Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Джип Гранд Чероки WJ

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Джип Гранд Чероки WJ




    Според едно осторумие от зората на демокрацията, джипове карат военните, горските и мутрите. Всеки, който се замислеше за покупка на автомобил с повишена проходимост, трябваше да прецени към коя категория се числи. Без да бе лишено от основание, това наблюдение постепенно загуби актуалност. С няколко ярки изключения от рода на G-klasse с лесни за запомняне регистрационни номера, отношението към подобни возила полека-лека се промени. Купувачите в България все повече обосновават избора си с функционалността, по-високата пасивна безопасност в сравнение с конвенционалните леки коли и широкото приложение - все плюсове, които американците ценят високо още от 60-те, а европейците осъзнаха едва в края на 80-те.

    Така разказана, историята на джипа в български условия обяснява съдбата на един от първите и най-емблематични представители на новото поколение всъдеходи на 90-те Grand\ cherokee. Макар да се подвизаваше с недотам лицеприятен имидж, а поддръжката му да излизаше солено дори за хора без финансови притеснения, американският всъдеход си остана желана покупка за изненадващо широка група верни почитатели. Екзотичният произход, легендарното историческо наследство на марката и не на последно място чисто техническите достойнства на модела предопределиха успеха му и в Европа, където собственикът Chrysler се настани трайно и даже започна местно производство, за да задоволи търсенето.

    През 1998 г. американците решиха, че е крайно време да намерят заместник на бестселъра, с което да се запази интересът на купувачите. От тогава датира духовитото изказване на генералния мениджър на Chrysler Том Гейл "Кой би могъл да напише следващата глава в историята на всъдеходите по-добре от самия автор?" По ирония на съдбата, Grand\ cherokee WJ (1999-2004) стана последната самостоятелна разработка на американците преди да се "обединят" с Daimler-Benz. Към края на кариерата си гордият янки дори бе оборудван с германски двигатели, което - трябва да се признае - съвсем не бе лоша идея.

    Независимо от силното външно сходство с предшественика си ZJ, второто поколение на луксозния Jeep представлява напълно нова разработка. От предишната генерация са онаследени всичко на всичко 127 детайла, повечето от които са дреболии като масления филтър и огледалата за задно виждане. Запазено е и междуосието, но пък габаритите са нараснали със 100, 40 и 50 мм на дължина, широчина и височина съответно. Сериозни мерки са взети за отстраняването на недостатъци, констатирани при старото "чероки", което, естествено, не означава, че такива липсват. Въпреки доброто желание кусури по

    купето

    се намират. Детайлите в салона често прискърцват, но това е типична черта за всички американски автомобили, а интериорът на Grand\ cherokee далеч не е най-лошият сред тях. Много собственици се оплакват от протекъл люк на покрива и повреди в подгряването на предните седалки. Ако собственикът държи да се топли в студените зимни утрини, трява да плати за смяна на целия термичен модул. Способен електротехник може да поправи повредените нагреватели, но във всеки случай се налага сваляне на тапицерията на седалката, което не е проста работа - особено при кожен салон.

    Както и при старото Grand\ cherokee, сложната конструкция и многобройните екстри вземат своя дан. В колите от първата година на производството, например, датчиците, които управляват посоката на въздушшния поток на климатроника, често се "объркват". В резултат на това клапите или се трошат, или заяждат така, че не помръдват, ако не се разглобят. Последното важи най-вече за колите без филтър за салона.

    До 2001 г. Grand\ cherokee се оборудва с общо три

    двигателя

    Най-изкушаваща за европейските изисквания се оказва турбодизеловата модификация, която дори се сглобява в австрийския град Грац. Петцилиндровият италиански агрегат VM с ходов обем 3.1 литра разполага с висок ресурс и надеждност, но конструкцията му е доста архаична. Освен това мощността от 140 к.с. трудно може да се нарече достатъчна за американската грамада със сухо тегло 1 900 кг. Основен източник на проблеми с дизеловия двигател се явява дългият клиновиден ремък, който задвижва всички периферни агрегати. Заради вибрациите, на които е подложен, обтягащите му ролки понякога се нуждаят от замяна на едва 20 000 км. Цената на операцията може да се преглътне, но смяната губи доста време и нерви. Италианският мотор също така е доста чувствителен към прегряване. В много случаи невниманието и немарливостта се наказват с изкривен разпределителен или колянов вал. За сметка на това, газоразпределителният механизъм на турбодизела се задвижва със зъбни колела, което на практика означава липса на всякакви грижи по поддръжката. Ако “Черокито” непременно трябва да бъде дизелово, изборът на 2.7-литровия CDi от Mercedes-Benz, монтиран след 2001-ва, си остава единственото правилно решение. Цените на тези модификации обаче са изключително високи.

    Всеки познавач на Jeep обаче знае, че това е може би единственият всъдеход в света, който задължително трябва да бъде бензинов. Главна заслуга и обяснение за въпросното схващане има редовият шестак AMC 242 с работен обем 4.0 литра, който започва да се монтира малко след убийството на Джон Кенеди. При степен на сгъстяване едва 8.8:1 и мощност 195 к.с. този агрегат демонстрира по-скоро дизелово поведение. Винаги работи в меки температурни режими и никога не се напряга повече, отколкото му понася. Гълта каквото му сипят и при своевременно обслужване като на шега навърта половин милион на километража. Разпределителният вал се задвижва от верига, чийто ресурс е напълно съпоставим с този на двигателя. Единственото му слабо място е задният семеринг на коляновия вал, който нерядко протича, а за да се смени, трябва да се демонтира скоростната кутия.

    Специално за Grand\ cherokee WJ Chrysler разработва изцяло нов 4.7-литров V-образен осмак, който да замени старите топ мотори с обем 5 200 и 5 900 кубика. Решението на конструкторите да се отърват от ветераните има своите основания предвид склонността им към прегряване. Освен това новият AMC 287 развива по-висока мощност от тях (220, 235 или 258 к.с. в зависимост от изпълнението) въпреки по-малката кубатура, разходва по-малко гориво и е по-екологичен. Разполага с аналогичен ресурс като 4.0-литровата машина, и има само един отявлен недостатък - колите, произведени през 1999 г., отказват да палят в много студено време. Chrysler отчитат това и променят програмата за управление на запалването.

    Да се попадне на Grand\ cherokee с механична

    трансмисия

    граничи с чудо. По адрес на автоматичните скоростни кутии много рядко могат да се чуят критики. Особено внимание заслужава четиристепенната 45 RFE, с която се комплектоват 4.7-литровите модификации. Тя разполага с възможност да променя предалателното си число на втора предавка от 1.67 на 1.50. Това означава, че при рязко подаване на газ на трета в режим "кикдаун", ускорението става чувствително по-бързо без да се натоварва излишно двигателят. При смяна на маслото в трансмисията трябва внимателно да се проверят инструкциите. Някои скоростни кутии използват специална смязка и обичайната Dextron II не им понася добре.

    Заради некомпетентна експлоатация често страдат раздатъчните кутии на модификациите с постоянно двойно предаване. Много собственици пренебрегват изискването да се сменят местата на предните и задните гуми на всеки 10 000 км, за да се изравни износването им. Заради нищожната на пръв поглед разлика в диаметъра на колелата раздатъчната кутия се натоварва. Ако пък водачът забравя да изключи блокировката на междуосевия диференциал, проблемите са гарантирани. Износва се многоредната верига и раздатъчната кутия започва да бучи. Характерна особеност на Grand\ cherokee са постоянно виещите мостове. Дали воят от редуктора е резултат от износването му, или всичко е в допустимите норми може да установи само човек, който отдавна се занимава с тези механизми.

    Една от най-съществените разлики между първото и второто поколение на Jeep Grand\ cherokee се състои в отказа от класическа рама.

    Окачването

    отпред и отзад е зависимо. Твърдите мостове са монтирани на пружини и надлъжни носачи, които са закрепени за каросерията посредством подрамници. Това позволява да се подобри стабилността и управляемостта на всъдехода при високи скорости. Въпреки зависимите мостове обаче, както всеки подобен автомобил голямото "чероки" рано или късно свършва в сервиза. Заради огромната си маса (при пълно натоварване теглото може да достигне близо три тона) практически всички гумено-метални втулки по носачите сдават багажа доста бързо. При интезивна експлоатация профилактика понякога се налага на 30 000 км. За сметка на това амортисьорите са еталон за издръжливост и рядко се обаждат преди 100 000 км. Обслужването на ходовата част на Grand\ cherokee обаче си остава трудоемка дейност. На всеки 10 000 км трябва да се смазват шарнирите, накрайниците на кормилните щанги и карданните шарнири. Разположението на някои масльонки е крайно неудобно и достъпът до тях без частично разглобяване на определени възли невинаги е възможен.

    Високото тегло на американския всъдеход е главен виновник и за износването на

    спирачките

    При автомобилите с най-мощни двигатели често може да се усеща "биене" при спиране, което се дължи на деформирани от прегряване дискове. Заради мръсотията и разтворите, с които се третират пътищата през зимата, се повреждат датчиците на антиблокиращата система на задния мост.

    По отношение на качеството и надеждността второто поколение на Jeep Grand\ cherokee определено добавя нови червени точки в актива си. Моделът предлага повече комфорт, динамика и стил от предшественика си. Американският "браток" обаче така и не успява да се превърне в уважаван бизнесмен. "Черокито" не притежава кой знае каква управляемост и отстъпва на много "асфалтови" всъдеходи. Извън пътя също има доста по-способни модели. Салонът му пък се оказва доста по-малък, отколкото предполагат габаритите, а и поддръжката на подобна екзотика може да излезе през носа. Гордият янки обаче носи със себе си привкус на класика, какъвто нямат много други негови конкуренти. За някои купувачи и това е достатъчно.

  • #2
    Според статистиката за последните 5 години продажбите на автомобили от т.нар. клас SUV в САЩ са се увеличили с 12.7% и вече обемат 17.7% от общата продукция на “Трите кита” General Motors, Ford и Chrysler. Манията на янките по големите “джипове” достигна такива мащаби, че в надпреварата решиха да се включат и Mercedes с М-класата и BMW, да не говорим за японските производители. Американската вълна е на път да залее и прагматична Европа, където битува мнението, че ако на някой му трябва возило с повишена проходимост съвсем не е нужно да плаща за него над $30 000. Между обикновените “работни коне” и SUV - Спортни возила с Универсално приложение - обаче има огромна пропаст, която не се измерва с практически стойности. Подобно на шосейните кръстосвачи от 50-те и 60-те години в САЩ отново има любима играчка на колела, повдигаща самочувствието на притежателя си с размери и мощност. Новиятят елемент е задвижването 4х4, което върши на средния американец точно толкова работа, колкото велосипедът на рибата. Отвъд океана вече не e модерно да караш шестметров Cadillac, защото стила на живот в края на века изисква динамичност и хармония с природата.
    В Стария свят тези типично калифорнийски ценности трудно намират почва. Прагматичният европеец е свикнал да не приема на сериозно моментните американски моди и това се отразява на продажбите на SUV. В Европа те са несравнимо по-ниски. Мастодонти като Ford Explorer и Chevrolet Blazer - бестселъри оттатък Атлантика - нямат никакъв шанс срещу консервативните търсения на един германец или британец. Те са по-скоро екзотики по тесните улички на Стария континент, а онези които ги карат са със социален статус, какъвто в Щатите имат шофьорите на Mercedes и Jaguar. Огромният разход на гориво и сложната поддръжка пък окончателно затварят вратите пред американските всъдеходи.
    Jeep Grand\ cherokee може да се нарече класик сред новите SUV. Това му отрежда не по-различна пазарна съдба в Европа. Правнукът на Willys обаче е убедителен лидер по продажби сред американските си събратя в Европа. Според категоризациите на янките творението на Chrysler се поставя в т.нар. среден клас Спортни возила с универсално приложение - там, където са... Toyota 4Runner и Subaru Legacy Outback. В европейските разбирания, естествено, Grand\ cherokee има малко по-различна класификация. Относително сериозният му пазарен успех може да се обясни както с неговата представителност и престижен имидж, така и с реалните му възможности извън пътя - той е неизменен водач в почти всички тестове на автомобили от класа.
    В България американският джип изчерпва функциите си единствено с първата част от причините да се пласира така добре в сравнение със земляците си в Европа. Типичният му собственик е представител на елита с доходи, немислими за обикновения българин, или бизнесмен с активно спортно минало. Така броят на потенциалните купувачи, готови да заплатят между 30 и 35 хил. DM за петгодишен джип се свива неимоверно.
    Jeep Grand\ cherokee се обезценява по-вяло от конкуренцията в лицето на 6 автомобила от класа. Според кривата на спадане на цените в процент от стойността на ново, американският звяр запазва повече в сравнение със средното за класа. Разликата по години се колебае между 5 и 3 на сто в негова полза. Относително високата разпространеност на модела и високите му качества казват своето и печелят доверието на купувача.
    В класирането влизат автомобили, които спадат към други категории според различните класификации в Западна Европа и САЩ като Mercedes G-klasse и Range Rover, но за българския пазар те могат да бъдат принципно приравнени. Поради несъвпадение на годините на производство и невъзможност за актуализирано сравнение отсъства и един от най-сериозните представители на класа Toyota Land Cruiser. Най-бавно обезценяващият се джип е живата легенда Mercedes Gelaen-dewagen, който за пет години употреба губи от стойността си по-малко от 49%. Германската машина обаче е извънредно скъпа, което я поставя малко встрани от интереса към SUV. В този смисъл може да се приеме, че Jeep Grand\ cherokee е водач в класацията по най-ниска степен на обезценяване. “Американецът” оставя далеч назад сънародниците си и спори успешно с класик като Range Rover, струващ 30% повече като нов.
    Класирането на Jeep Grand\ cherokee е повече от показателно за качествата му. Ако се съди по неговото пазарно поведение, той е един от най-търсените и съответно най-сполучливи представители на класа. В тази категория возила обаче често се намесват фактори, които имат твърде малко общо с цените и поддръжката, определящи до голяма степен пазара при “нормалните” коли. Независимо от това, ако вашият избор е голям престижен джип, трябва да отделите сериозно внимание на “Черокито”. То е една от най-скъпите алтернативи, но пази ревниво цената си, което говори за търсене, по-високо от предлагането в сравнение с останалите представители на класа, а оттам - и за значително превъзходство.

    Коментар


    • #3
      категория мутра ми допада най много...

      статистика:

      SUV: 28%
      пикапи: 15%
      минивани: 7%

      общо 50% от автопарка в УСА за 2006!

      Коментар


      • #4
        Ееееее,не спря да се надуваш...
        0885 477 440 "Чибуратор-тЕАм"

        Коментар


        • #5
          Поздравления за статията !

          Поздравления за статията! Много истини съдържа и беше удоволствие да я прочета !
          ......бих могъл само да добавя:

          JEEP :

          "Приятно е да съзерцаваш Jeep, но още по-приятно е, да се видиш седнал в него..."

          Коментар


          • #6
            Браво, рядко се среща напоследък някой да седне и напише нещо полезно и за другите...!
            VPetrov.photography

            Коментар


            • #7
              Първоначално публикуван от Венцислав Петров
              Браво, рядко се среща напоследък някой да седне и напише нещо полезно и за другите...!
              ПРАВИЛНО и нека да продължава така

              Коментар


              • #8
                До: Джип Гранд Чероки WJ

                Само че тази статия е на Димитър Димитров от вестник "Авто пазар"
                и е публикувана едно към едно.Все едно де!Важното е че е хубава.

                Коментар


                • #9
                  До: Джип Гранд Чероки WJ

                  Първоначално публикуван от miral Преглед на мнение
                  Само че тази статия е на Димитър Димитров от вестник "Авто пазар"
                  и е публикувана едно към едно.Все едно де!Важното е че е хубава.
                  Това е един от първите ми постове във форум въобще. Тогава още не бях на ясно че при копи-пасте трябва да се отбележе кой е автора.
                  Извинявам се за пропуска и за това че съм оставил впечетлението че тази дълга мисъл съм я конструирал аз.
                  Толкова дълго нещо убий ме не мога да напиша.
                  Между другото статията не е едно към едно.
                  Не съм 100% сигурен но май имаше няколко неточности.
                  Последно редактирано от kinex; 24-10-07, 19:14.

                  Коментар

                  Активност за темата

                  Свий

                  В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                  Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                  Зареждам...
                  X