И понеже превземането на замъци е уморително занятие, споменатите девет замъка ги обиколихме на три пъти. Всъщност, идеята за историческа обиколка възникна при посещението на първия замък. Що пък да не покорим още няколко, в Кент ги има във всяко село. Заради времето пък се наложи да разделим и останалата част на две пътувания, защото посредата се изсипа пороен дъжд и ни се видя разумно да се приберем за малко. Съвсем по случайност, първия и последния замък се оказаха свързани тематично, първият е бил собственост на Първия Норфъкски дюк, а последният замък е все още притежание на настоящият Норфъкски дюк.
Първата дестинация е крепостта Фрамлингам. И понеже всяко голямо начинание трябва да започне с голяма закуска, особено превземането на замъци , сядаме първо "При Тоби" да се натъпчем. Тоби предлага "пълна английска закуска" от която товариш колкото можеш да носиш, за 3.99 Как да устои човек.

Докато пристигнем обаче времето почва да въси вежди и събира облаци.
Фрамлингам е крепост от 12в, където норфъкският дюк е водил битка с крал Джон по времето на Робин Худ. Няколко века по-късно "Кървавата" Мери Тюдор, първата кралица на Англия, намира убежище тук малко преди коронацията си. Учудващо запазената защитната стена е със специфична форма, тип "завеса" - издадените кули са давали възможност нападателите да бъдат обстрелвани по-ефективно.

Намира се в най-източната част на страната и съответно от тук са минавали множество европейски нашественици, датчани, нормани и др. Самите владетели на замъка са били доста самостоятелни благородници с голяма военна мощ, и успешно са се спречквали с краля, който не е притежавал големи крепости в района.
Ние обаче идваме с мир. Радваме се на тревицата на паркинга :

Стените с кулите са се считали непревземаеми, и затова вътре в заграждението липсва крепост. На практика обаче, този уникален начин на защита се оказва недомислие. Наскоро след като ограничава правата си с Магна Харта, крал Джон подгонва благородниците, които го били притиснали за подписването, и почва да им прибира замъците.
Така се стига до обсадата на Фрамлингам, където 26 рицаря, 20 войника и 7 стрелци удържат два дни, след което замъка пада. Собственикът му, Норфъкският дюк, обаче бил достатъчно хитър, и си получил замъка обратно при идването на следващият крал.

През 16в превземането на замъци вече не се практикува, и вместо стрели, благородниците и краля си разменят само пари и бракове. Тогавашния норфъкски дюк успява да ожени две от своите племеннички за Хенри VIII - Ан Болейн и Катрин Хауърд, но и двата брака завършват с екзекуция. Дукът също изпада в немилост, но оцелява, защото кралят се споминал ден преди неговата екзекуция.

През 17в собственикът на замъка си намира по-елегантен дом, и нарежда сградите в двора да се съборят, и да се построи подслон за бедни, който им е осигурявал работа, храна и дрехи ("включително шапка и носна кърпичка") Експозицията ни показва какви са били дрехите на бедните, има и парченца плат които могат да се пипнат. Пипахме, ама то памук, мек, гладък...

Сувенирният магазин предлага и пълна рицарска униформа, обаче в тая жега... :

Катерим стената и слушаме аудио гид, откъдето научаваме как каменните комини отсреща са чак от 12в и са сред малкото оцеляли от тогава. Някои части на пътечката по стената са подвижни, и е може да се махнат при нашествие. Така противникът изкатерил стената няма възможност да се придвижва.

През 16в комините стават и мода, и тук са ги нацвъкали за украса. Тухлите им са редени виртуозно и всичките са различни :

В далечината се мярка езерото, откъдето са ловяли риба за трапезата в замъка, и огромен колеж.

В подножието пък пенсионери търкалят боулинг на трева. Полянката се ползва по предназначение вече над 500г и още не е утъпкана:

Надникваме и в музейна експозиция с любопитни неща, сред които са тези обувки за кон. Целта е да не се дупчи прясно окосената полянка.

Обикаляме отвън, през защитния ров, до място където по едно време е била градина, в която аристокрацията от замъка е излизала да се разтъпче, а по друго време е имало затвор за свещеници, в руините зад полегналия младеж.

Навлизаме в полята, за да стигнем място от което се откривала гледка към замъка. Езерото е било разширено специално, за да може в него да се побира отражение на целия замък. Оказва се обаче че не съм достатъчно висок за да цъкна това отражение, пък и е започнало да ръми, а обувките ми се хлъзгат в кал и трябва да размахваме ръце като балерини за запазим равновесие.

Минаваме покрай табелата на градчето, която ни подсказва какви са главните забележителноси - замък, църква, чешма, стара пощенска кутия, езерце с патици.

В църквата са гробниците на един норфъкски дюк отпреди 500г, негови роднини и един незаконен кралски син. Заглеждам се по прозорците:

рядък 300-годишен орган, правен от известен майстор. Кромуел е наредил да бъдат разрушавани и са останали едва няколко :

и готически улук какъвто не съм виждал другаде:

Правим се че не надничаме в прозорците на този 600-годишен дом, някогашна кръчма:
...но пък се зазяпвам по орнаменталните покриви:

На централния площад китайци снимат коронките на кръчма "Короната", и аз не оставам по-назад. Сградата е от 1550г но не й личи, защото фасадната стена е подновена два века по-късно. Отвътре са си старите стени от греди, слама и кал.

Чешмата има допълнителен чучур, за да зарежда високи каручки, с които са пръскали вода из улиците, да не се вдига прахоляк, преди да започне асфалтирането през 1912г.

Понеже и ние се чувстваме прашасали, влизаме в кръчма за по една бира. Кръчмата е доста уютна, навсякъде горят свещи, но по някое време започваме да с е чудим дали не е твърде уютна...

...съседното помещение е по-скоро гей-бар, но наоколо е празно, само една маса кикотещи се дами, пък и бирата се оказва добра.

Още не сме изгладнели след огромната закуска, така че пропускаме вечерята, пък и искам да хвана близката мелница докато още има някаква светлина навън:

Следващите няколко замъка са в окръг Кент, за което трябва се завъртим по околовръстното на Лондон и да прекосим р.Темза.

Заради лошото време почти бяхме решили да отложим за друг ден, но някъде към обяд вече не ни свърташе, грабнахме по един чадър и се натоварихтме в колата. Амбициозно планирахме да погледнем (само отвън ) два замъка следобяд, да направим романтична разходка по крайбрежна улица по залез и на другия ден да превземем още два.
Около Лондон е надвиснала плътна мъгла, която попречи на гледката, но мостът, дело на германски архитект, си е красив по всяко време. Завършен е 1991г след като се оказва че дартфортският тунел отдолу не може да се справи с големия трафик. Мостът е висок 137м и гледката както надолу така и нагоре е интригуваща.
Селищата от двата насрещни бряга са се карали за името на моста, и така било избрано неутралното, макар и скучно название "Кралица Елизабет II".

Насочили сме се към гр.Рочестър, който е посрещал много средновеколни завоеватели и за целта си има цели две крепости. В по-мирни времена, Чарлз Дикенс много е харесвал града, живял е наблизо и е описал някои къщи в романите си. От тогава досега градът доста е западнал, обаче.
Свечерява се, но ние крачим с бодра стъпка по ексцентрична калдаръмена уличка на път за първия рочестърски замък, Ъпнор.

В дъното се вижда реката, почти сме стигнали, но не сме си погледнали часовника и се оказва че замъкът вече е затворил, а е ограден плътно със стена. Това установихме на практика, след като упорито обикаляхме стената докъдето беше възможно.

По мочурливия речен бряг няма пътека и единствената възможност да видим Ъпнор е от отсрещния бряг.

Оказва се че замъкът представлява укрепление отпреди 400г, предназначено да защитава важна кралска корабостроителница наблизо. Още докато замъкът е нов обаче, започват да критикуват неговата ефективност и защитната функция се поема от верига, опъната през реката. Само век по късно замъкът се оказва недостатъчно въоръжен да спре атакуващите холандци, с което приключва военната му история като укрепление, и е превърнат в склад за муниции.
Единствената гледка до която успявам да се добера е през мачтите на яхти:

Оказва се че отсрещния бряг е наскоро застроен с жилищни блокове, до които достъп имат само обитателите.

Алейките и мостчетата не са преградени, но има табелките че мястото е частно, пък ние се правим на възитани. Тюфкаме се, има още един замък за разглеждане тази вечер и няма време да паркираме надалече и да се връщаме. За късмет откриваме кръчма до яхтеното пристанище, игнорираме табелата "само за клиенти, минава контрола" и паркираме в ъгъла.

С бърза крачка маршируваме покрай яхти и корабчета, преди да се отправим към Рочестерския замък :

следва
Първата дестинация е крепостта Фрамлингам. И понеже всяко голямо начинание трябва да започне с голяма закуска, особено превземането на замъци , сядаме първо "При Тоби" да се натъпчем. Тоби предлага "пълна английска закуска" от която товариш колкото можеш да носиш, за 3.99 Как да устои човек.
Докато пристигнем обаче времето почва да въси вежди и събира облаци.
Фрамлингам е крепост от 12в, където норфъкският дюк е водил битка с крал Джон по времето на Робин Худ. Няколко века по-късно "Кървавата" Мери Тюдор, първата кралица на Англия, намира убежище тук малко преди коронацията си. Учудващо запазената защитната стена е със специфична форма, тип "завеса" - издадените кули са давали възможност нападателите да бъдат обстрелвани по-ефективно.
Намира се в най-източната част на страната и съответно от тук са минавали множество европейски нашественици, датчани, нормани и др. Самите владетели на замъка са били доста самостоятелни благородници с голяма военна мощ, и успешно са се спречквали с краля, който не е притежавал големи крепости в района.
Ние обаче идваме с мир. Радваме се на тревицата на паркинга :
Стените с кулите са се считали непревземаеми, и затова вътре в заграждението липсва крепост. На практика обаче, този уникален начин на защита се оказва недомислие. Наскоро след като ограничава правата си с Магна Харта, крал Джон подгонва благородниците, които го били притиснали за подписването, и почва да им прибира замъците.
Така се стига до обсадата на Фрамлингам, където 26 рицаря, 20 войника и 7 стрелци удържат два дни, след което замъка пада. Собственикът му, Норфъкският дюк, обаче бил достатъчно хитър, и си получил замъка обратно при идването на следващият крал.
През 16в превземането на замъци вече не се практикува, и вместо стрели, благородниците и краля си разменят само пари и бракове. Тогавашния норфъкски дюк успява да ожени две от своите племеннички за Хенри VIII - Ан Болейн и Катрин Хауърд, но и двата брака завършват с екзекуция. Дукът също изпада в немилост, но оцелява, защото кралят се споминал ден преди неговата екзекуция.
През 17в собственикът на замъка си намира по-елегантен дом, и нарежда сградите в двора да се съборят, и да се построи подслон за бедни, който им е осигурявал работа, храна и дрехи ("включително шапка и носна кърпичка") Експозицията ни показва какви са били дрехите на бедните, има и парченца плат които могат да се пипнат. Пипахме, ама то памук, мек, гладък...
Сувенирният магазин предлага и пълна рицарска униформа, обаче в тая жега... :
Катерим стената и слушаме аудио гид, откъдето научаваме как каменните комини отсреща са чак от 12в и са сред малкото оцеляли от тогава. Някои части на пътечката по стената са подвижни, и е може да се махнат при нашествие. Така противникът изкатерил стената няма възможност да се придвижва.
През 16в комините стават и мода, и тук са ги нацвъкали за украса. Тухлите им са редени виртуозно и всичките са различни :
В далечината се мярка езерото, откъдето са ловяли риба за трапезата в замъка, и огромен колеж.
В подножието пък пенсионери търкалят боулинг на трева. Полянката се ползва по предназначение вече над 500г и още не е утъпкана:
Надникваме и в музейна експозиция с любопитни неща, сред които са тези обувки за кон. Целта е да не се дупчи прясно окосената полянка.
Обикаляме отвън, през защитния ров, до място където по едно време е била градина, в която аристокрацията от замъка е излизала да се разтъпче, а по друго време е имало затвор за свещеници, в руините зад полегналия младеж.
Навлизаме в полята, за да стигнем място от което се откривала гледка към замъка. Езерото е било разширено специално, за да може в него да се побира отражение на целия замък. Оказва се обаче че не съм достатъчно висок за да цъкна това отражение, пък и е започнало да ръми, а обувките ми се хлъзгат в кал и трябва да размахваме ръце като балерини за запазим равновесие.
Минаваме покрай табелата на градчето, която ни подсказва какви са главните забележителноси - замък, църква, чешма, стара пощенска кутия, езерце с патици.
В църквата са гробниците на един норфъкски дюк отпреди 500г, негови роднини и един незаконен кралски син. Заглеждам се по прозорците:
рядък 300-годишен орган, правен от известен майстор. Кромуел е наредил да бъдат разрушавани и са останали едва няколко :
и готически улук какъвто не съм виждал другаде:
Правим се че не надничаме в прозорците на този 600-годишен дом, някогашна кръчма:
...но пък се зазяпвам по орнаменталните покриви:
На централния площад китайци снимат коронките на кръчма "Короната", и аз не оставам по-назад. Сградата е от 1550г но не й личи, защото фасадната стена е подновена два века по-късно. Отвътре са си старите стени от греди, слама и кал.
Чешмата има допълнителен чучур, за да зарежда високи каручки, с които са пръскали вода из улиците, да не се вдига прахоляк, преди да започне асфалтирането през 1912г.
Понеже и ние се чувстваме прашасали, влизаме в кръчма за по една бира. Кръчмата е доста уютна, навсякъде горят свещи, но по някое време започваме да с е чудим дали не е твърде уютна...
...съседното помещение е по-скоро гей-бар, но наоколо е празно, само една маса кикотещи се дами, пък и бирата се оказва добра.
Още не сме изгладнели след огромната закуска, така че пропускаме вечерята, пък и искам да хвана близката мелница докато още има някаква светлина навън:
Следващите няколко замъка са в окръг Кент, за което трябва се завъртим по околовръстното на Лондон и да прекосим р.Темза.
Заради лошото време почти бяхме решили да отложим за друг ден, но някъде към обяд вече не ни свърташе, грабнахме по един чадър и се натоварихтме в колата. Амбициозно планирахме да погледнем (само отвън ) два замъка следобяд, да направим романтична разходка по крайбрежна улица по залез и на другия ден да превземем още два.
Около Лондон е надвиснала плътна мъгла, която попречи на гледката, но мостът, дело на германски архитект, си е красив по всяко време. Завършен е 1991г след като се оказва че дартфортският тунел отдолу не може да се справи с големия трафик. Мостът е висок 137м и гледката както надолу така и нагоре е интригуваща.
Селищата от двата насрещни бряга са се карали за името на моста, и така било избрано неутралното, макар и скучно название "Кралица Елизабет II".
Насочили сме се към гр.Рочестър, който е посрещал много средновеколни завоеватели и за целта си има цели две крепости. В по-мирни времена, Чарлз Дикенс много е харесвал града, живял е наблизо и е описал някои къщи в романите си. От тогава досега градът доста е западнал, обаче.
Свечерява се, но ние крачим с бодра стъпка по ексцентрична калдаръмена уличка на път за първия рочестърски замък, Ъпнор.
В дъното се вижда реката, почти сме стигнали, но не сме си погледнали часовника и се оказва че замъкът вече е затворил, а е ограден плътно със стена. Това установихме на практика, след като упорито обикаляхме стената докъдето беше възможно.
По мочурливия речен бряг няма пътека и единствената възможност да видим Ъпнор е от отсрещния бряг.
Оказва се че замъкът представлява укрепление отпреди 400г, предназначено да защитава важна кралска корабостроителница наблизо. Още докато замъкът е нов обаче, започват да критикуват неговата ефективност и защитната функция се поема от верига, опъната през реката. Само век по късно замъкът се оказва недостатъчно въоръжен да спре атакуващите холандци, с което приключва военната му история като укрепление, и е превърнат в склад за муниции.
Единствената гледка до която успявам да се добера е през мачтите на яхти:
Оказва се че отсрещния бряг е наскоро застроен с жилищни блокове, до които достъп имат само обитателите.
Алейките и мостчетата не са преградени, но има табелките че мястото е частно, пък ние се правим на възитани. Тюфкаме се, има още един замък за разглеждане тази вечер и няма време да паркираме надалече и да се връщаме. За късмет откриваме кръчма до яхтеното пристанище, игнорираме табелата "само за клиенти, минава контрола" и паркираме в ъгъла.
С бърза крачка маршируваме покрай яхти и корабчета, преди да се отправим към Рочестерския замък :
следва
Коментар