Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Разпределителен вал- с кобилици или без е по добре

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Разпределителен вал- с кобилици или без е по добре

    Въпроса ми е по скоро теоретичен а не за конкретен мотор.
    Коя от двете концепции е по износоустойчива:
    - разпределителния вал натиска директно отгоре върху хидравличния повдигач и клапана

    - разп. вал натиска по средата кобиличката въху едно въртящо се пръстенче, като кобиличката от едната страна стъпва върху хидравличния повигач, а с другата натиска клапана.


    Личното ми виждане е че втория вариант е по добър защото има по малко търкане.
    Ники

  • #2
    От: Разпределителен вал- с кобилици или без е по добре

    Първоначално публикуван от infineon Преглед на мнение
    Въпроса ми е по скоро теоретичен а не за конкретен мотор.
    Коя от двете концепции е по износоустойчива:
    - разпределителния вал натиска директно отгоре върху хидравличния повдигач и клапана

    - разп. вал натиска по средата кобиличката въху едно въртящо се пръстенче, като кобиличката от едната страна стъпва върху хидравличния повигач, а с другата натиска клапана.


    Личното ми виждане е че втория вариант е по добър защото има по малко търкане.
    Тъй като става въпрос за теория...
    Износоустойчивостта зависи повече от качеството на материалите и обработката им.
    Дали единия или другия вариант ще се използва зависи от конструктивната схема на двигателя.
    Ако единия вариант имаше безпорни предимства - щеше да се прилага само той.
    сто: Тук нормално си подаваме топката като на тренировка и гледаме да не се контузим. Понеже сме от един отбор.
    dembito: Хардуера можеш да го ритнеш, а софтуера само да го напсуваш

    Коментар


    • #3
      От: Разпределителен вал- с кобилици или без е по добре

      Теория искаш- от мен малко по въпроса, а мисленето е от теб.
      За износоустойчивостта е казал вече Чичо, че зависи от конкретните подробности. Но за предимствата и недостатъците... Целия газоразпредлеителен механизъм се пресмята по определен ред(приблизително). Първо, от изискванията на самия двигател и неговите работни процеси, се уточняват основни параметри като размер на клапаните, техния ход, респективно пропускателна способност, евентуално по-специална форма, моменти на отваряне и затваряне, както и скоростта им на движение(респективно сила на пружини и профил на гърбиците на разпределителния вал). Естествено, почти едновременно се съобразява и термичното им натоварване, охлаждане, топлинно разширение и пр. Когато се поуточнят нещата се смятат сили действащи на частите, контактни напрежения, предвижда се смазването и износването къде и колко... В едната дадена от теб за пример система, кобилицата играе ролята на лост, в другата цялото движение трябва да се осъществи пряко от гърбицата. Според оразмеряването на лоста се печели сила или ход. Но по-важното е, че при едната система, масата на движещите се части е по-малка от на другата, а при скоростите им на движение(с бързо променяща се посока) инертността им също има значение. От друга страна едната схема е по-компактна. Всичко това важи и без да има хидравлично компенсиране, което при една част от двигателите идва на мястото на механичното и на практика конструкцията е просто унаследена със съответните места за хидравлично компенсиране. А за преди хидравличните е ясно - едните с пулове, другите с гайки и пр. Пуловете са евтиното и просто решение, а другите се регулират по-лесно. Но тъй като реглажа не се налага често, а и с пулове е една идея по-надеждно и евтино за евентуален ремонт, тази система също получава широко разпространение. Така че сега си ги има и двете(вече с хидравлично компенсиране), като май съвременните ги правят повече с кобилици, но не мога да го твърдя на 100%.
      Ясен: "Правилата просто не могат да обхванат живота, затова компромиси има навсякъде. Само различно дълбоки. И според местните и личните разбирания кое е по-важно."

      Коментар


      • #4
        От: Разпределителен вал- с кобилици или без е по добре

        Също има и няколко други варианта - примерно кобилица над вала, кобилица с тласкачи и долен разпределителен вал и всякакви варианти. Ползва се каквото има, каквото е най-подходящо или се избира по някакви критерии.

        Примерно някакви моторетки (гасгас ли бяха?) като се видя че 2Т двигателите вече нямат узаконяване, тръгнаха да правят 4Т двигатели с долен вал и стоящи клапани, като модерните през 50-те години на миналия век. Разпределението на масите повече им харесвало (приличало на 2Т мотор), а параметрите, ако и ниски, ги устройвали.

        Къде колко триене има, ако и да има как да го оцениш, е второстепенен въпрос. А и няма голяма разлика.
        Загубите в триене се определят от взаимната скорост на детайлите и от натиска, а натискът пък следва от масата на клатещите се неща. В горните примери - имаш да клатиш клапан (със сигурност), повдигач в единия случай и кобилица в другия. Танто за танто, приблизително, като остава разликата че в единия случай главата на двигателя ще е по-широка (заради кобилицата), а в другия - по-висока (при равни други условия).

        Коментар


        • #5
          От: Разпределителен вал- с кобилици или без е по добре

          В 'по-съвременните' двигатели, според мен главно дизайна на горивната камера определя, дали с пулове дали с кобилици. И двете системи могат да се 'справят' добре при 'спортна' камера с хубави наклони на портовете и т.н, но в случай на пулове, галавата става доста широка...ако това е проблем...кобилици. Пуловете имат предимство при високи обороти, а ако става въпрос за екстремно високи остават почти единствено решение.

          П.С. макар че си чешеме езиците най-вече...защо във въпроса на колегата има термин 'търкане'

          Коментар


          • #6
            От: Разпределителен вал- с кобилици или без е по добре

            Първоначално публикуван от cecoa1 Преглед на мнение
            май съвременните ги правят повече с кобилици, но не мога да го твърдя на 100%.
            Да правят, да правят, колко да правят? При големите и бавни (разбирай карго) двигатели кобилицата е по-лесна, защото клатиш по-прост детайл, а от мащабния фактор повдигачът идва и без това едричък. При един средна ръка двувалов с по 4 клапана на цилиндър, само кобилици ти липсват в плетеницата от детайли.

            Коментар


            • #7
              От: Разпределителен вал- с кобилици или без е по добре

              В съвременното автомобилостроене определящия фактор от едни 20 години насам е цената .
              Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

              Коментар


              • #8
                От: Разпределителен вал- с кобилици или без е по добре

                Определящ фактор в машиностроенето от едни 100 000 години насам е цената. Цялата интрига е в техническото задание.

                Коментар


                • #9
                  От: Разпределителен вал- с кобилици или без е по добре

                  За да опростим отговора на въпроса от първото мнение, е хубаво да се вметне, че всички детайли в моторетката имат и куп паразитни движения, а не само тия които са описани в "основи на ДВГ".
                  За начало,

                  ето какво мислят по въпроса клапаните:
                  http://www.youtube.com/watch?v=_REQ1PUM0rY

                  и какво мислят пружините:
                  http://www.youtube.com/watch?v=yfmb-tCo2yA
                  http://www.youtube.com/watch?v=i_NpzU4pGjc

                  общ изглед на въпросният възел в работен режим
                  http://www.youtube.com/watch?v=nsa6kq-qqIE
                  Не чета коментари и не отговарям на такива.

                  И коментаторите...

                  Коментар


                  • #10
                    От: Разпределителен вал- с кобилици или без е по добре

                    Писах триене във въпроса защото съм виждал доста мотори с изядени пулове и валове докато при кобилиците ми се струва че е по трудно да се получи. Освен това там тъй като имаме лост би следвало гърбицата на вала да не трябва да е толкова остра или бъркам?
                    Ники

                    Коментар


                    • #11
                      От: Разпределителен вал- с кобилици или без е по добре

                      Е, ако е за примерно, имало моторетки и с т.нар дезмодромно задвижване на клапаните, демек без пружини, а вала ги и затваря.
                      Отделно най-съвременните особено бензинови, нЕма какво да ги мислим за хлабините, защото там вече ползват клапаните и вместо дроселова клапа.

                      А за кобилиците не съм съвсем убеден, но явно е по целесъобразност. Виждал съм и средна ръка с по четири клапана и два вала и пак с кобилици, а при някои дори и задвижване на помпа-дюза освен четири клапана от един вал само.

                      P.S. В основи на ДВГ се споменават собствените трептения на детайлите, щото се изучават и като собствени трептения на телата още в часовете по Физика от средния курс(доколкото помня).
                      Последно редактирано от cecoa1; 27-07-13, 22:54.
                      Ясен: "Правилата просто не могат да обхванат живота, затова компромиси има навсякъде. Само различно дълбоки. И според местните и личните разбирания кое е по-важно."

                      Коментар


                      • #12
                        От: Разпределителен вал- с кобилици или без е по добре

                        Първоначално публикуван от infineon Преглед на мнение
                        Освен това там тъй като имаме лост би следвало гърбицата на вала да не трябва да е толкова остра или бъркам?
                        Остротата зависи от фазите на вала,стандартните са до 240гр,ако са през кобилица,гърбцата е по-"тъпа",защото се смята друго съотношение,да речем Х1,3 на лада примерно.
                        Вива: Което само доказва, че земята е била плоска, преди да я намотаят на глобус...

                        Коментар


                        • #13
                          От: Разпределителен вал- с кобилици или без е по добре

                          Въпросът на темата е безмислен....се едно да спорим ,как е по-добре да предадем движението от един вал на друг....с верига, зъбно колело или ремък...при никакви други условия на задачата.

                          Коментар


                          • #14
                            От: Разпределителен вал- с кобилици или без е по добре

                            Първоначално публикуван от cecoa1 Преглед на мнение
                            задвижване на помпа-дюза освен четири клапана от един вал само.
                            Е такава задача чисто геометрично няма как да се реши без кобилици.

                            Първоначално публикуван от infineon Преглед на мнение
                            Писах триене във въпроса защото съм виждал доста мотори с изядени пулове и валове докато при кобилиците ми се струва че е по трудно да се получи.
                            Нищо трудно няма. Единственият РВ, който аз съм виждал изяден по една от гърбиците, е работил с кобилици. Само прецакай мазането някъде и гледай. Кобилиците имат поне още една допълнителна точка за мазане.

                            Коментар


                            • #15
                              От: Разпределителен вал- с кобилици или без е по добре

                              Първоначално публикуван от Ясен Преглед на мнение
                              Определящ фактор в машиностроенето от едни 100 000 години насам е цената. Цялата интрига е в техническото задание.
                              Не е точно така . При драстично намаления ресурс на новите автомобили той като цяло е намален на всички възли и агрегати с цел максимално изстискване на по ниска цена . В един ГРМ нещата са скъпи защото изискват качествени метали и високоточна машинна обработка все скъпи неща . Колкото и малко да спестиш от нея пак са милиони при тия големи серии . За това вече почти няма нов двигател с кобилици .
                              Без цигари и алкохол ще съм най здравия труп в гробищата .

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 0 потребители онлайн. 0 потребители и 0 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X