от интернет
автор: Адам Глас