Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Малко за маслата 5W50 и 10W60

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Малко за маслата 5W50 и 10W60

    Скоро се замислих за тези масла-карам колата си с 5W50(зафира с двулитров турбо бензинов мотор z20let),и се зачетох за масло с този вискозитет.Попаднах на дълга тема в ауди форума,където мненията са противоречиви-някои тотално ги заклеймяват,като неподходящи за ежедневно каране.Основния довод на противниците е че маслото е създадено за високи температури и натоварвания и едва ли не като го караш ежедневно,ще се скапе двигателя,понеже било по гъсто,трудно се отичало и т.н.
    Всички знаем какво означава първата и втората цифра в означението на маслата.Като се замисли човек,не е ли най добре да има максимално голяма разлика между цифрите-хем при студен старт защитава двигателя,хем при яко гонка,особено в жегите,маслото да държи ''на бой''.Интересно ми е да чуя и вашите мнения.
    Yamaha Yz450F
    Suzuki Vitara V6 ''леко'' повдигната
    Всичко с ''рошави''гуми!

  • #2
    Някои възли разчитат на потока масло например за да се охлаждат (турбото например, буталата в някои мотори, при които има пръскалки под цилиндрите) или да работят правилно (например хидрокомпенсатори). И в двата случая маслото минава през калибрирани отвори и по-гъсто такова значи по-малък поток. Отделно по-гъсто масло значи по-голямо съпротивление в основни и биелни лагери (разхода се увеличава, топлинните загуби също и де-факто моторът работи при по-висока температура, освен чисто механичното натоварване) и между бутало и цилиндър, особено при случая с пръскалките, което пък значи повишено натоварване на сегментите, понякога и повишен разход на масло (филмът е по-гъст и минава покрай сегментите).

    Нещата не са еднозначни. Еднозначен е само повишения разход на гориво.

    В общия случай никакви драми не се случват, но има и изключения - ако сипеш такова масло на двигател, правен за 0W20, може най-малкото доста да му съкратиш живота, ако не го умориш веднага.

    Съвсем отделно по-гъсто масло и по-устойчив маслен филм не са "синоними". Не и при всички условия.
    Долните твари, измислили перверзията Erlang, имат "много здраве" от мен. Болезнено!

    Коментар


    • #3
      Първоначално публикуван от ivo929 Преглед на мнение
      Скоро се замислих за тези масла-карам колата си с 5W50(зафира с двулитров турбо бензинов мотор z20let),и се зачетох за масло с този вискозитет.Попаднах на дълга тема в ауди форума,където мненията са противоречиви-някои тотално ги заклеймяват,като неподходящи за ежедневно каране.Основния довод на противниците е че маслото е създадено за високи температури и натоварвания и едва ли не като го караш ежедневно,ще се скапе двигателя,понеже било по гъсто,трудно се отичало и т.н.
      Всички знаем какво означава първата и втората цифра в означението на маслата.Като се замисли човек,не е ли най добре да има максимално голяма разлика между цифрите-хем при студен старт защитава двигателя,хем при яко гонка,особено в жегите,маслото да държи ''на бой''.Интересно ми е да чуя и вашите мнения.
      Преди десетина години карах една доработена 1.9 тди-ка и тъй като бях удвоил мощността ѝ, реших да се погрижа да не се счупи докато давам газ в летните жеги. Принципно карах с 5в40 на мотул, разхода беше 500мл до литър от смяна до смяна според зависи колко газ давам. След като четох известно време реших да пробвам с естерната синтетика на мотул 5в50.Не видях особена разлика в поведението на мотора , но 1,5л ги изхарчи докато измина 5к,км. Реших ,че до 10к няма да остане никакво масло и пак си сложих 5в40. Маслата ги взимах от един и същ търговец, който беше и вносител(на официалният сайт на Мотул беше вписан). ДО тук с моят опит.
      Hyundai TERRACAN J3 2,9 CRDI 200HP 2" lifted on 31" Cooper Discoverer AT3 4s
      Ford Fiesta 1.4 Tdci

      Коментар


      • #4
        Не бих препоръчал 10W60 за зимата заради студените стартове. Защо наливаш толкова гъсто масло в тоя турбо мотор? Обикновено препоръчват "по-тънки" масла при турбо моторите, заради по-ниско налягане на маслото, по-лесно оттичане и по-ниско съпротивление при лагерите. На твое място бих пробвал 5W40/0W40, има доста прилични варианти и не са на безбожни цени.

        Освен всичко друго, в маслата с голяма амплитуда (5W50, 10W60 и т.н.) има много голямо процентно съдържание на модификатори на вискозитета (сгъстители). Смята се, че те са основната причина за образуване на нагари и налепи по сегментите и буталата. Надали, ако сменяваш маслото на 10 000 е проблем, но все пак.

        Коментар


        • #5
          Карам с 5W50,понеже човека от който го купувам,има две турбо коли,и ги кара до дупка,по негова препоръка.Просто ми стана интересно,след като бая се рових и четох,и попаднах на различни мнения.Масло сменям на 8000км.
          Yamaha Yz450F
          Suzuki Vitara V6 ''леко'' повдигната
          Всичко с ''рошави''гуми!

          Коментар


          • Juiced
            Juiced коментира
            Редактиране на коментар
            Харчи ли го това 5в50 за 8000 км ?

          • r34c7
            r34c7 коментира
            Редактиране на коментар
            Препоръчаното масло за твоята Зафира с този мотор е 5W30, което означава, че спокойно може да замениш с 0W30, 0W40, 5W40. 5W50 е доста различно масло.

          • ivo929
            ivo929 коментира
            Редактиране на коментар
            Не,или ако има спад то е 100-150мл,което не може да се хване по щеката.

        • #6
          300 000 километра върви с 5W50 или 15W50,каквото има на оферта,но главно с 5/50

          Разхода е ясен ма и 5/40 да му сложа пак гори та не е зор. Мотора проблеми няма,от зима -15 до лятна жега в пустинята +40,няма нагар,няма да грее,нищо му няма,имам около 280 000 мили на тоя мотор ОБАЧЕ по спецификации мога да го карам с масло за дизелови мотори 15W40, горе на студа му дават и с 0/30 да работи,в някои жеги и 20/60 му е одобрено та точно това което казва Спарки - зависи от мотора.

          Тойотата я карам с 0W20че това и препоръчват,щяла да харчи повечко с 5/20 ма и с такова върви,а разход не мога да и хвана,дали харчи 28 на 100 или 30 на 100 ми е все тая,за загряване дума да няма. Виж на тоя мотор ако му източа 0/20 синтетика и му набия 20/60 се е окотил за нула време,но такива допуски са измислили японците и това му препоръчват,германеца 80те години е мислел Мерцедеса да върви с дебел минерал и не го мислиш толкова,върви и не мрънка.

          Карай дебела синтетика ако мотора ти го може,има допълнителни добавки които по стандарт повечето тънки масла ги нямат.
          TOYOTA SEQUOIA ‘11
          W140 S420 '99

          Коментар


          • #7
            Първоначално публикуван от BENZBOSS Преглед на мнение
            ...но такива допуски са измислили японците
            Не са само японците. Хемито ми по спецификация иска 5W20, аз пък на пук му сипах 0W30 и смЕтам че във всичко е по-добро. Не трупа грешки (има такава за грешно масло), значи му е добре. Ще му сложа и двойно по-голям филтър, стига да не опира някъде.
            Долните твари, измислили перверзията Erlang, имат "много здраве" от мен. Болезнено!

            Коментар


            • BENZBOSS
              BENZBOSS коментира
              Редактиране на коментар
              Ебем ти дильра,аз там не ходя,той взима парите ма ги плащам АЗ, той ше ми каже какво да слагам и на колко да сменям.

              Пълна синтетика се хвърля на 11-12 000 километра,да не ходя при дильра и аз

            • r34c7
              r34c7 коментира
              Редактиране на коментар
              Пълна синтетика и аз хвърлям на 10 000. Масовия потребител на нов автомобил обаче ни го бърка пълната синтетика на колко часа става пикоч, ни дали скъсява живота на мотора с тия смени на 30 000км. Той след 5-6 години или 150-200 000км ще кара следващия модел (пак нова), а евентуалните проблеми заради скапания график на обслужване докато е била гаранционна ще са на главата на втория собственик.

            • sparkybg
              sparkybg коментира
              Редактиране на коментар
              Не ходиш, шото не си си купил нова кола. Като ти думне нещо за хиляди кинти на новата ти кола за още повече хиляди кинти, което хич не е рядкост, ще се позамислиш.

          • #8
            To верно карам само дърти кошници, но не знаех, че има и такива пикни 0В8.
            Най- показално е като сложиш един манометър на маслото и в жегите пораздаваш малко газ. После источваш бързо пикнята и си слагаш читаво масло.

            Коментар


            • #9
              Първоначално публикуван от dancoo Преглед на мнение
              To верно карам само дърти кошници, но не знаех, че има и такива пикни 0В8.
              Най- показално е като сложиш един манометър на маслото и в жегите пораздаваш малко газ. После источваш бързо пикнята и си слагаш читаво масло.
              Има на Motul например. За хибриди Honda и Toyota било.
              Долните твари, измислили перверзията Erlang, имат "много здраве" от мен. Болезнено!

              Коментар


              • #10
                Един интересен момент, за който бях забравил - за някои двигатели има нарочно основни и биелни лагери с повишена хлабина. И се водят именно "heavy duty", "high performance" и т.н. Например за вече споменатото ми - 5.7 Hemi - намират се лагери с +0,0125 и +0,025mm по-голям диаметър от стандартните.

                Може би такова решение предполага и масло с друг, по-висок вискозитет от стандартния, доколкото иначе биха довели до по-ниско налягане на маслото в някои режими.
                Долните твари, измислили перверзията Erlang, имат "много здраве" от мен. Болезнено!

                Коментар


                • r34c7
                  r34c7 коментира
                  Редактиране на коментар
                  На теория по-високия вискозитет предполага по-добро мазане и топлообмен при високотемпературни режими на работа, но това със сигурност трябва да е съобразено с хлабините между лагерите. Това би трябвало да взимат предвид с heavy duty лагерите. Предполагам и това е причината в моторните спортове да се използват големи вискозитети като 20W60 и подобни. По спомен таргета на температура на маслото в състезанията по издръжливост е 80-85 градуса, но под налягане и в лагерите би трябвало да е доста повече от измереното някъде другаде по системата.

              • #11
                Зависи от мотора ... Лични наблюдения, на по-стари мотори Евро3, Евро4 - в книжката на колата е дадена температурна амплитуда, от студено към топло и съответно вискозитети от 5w30 та до 15w40 - 50, като се препоръчва 5w30 .. На по-нови коли Евро5 и 6 , се залага по ниска скала 0w16 , 5w30 и това е ... Новите мотори си искат нисък вискозитет с ниско съдържание на сулфатна пепел заради DPF катализатори, съответно и лагери основни/биелни са смятани на много ниски хлабини и ако сипеш дори едно 10w40 не е много сигурно, че мазането ще е адекватно.

                Коментар


                • #12
                  В момента съм на 5000 км от както съм налял маслото,ще изчакам да стане на 8000км,и ще го сменя с 5в40.Не ми се вярва 5в50 да нанесе толкова вреди на зафирката.
                  Yamaha Yz450F
                  Suzuki Vitara V6 ''леко'' повдигната
                  Всичко с ''рошави''гуми!

                  Коментар


                  • td120
                    td120 коментира
                    Редактиране на коментар
                    Нищо няма да му стане на двигателя, аз бих си ползвал спокойно и 5w-50 в опела,хеле пък в нашия климат.
                    Към казаното от колегите по-горе,като добавка/потвърждение :

                    -колкото по-голяма е "ножицата" м/у цифрите,толко по-добре. Обаче за да се запази максимално дълго време,са нужни по-скъпи бази и по-висококачествени вискозитетно-индексни подобрители (хем да са по-малко по обем,хем да са устойчиви едновременно). Всичко туй се отразява на крайната цена на продукта.

                    5w-50 свястно ще се е превърнало в xw-40 след средата на сервизния интервал (a 10w-60 - в xw-50), но по-доле няма да пада (освен ако не го меша с гориво или пък става въпрос за малък мотор с ограничен обем на маслото) .

                    Някои двигатели просто си искат тия с по-висок работен вискозитет и не е добре да се експериментира с по-нисък работен вискозитет,ако ще се кара "както Бог дал"...

                    Да се ползва по-висок работен вискозитет от "нормалния" (да скачаме от xw-30 на 5w-50 или xw-40 на 10w-60) няма особен смисъл,ако талигата не е на умирало. Щот иначе (при изправен мотор) :
                    -дигаме ненужно общата температура на маслото в системата (оттам и темповете на окисление...на стареене ...влошаваме и охлаждането)...а кат се дигa температурата,пада и вискозитетът ...
                    -потокът се затормозява ненужно,докат не се стигне там до някакво що-годе "равновесно" положение (обаче при по-висока обща температура в системата и с горните негативи). A температурата в лагерите при работа е по-висока от тази на маслото в картера/захр.поток (различна информация има...дали е само 5-10 градуса при новите нисковискозни синетики в новите двигатели...или двайсетина -при дърти двигатели с минералки...)
                    -дигаме и разхода донякъде
                    ...и става безсмислено...и сме назад с едни пари.
                    Затуй ползваме си там 40ката или 30-ката и толкоз.Ако може с "0w-" отпред- още по-добре.

                    Ето примери от живия живот как 5w-50 се превръща в xw-40 (последната колонка "shearing" е % трайна загуба на вискозитет). Туй за Мустанг,де Форд държи да се ползва 5w-50 :

                    https://i.imgur.com/07KgZ2W.jpg

                    https://i.imgur.com/wCQgvah.jpg



                    По същия начин 10w-60 се превръща в xw-50. Колко бързо ще се случи това,зависи от : производителя,разбира се (и крайната цена на продукта); здравословното състояние на горивната система;общия обем на картера и режимите на работа и пр.

                    A свестни хw-40 ; -30 -20 няма да изпадат в по-долна виск. категория (освен ако няма други проблеми по мотора).

                    https://www.widman.biz/English/Table...sity-table.jpg

                    Тука някои кратки статии :

                    https://www.kingbearings.com/wp-cont...t-08-29-21.pdf

                    https://www.kingbearings.com/wp-cont...ofessional.pdf

                    https://www.onallcylinders.com/2022/...-temperatures/

                  • r34c7
                    r34c7 коментира
                    Редактиране на коментар
                    Много полезен и точен коментар. Съгласен с всичко написано, освен "Да се ползва по-висок работен вискозитет от "нормалния" (да скачаме от xw-30 на 5w-50 или xw-40 на 10w-60) няма особен смисъл,ако талигата не е на умирало.". Дори тогава няма смисъл.

                  • ivo929
                    ivo929 коментира
                    Редактиране на коментар
                    След всичко прочетено,ми се изясниха бая неща.Благодаря!

                Активност за темата

                Свий

                В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                Зареждам...
                X