Обява

Свий
Няма добавени обяви.

В машината на времето.

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • В машината на времето.

    В машината на времето.


    Понякога си мисля така за колата.









    Тя често ни отвежда в места, динамиката в които е кипяла доста назад във времето...а сега са трудно достъпни, забравени и затова спокойни, любопитни и поучителни.


    Има един ж.п. тунел под Източна Стара планина, започнат и незавършен през средата на миналия век.






    Има места /и не само там/ където са се разминавали постоянно камиони и каруци, дигал се е прах, кънтяла човешка е глъчка, а работници с червени потници са взривявали и прокопавали пътя към развития социализъм. Сега всичко това е забравено, обрасло с бодливи храсти от които тук-там само се подават като почернелите зъби, разнообразни бетонни артефакти.
    На нашия тунел отдавна съм му "вдигнал мерника". За щастие, свободното ни време съвпада с напредването на пролетта и една сутрин, просто сънено пренасяме катуна от апартамента в колата, и потегляме към Кошарица. Четирима сме - освен мен и Ирена, идват двама наши приятели – Владо и Вельо. Проходът Обзор – Несебър ми се струва много спокоен този път /а и си пазя силите, понеже знам че ще го премина три пъти за около двайсе часа/ и на Кошарица пристигам свеж като репичка. Настроението ми е съвсем леко обезобразявано периодично от кашлицата и треската заради тъпо придобитата наскоро гнойна ангина /чак антибиотик пия/, но кеф цена няма и при колата нахлузваме ботушите и бодро закрачваме към южния вход на тунела. Той е на десетина минути от селото само, а тук-таме като се огледа, човек забелязва и помощните конструкции на така и непоявилата се железопътна линия.














    Южния вход.









    След входа има две педи вода в тунела и понеже не знаем колко продължава, влизаме само оботушените - аз и Владо. Вельо остава навън на слънце да си говори с Ирена.




    Баскервилския страшен Окдалф търчи из тъмното по петите ми:blink:









    Петдесетина метра след входа водата намалява и се скрива само във водосборния улей.









    Това е трябвало да бъде подчертано под земята на гъза на географията естествено...











    Владко се приближава и пак придобива човешки образ...







    Светлинката при входа намалява бавно. После навътре палим по някоя свещ на пода, понеже панически се страхувам от промяна в състава на вдишвания въздух











    Скоро по стените се появява нещо като бяла плесен, или по-скоро изкристализраило вещество с подобие на памук.









    По-нататък кристалите се разрастват и започвам да се чудя отде беше тая дума - сталкер:grin::grin:









    След малко обаче тунела тъпо свършва с песимистична глуха скала и братя Стругацки отстъпват стола на Илф и Петров:grin:









    ...отгоре додолу. И братя Карамазови няма да минат от тук...









    Владко отчупва парченце за анализ.









    Входа все още се вижда. Насам натам из тъмното май прелитат със свистене крилати плъхове и затова постоянно духа.









    Една от свещичките ни красиво се отразява в тавана.









    Троглофил. Отводнителния канал е с дължина на 42 номер мъжка обувка.









    Вельо и Ирена ни посрещат от другата страна на черното езеро.









    На връщане към колите откриваме и остатъци от стълби в тунелното дере...нима е имало проектогара наблизо:shocked:









    .... и нещо като гигантски бетонни гайки по земята, вероятно някакъв вид канали.









    Към обяд поемаме обратно през прохода за Обзор. Там обядваме ... невкусно шкембе в някакъв дълго издирван ресторант из пустите куророртни улици и се насочваме към подстъпа за северния вход. На края на черния път до който стигаме, аз оптимистично преминавам с Астрата през недълбока река и паркирам пред един трап.









    Вельо отдавна ни чака и подскача нервно около Корсата си ...май е изгубил телефона си из тръните от по-отпреди. Следва половин час издирване и домисли. Накрая всичко се урежда и поемаме напред. Аз съм пак с ботушите понеже ме е страх от мокрото днес.
    Бих казал, че имаме сериозна теоритическа подготовка този път - карти, схеми, координати и хиляди домисли по въпроса къде е входа точно. Не сме като орел, рак и щука а като четери щуки по-скоро. С хищен поглед и бързаме за плячката.














    Артефакт.









    Реката е чиста.














    Въпреки подготовката подминаваме мястото с входа и се връщаме през гората. Следват трънинг, изуригнати от шубраците сложни съставни изричения с генитална насоченост от моя страна и накрая аз намирам входа.:grin: Чиста случайност естествено, но приятно е...




    Отгоре има равна площадка и каменен перваз.














    Долу под мене е нашето съкровище.




    Някякъв комин горски...от пещите на джуджетата.









    Докато замислено слизам по лианите през едно дере, другите си намират пътечка.









    Събираме се пред входа, а Владо го кове и заковава на всяка възможна електроника.
















    Вътре е сухо и ...
    айде после.

  • #2
    От: В машината на времето.

    Вътре е сухо и строго. Следят ни заветите и духа на др. Червенков.









    Червенков...Зеленков, не това е проблема. Трябва респиратор заради финия прашец който се рее под светлината на челниците и задръства ноздри и гърла. Опитвам да не кашлям в тържествената тъмнина, но следващия път по гол...нос не...




    Вельо със светъл ум /или без глава/. А може и аз да съм това.









    Тук има и различни стари неща по тавана за разлика от южния. Това ме навежда на мисълта, работата е започнала именно от север.







    "Памука" от отдеве липсва, но пък се точат разноцветни предимно кафеникави изкристализиращи натичания по стените.







    В спасителните /или както там се казват/ ниши, вече има купчини гуано. Изкуствената кухина явно е тръгнала по естествен път на развитие и е станала убежище за крилати бозайници.











    Най-важното, че има вече оформени синтрови езерца. Това по мои сметки за около 60 години. Не ги оразмерявам понеже ме е страх да стъпя наблизо. Отводнителния улей е с широчина колкото 42 номер мъжка обувка.





















    Тунела както и южния свършва по някое време. Това не е учудващо, но има една странна дупка в левия долен край на задънката.


    Владо се хили загадъчно...
    То е ясно, че някой папуас се е опитвал да премине градежа и накрая опрял в скалата...





    Може да си е изтървал портмонето вътре докато е клечал... я да погледнеме.











    Е, как да не подвие коляно човек тука:shocked::grin::grin::grin:











    Снимка за спомен, накрая пред входа. Нямаше диско, нямаше реге...годината е около 1960. а нас милицията ни преследва щото носим дънки и буржоазни челници.









    После обратно към колите. Ботушите вече ми убиват и тихичко започвам да сиктиросвам руската военщина, хеле и обувките за ходене и за газене са ми непромокаеми ... за ко ми трябваше да нахлузвам тези кюнци на краката си, хем ги нося само за дупки и заблатявания.
    Споко...всичко е под контрол.







    Опелите са на място с акумулатори и гуми, качваме се и потегляме.

    Взема да се стъмва и ни гони глад, умора /двата входа за едни ден кой не вярваше/ жажда и желание за уют.
    Избираме си една закътана поляна покрай Шкорпиловци.




    Двете коли се паркират успоредно, между тях палатките, а от към вятъра - платнища. Всичко се върши бързо.
    Не си говорим много, по скоро грухтим, но пък се разбираме прекрасно.









    Ох на батя с Вельо забъркваме страшен буламач. С разни тинктури после обаче много върви.









    Най-важен е огъня естествено.









    Докато се пърлят разни мезелъци...









    ...аз се опитвам да отмъстя на шумната,голяма Варня с грозна снимка отдалече.









    ... и не се получава много удачно, но не ми се бъзикат настройките.




    Блед намек какво представлява небето на 11 април посреднощ, до огъня, но на завет, с приятели и на сладка приказка.









    На другата сутрин следва бързо скатаване на импровизирания лагер, вземаме си сърдечно чау и ние отпрашваме да вземем синчето от спортния му лагер, хеле че е наблизо.
    После ми после за трети път минавам прохода Обзор-Несебър.:blink::blink::blink: Проблем общо взето е само големия важен Бургас с абстрактните шофьори на моменти и водовъртежното кръгово на околовръстното или както там се казва...


    13.30 часа на 12 април.
    Вече сме под Палеокастро. Това е край Тополовград. Има досатъчно инфо в мрежата затова няма да оттегчавам...
    това е било светилище, крепост и други неща. Странно, че култовите знаци не ни интересуват особено, харно е много мястото.







    По пътя към хълма коловозите отиват на трийсетина санта, хубаво че оставихме Астрата до чешмата долу.









    По пътеката нагоре.














    Към Сакар планина.









    СС-Сакарски Скакалец.









    Митичните ириси още не са цъфнали. Горе на 13 часа в скалата се вижда култов кръг вероятно







    -Радко, колко е часа бе?
    -Ей, ся ше проверя /и грабна една клечка/:grin:
























    Превалява пладне сетне и отпътуваме към Елхово. Днес музеят, както всеки четвъртък е с безплатни посещения.
    Набор бушкрафтърски лъжици като за мъже.









    Късния следобяд сме на хижа Стария мост. Както винаги гладни и жадни по това време









    Малкия сбърка за шишето щото не употребява, ама Ирена не отказа...









    После решаваме, че още е светло и разтъкаваме из околностите.




    Шекспир никога не е писал, че Йорик е бил човек:grin:









    после..............








    Радко се упражнява. Заучава движения които да не дава Господ да си примомня.


















    Покрай реката намираме каменно съоръжение чиито очертания от високо приличат сто-на-сто на член, така де на йух...:blink: с древнотракйски или неомилитаристичен произход.
















    Реално се оказва стара бара, дръст:grin:


    Улея за водата над коритата.









    Цъфнало дърво с копривена плантация под него. Копривата е поникнала /или насята:grin:/ на ромбове и триъгълници.









    После лека полека мръква и застудява. Връщаме се в хижата, оглеждаме се един друг за кърлежи /както всички знаем, те не се захващат веднага за тялото предимно в областа на гънките или окосмената част на главата, а в течение на часове/ правим някаква манджа, ядем, пием, добиваме информация от околните и накрая лягаме към полунощ.
    Следва.

    Коментар


    • #3
      От: В машината на времето.

      На другата сутрин се излюпваме рано и след светкавична закуска и кафе сме в с.Мрамор. Този път сме решени да намерим прословутата пещера... /намирането после е анекдотично
      но, за това после/.
      В полето покрай селото едно теле изпомпва мляко и отделя урина.









      Докато ние покрай тоя скучен биологичен кръговрат и пред погледа на озадачените крави - спираме колата и разхвърляме из цялата поляна дрехи, осветления, каски, салами и консерви, разпечатки на карти, някакви киндер шоколадчета, и едни мои забравени чорапи от преди два месеца ...пулим се към сичко това извесно време и после се обличаме, събираме всичко, хлопвам няколко пъти вратата на багажника, цъквам алармата и изтърчаваме към дупката.




      Реката е средна хубост. Има и бродче.







      Аз съм лесен, тук ботушите вършат работа. Правя си сам патриотична снимка на червен фон нагазил в студената вода.














      Входа на Бабини бозки. Миналия път сме били буквално на метри от него ... но може да е за добро. Предната есен нямах гащеризон а вътре доста кално.









      Радко е с особено закрепване на челника. А, пещерката е харна - галерийки, залици, рекичка, животинки. Тук таме има и образования.
































































      За ботуша е полезно:grin:









      Около пещерата е много красиво, може да се дойде за повече дни някой път.









      Обратно към селцето. Три часа е времето изкарано в околностите.









      На връщане към Тополовград спирам покрай това. Забравил съм как се казва...май не е ДОТ.









      Е, Радко живо се интересува де...














      Следва Кабиле покрай Ямбол. От Тополовград го вземаме разстоянието лежерно през някакви селца, всяко от което е на 400 години според табелите.Селца близнаци едни вид :shocked:


      Близо до Ямбол меланина в кожата на околните пешеходци критично подскача, а на мен ми закъркват шумно червата от глад щото искат да прокарват боб и кюфтета, а не шумящ въздух само.




      Радко се намърдал в доспехите това е музеят в Кабиле.





      Там горе някъде хапваме набързо.














      За по добро храносмилане изтърчаваме към хълма.



















      На Изток от рая









      Сградата на римския гарнизон.







































      Май чучулига, но каква?







      Термите, то биш банята.
      А първо ми заприлича на църква:shocked:












      ...и така.


      После поемаме към къщи. Минавам през Ичера. Спокойно красиво.
      Голямото ми разочарование после, е отсечката Тича-Ябланово-Преслав. Надали скоро пак ще изследваме кратерите там.
      Това е :-)
      Прикачени файлове
      Последно редактирано от Kent; 14-04-12, 20:50.

      Коментар


      • #4
        От: В машината на времето.

        Както винаги,чудесен пътепис и прекрасни снимки! Поздравления!
        0осем9осем7шест0осем7едно
        Миро

        Коментар


        • #5
          От: В машината на времето.

          Страхотно сте си изкарали!
          Ако случайно някога ти попадне ултравиолетова лампа или подобна на тези, с които се проверяват банкнотите, я вземи в пещерата - понякога се появяват интересни неща, дето не се виждат на бяла светлина.

          Павел а.к.а. Ludipipo

          Коментар


          • #6
            От: В машината на времето.

            Винаги съм се чудил на остатъците от ж.п. линията Варна - Бургас. Това са два големи града, които нямат пряка железопътна връзка помежду си. Обикаля се чак през Карнобат. А трасето на линията е почти готово. Има да се допробие този тунел и да се свържат няколко моста. Не знам какво е накарало партията и правителството да зарежат строежа доста след средата му. Според едни твърдения бил безмислен икономически, защото транспорта между двата града се осъществявал по море и по шосе и нямало нужда от трети начин.

            Ако някой знае повече за този проект - нека напише.

            Коментар


            • #7
              От: В машината на времето.

              А за бункерите по Сакар - има ги много. И са много здрави. Имаше някакви оценки, че за да бъдат унищожени трябва пряко попадение на 500 килограмова авиобомба. За тази информация не мога да съдя колко е вярна, но факт е, че има такива по черноморието, падали от местата си поради свличане на почвата, без да се пропукат даже.

              Много интересна разходка! И тунелите в Стара Планина и ходенето до Сакар, и посещението на Кабиле!

              Благодаря за пътеписа!

              Коментар


              • #8
                От: В машината на времето.

                Хубава разходка, браво
                За Лада НиВа--->Имам СаМо ДвЕ ДуМи---->НяМаМ ДуМи....!!
                Honda Dominator 650
                088ЧЧ93979-->Борис
                0878956Ч38-->Борис

                Коментар


                • #9
                  От: В машината на времето.

                  А за бункерите по Сакар - има ги много. И са много здрави. Имаше някакви оценки, че за да бъдат унищожени трябва пряко попадение на 500 килограмова авиобомба. За тази информация не мога да съдя колко е вярна, но факт е, че има такива по черноморието, падали от местата си поради свличане на почвата, без да се пропукат даже.
                  Информацията ти е абсолютно вярна,цялата южна граница е осеяна с такива бункери,даже имаше и вкопани трофейни танкове с цел да ни пази от агресия,и тези съоръжения се подържаха в постоянна боина готовност,но след промените ги изоставиха. ..........А ПЪТЕПИСА направо е чудесно написан и много добре илюстриран,просто е увлекателен!!!

                  Коментар


                  • #10
                    От: В машината на времето.

                    Информацията ми за тези бункери е от "първа ръка" - имам роднини в елховско. Там тези бункери са на всякъде. Като дете много често ходхме в село Мелница. По пътя, след Гранитово, точно на разклона от пътя за Лесово имаше един вкопан танк. Не просто вкопан, а бетониран. Вече не помня какъв точно беше. Сега, като си вадя от съзнанието картинката, трябваше да е бил Т34, ама достоверност никаква на спомена. А над самото село Мелница имаше бункер. Много обичахме да ходим в него. По късно разбрах, че бил картечен. Като дете ми се струвалше пълна разсипия да се излее толкова бетон за да се покрият три картечници. Иначе бункера беше чист от вътре. Само стоманената му входна врата я нямаше, пък и може никога да не я е имало. Втората година от казармата бях в Любимец - в сапьорния батальон. Тогава строяхме позиции по границата, та пак се срещнах с бункерите и вкопаните танкове. Особено ме впечатли бункера на Дервиш Могила. Гледа на юг - към Одрин. Ако някой проявява интерес да отиде да го види. Предполагам, че сега всеки може да се качи до там.

                    За съжаление нямам снимки. По времената, когато съм ходил там, даже носенето на фотоапарат по тези места можеше да докара на човек големи главоболия.

                    А някой няма ли информация за линията Варна - Бургас. Защо са почнали да я строят и защо изведнъж строежа е спрян.

                    Коментар


                    • #11
                      От: В машината на времето.

                      Връщаш ми спомените към миналата година.
                      Същите места ги обикалях, но не толкова на тагадък.
                      Спарки, информация за тунела и линията има доста в нета, потърси.

                      Коментар


                      • #12
                        От: В машината на времето.

                        Завладяващ пътепис. Защо ли съм го пропуснал? Сега "наваксах".
                        Човешко е да се греши... Но това че грешиш, още не означава, че си станал ЧОВЕК!

                        "Когато някой не може да направи нещо, поради недостатък на сили, той вини за това случая."

                        Коментар


                        • #13
                          От: В машината на времето.

                          И аз го бях пропуснал и добре, че попаднах на него.

                          Коментар


                          • #14
                            От: В машината на времето.

                            Много интересно и красиво. Благодаря.
                            LZ1ZAH

                            Коментар


                            • #15
                              От: В машината на времето.

                              Документи от изграждането на жп. линията и тунела след спирането на проекта.


                              Натиснете снимката за да я уголемите

Име:026620193-big.jpg
Прегледи:1
Размер:42.1 КБ
ID:5587994Натиснете снимката за да я уголемите

Име:026620194-big.jpg
Прегледи:1
Размер:166.8 КБ
ID:5587995Натиснете снимката за да я уголемите

Име:026620195-big.jpg
Прегледи:1
Размер:124.6 КБ
ID:5587996Натиснете снимката за да я уголемите

Име:026620196-big.jpg
Прегледи:1
Размер:149.8 КБ
ID:5587997Натиснете снимката за да я уголемите

Име:026620197-big.jpg
Прегледи:1
Размер:119.1 КБ
ID:5587998Натиснете снимката за да я уголемите

Име:026620198-big.jpg
Прегледи:1
Размер:117.3 КБ
ID:5587999Натиснете снимката за да я уголемите

Име:026620192-big.jpg
Прегледи:1
Размер:138.8 КБ
ID:5588000Натиснете снимката за да я уголемите

Име:026620199-big.jpg
Прегледи:1
Размер:156.3 КБ
ID:5588001
                              Ники

                              Коментар

                              Активност за темата

                              Свий

                              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                              Най-много потребители онлайн 8,787 в 16:37 на 21-06-23.

                              Зареждам...
                              X