Стартовите и тяговите акумулатори имат някои конструктивни разлики, започващи с дебелината на плочите, вида на тяхната повърхност, проводниците и се стигне до клемите, които в крайна сметка се отразяват на тяхната пригодност за специфичната работа за кпоято са проектирани...
Като резултат на кратко е ясно, че стартовия акумулатор хич не обича да дава всичко от себе си (дълбок разряд), а тяговия не обича да го пържат с непосилни за него токове. И би следвало да е ясно, че ако акумулатора ти е за стартиране на ДВГ си купуваш стартов, а ако е за телевизора в караваната - тягов. Ако имаш някакви много взаимно изключващи се изисквания като например лебедка на джипа има и полу-тягови - ем на ток носи, ем на капацитет.
До тук добре - ако се насочиш към добър производител и вземеш батерия, отговаряща на нуждите би следвало да не направиш грешка...
Обаче аз с вродената си пресметливост
като стигна в магазина и си харесам нещо стигам и до това да питам колко струва... И така разбирам, че тягов акумулатор струва общо взето два пъти по-вече от стартов със същия капацитет. Това е средно погледнато за сходно качество и репутация на производителя. Това си има обяснение, най-малкото тяговия тежи повече, а оловото не е без пари - ясно. Ако обаче добавя това, че поради огромния избор от производители и търговци предлагащи стартови и ограничения избор на тягови всъщност отивайки при търговец, с който аз имам добри взаимоотношения и избирайки акумулатор от производител с който търговеца има добри взаимоотношения
на практика мога да купя стартовия акумулатор 2,5- 3 ПЪТИ по евтино от аналогичен по капацитет и авторитет тягов. От тук след прости математически преобразувания следва че за парите, които съм готов да дам без много да боли мога да взема стартов акумулатор с 2.5 - 3 пъти по-голям капацитет от тягов. Или след също толкова происти математически преобразувания, това означава, че мога да използвам 30-40 % от капацитета на стартовия акумулатор, което не е чак такава драма за него. В същото време, ако съм много на зор имам избора да използвам двойно повече.... (само няколко пъти преди да отиде на вторични разбира се), а ако имам само малък тягов... колкото толкова.
Това са общите разсъждения. Конкретния казус:
Искам да взема един акумулатор, който да ми е бекъп като спре тока вкъщи - живея меко казано на майната си - и по 1-2 пъти в годината да го возя да хлади бирата на морето. Мога да взема за доста под 200 лв хубав немски 100 Ач стартерен акумулатор или за доста, доста над 200 лв 60-70 Ач тягов. Кое би било по-рентабилно, като дълбокия разряд би бил епизодичен, а не системен.
Като резултат на кратко е ясно, че стартовия акумулатор хич не обича да дава всичко от себе си (дълбок разряд), а тяговия не обича да го пържат с непосилни за него токове. И би следвало да е ясно, че ако акумулатора ти е за стартиране на ДВГ си купуваш стартов, а ако е за телевизора в караваната - тягов. Ако имаш някакви много взаимно изключващи се изисквания като например лебедка на джипа има и полу-тягови - ем на ток носи, ем на капацитет.
До тук добре - ако се насочиш към добър производител и вземеш батерия, отговаряща на нуждите би следвало да не направиш грешка...
Обаче аз с вродената си пресметливост


Това са общите разсъждения. Конкретния казус:
Искам да взема един акумулатор, който да ми е бекъп като спре тока вкъщи - живея меко казано на майната си - и по 1-2 пъти в годината да го возя да хлади бирата на морето. Мога да взема за доста под 200 лв хубав немски 100 Ач стартерен акумулатор или за доста, доста над 200 лв 60-70 Ач тягов. Кое би било по-рентабилно, като дълбокия разряд би бил епизодичен, а не системен.
Коментар