Отдавна ми се въртеше в главата да посетя един район в Турция, който е близък до България, подходящ за летен туризъм, а в същото време не особено популярен у нас.
Става дума за един полуостров и група от острови край него в Мраморно море. Полуострова се казва КАПЪДА, но по-известен е с името ЕРДЕК, както се казва и главния му град и пристанище. Намира се в западната част на Мраморно море, малко преди Дарданелите. Край полуострова има архипелаг от десетина острова, като обитаеми (и съответно посещаеми) са четири : ТЮРКЕЛИ, МАРМАРА, ПАШАЛИМАН и ЕКИНЛИК. Ето и картова извадка на района.

Организирах се и на 16 юли потеглих за нататък.
Ден първи : Придвижване до Ердек и късно следобед посещение на гр. Бандърма
Пътя до Дарданелите бе минаван многократно и за него има писано много. Само ще спомена, че на няколко пъти минахме през пороен дъжд, което за това лято по това време беше нещо обичайно. Първата снимка е от дъжда, а за втората обърнах регистратора малко наляво за да се видят оризищата, които в този момент изглеждаха като езера.

Пресичането на Дарднелите трябваше да направим в източната част, т.е. да ползваме линията Гелиболу-Лапсеки, която се обслужва от фирма GESTAS, а фериботите са на половин час. За тези, които не знаят отбелязвам, че има още една линия, където оперира друг превозвач, вероятно общински, който няма да намерите в интернет. Линията е Гелиболу-Чардак. Фериботите по нея са по-стари и по-бавни, но пътуването трае по-малко, защото пресича Дарданелите по катета, докато линията за Лапсеки е по хипотенузата. И той е на половин час, а цената е същата : 29 лири за кола (в т.ч. пътниците)

От Чардак се насочихме на изток. Дъжд вече почти нямаше и небето се проясни. Пътя, по който се движехме бе E-90, основния, свързващ Чанаккале с Бурса. Както по пътя до Гелиболу, така и по този в много участъци, където не е удвоен, тече сериозна строителна дейност. В селата се изграждат пасарелки за да няма пешеходни пътеки. Няколко снимки :


Пояснявам, че доста от снимките в пътеписа (тези, които са от колата и са насочени право напред) са свалени кадри от авторегистратора, а неговият обектив е доста широкоъгълен, така че на някои ще има видими изкривявания. Идеята, обаче, е да се види обстановката, а за тази цел вършат работа.
След около два часа път минаваме през източните покрайнини на Бандърма и се насочваме към провлака, който свързва полуостров Ердек с континента.

Последните няколко километра преди провлака се движим по тесен път в планински терен, а от двете страни има маслинени горички.

Преди да стъпим на Ердек няколко думи за него. Полуострова е с площ 80 кв.км. Някога е бил остров, но следствие на земетресение вероятно земните пластове се разместили и се появил провлак с ширина около 1800 м. Някои историци твърдят, че провлака е дело на Александър Велики, но не е доказано.
Полуострова е популярна лятна дестинация за местното население. Особено развити в това отношение са главния град Ердек и на 7 км северно от него градчето Оджаклар. И двете населени места са разположени на западното крайбрежие и притежават много дълги и хубави плажове.
Вече сме на провлака и се насочваме към западната част на полуострова.

Хотелът ни е в Оджаклар, което е втория по големина туристически център след Ердек. Минаваме по главната улица на градчето.

След няколко завоя спряхме пред пансиона, където имахме резервация. Казваше се “YASEMIN”

Хотела не бе нищо особено, като условия средна класа, като цена малко над нея : 75 евро за фамилна стая, вярно включваше закуска и вечеря.
Набързо се настанихме и тъй, като вечерята бе от 19 до 21 часа, решихме да се откажем от нея в полза на разглеждането на гр. Бандърма. Още повече, че по пътя исках да се отбием на пристанището в Ердек, за да се уверя, че на следващия ден ферибота ни е действително в 9:30 часа.
Няколко кадри от главното градче Ердек.


И вече сме на пристанището.

Едно от нещата, които не харесвам в Турция е нежеланието да учат и ползват някакъв друг език освен турски. Нямам еднозначно мнение дали това е неграмотност или държавна политика, но факта си е факт. Големите турски туристически сайтове обикновено имат коректни версии на английски, но на много от останалите (например хотели, превозвачи, агенции, туристически обекти, забележителности и др.) версиите на английски или са “under construction” или са много окастрени или просто те пращат в турскоезичната версия.
Това за интернет. Що се отнася до информационни табели, съобщения и други подобни, положението е още по-зле. Тук-там, много рядко можеш да се натъкнеш на дублиращ надпис на английски, главно в информационните табели на туристическите обекти. Това, на което се натъкнах в този район, обаче надмина всякакви мои очаквания. Единствената табела, която видях на английски по време на 5-дневното ми посещение бе указанието как да се ползва спасителната жилетка на ферибота. Личеше си, че тази табела е поставена от производителя на ферибота и е на английски просто защото самият производител не е бил турски.
Отидох на гишето да съпоставя разписанието с това, което си бях разпечатал от сайта на GESTAS (естествено сайта е само на турски), успокоих се, че е същото и питах младия мъж със спретната униформа на превозвача кога се купуват билетите. За мой късмет той знаеше няколко думи на английски и ми каза : “Tomorrow seven clock - burda”. Ферибота тръгваше в 9:30, което той го потвърди. Реших, че става дума за по-ранно явяване с цел навреме да се наредиш на опашката. Благодарих и потеглихме към Бандърма.
Град Бандърма е с големината на Стара Загора и е околийски център във вилает Балъкесир. Характерно за него е, че е основен възел на морския и ЖП транспорта. Няма да отегчавам с история и други данни, който се интересува може да си прочете в нета. Само ще кажа, че най-съществената забележителност е старата сграда на общината, която се намира на самото пристанище до централния площад.
Наколко кадри от града


и централния площад със споменатата сграда

Поразходихме се, след което хапнахме набързо в един PIDE салон (пидето е тесто подобно на пица, най-често с пълнеж от кайма) и се върнахме в хотела. Там констатирахме, че студената вода от крана беше направо кална, вероятно от големите дъждове. Топлата вода беше чиста, но за сметка на това не беше топла. За къпане след горещ летен ден обаче ставаше.
Завършвам деня с приятната гледка от терасата - денем и нощем.

Ето и трака от първия ден

Следва продължение...
Става дума за един полуостров и група от острови край него в Мраморно море. Полуострова се казва КАПЪДА, но по-известен е с името ЕРДЕК, както се казва и главния му град и пристанище. Намира се в западната част на Мраморно море, малко преди Дарданелите. Край полуострова има архипелаг от десетина острова, като обитаеми (и съответно посещаеми) са четири : ТЮРКЕЛИ, МАРМАРА, ПАШАЛИМАН и ЕКИНЛИК. Ето и картова извадка на района.

Организирах се и на 16 юли потеглих за нататък.
Ден първи : Придвижване до Ердек и късно следобед посещение на гр. Бандърма
Пътя до Дарданелите бе минаван многократно и за него има писано много. Само ще спомена, че на няколко пъти минахме през пороен дъжд, което за това лято по това време беше нещо обичайно. Първата снимка е от дъжда, а за втората обърнах регистратора малко наляво за да се видят оризищата, които в този момент изглеждаха като езера.


Пресичането на Дарднелите трябваше да направим в източната част, т.е. да ползваме линията Гелиболу-Лапсеки, която се обслужва от фирма GESTAS, а фериботите са на половин час. За тези, които не знаят отбелязвам, че има още една линия, където оперира друг превозвач, вероятно общински, който няма да намерите в интернет. Линията е Гелиболу-Чардак. Фериботите по нея са по-стари и по-бавни, но пътуването трае по-малко, защото пресича Дарданелите по катета, докато линията за Лапсеки е по хипотенузата. И той е на половин час, а цената е същата : 29 лири за кола (в т.ч. пътниците)

От Чардак се насочихме на изток. Дъжд вече почти нямаше и небето се проясни. Пътя, по който се движехме бе E-90, основния, свързващ Чанаккале с Бурса. Както по пътя до Гелиболу, така и по този в много участъци, където не е удвоен, тече сериозна строителна дейност. В селата се изграждат пасарелки за да няма пешеходни пътеки. Няколко снимки :




Пояснявам, че доста от снимките в пътеписа (тези, които са от колата и са насочени право напред) са свалени кадри от авторегистратора, а неговият обектив е доста широкоъгълен, така че на някои ще има видими изкривявания. Идеята, обаче, е да се види обстановката, а за тази цел вършат работа.
След около два часа път минаваме през източните покрайнини на Бандърма и се насочваме към провлака, който свързва полуостров Ердек с континента.


Последните няколко километра преди провлака се движим по тесен път в планински терен, а от двете страни има маслинени горички.


Преди да стъпим на Ердек няколко думи за него. Полуострова е с площ 80 кв.км. Някога е бил остров, но следствие на земетресение вероятно земните пластове се разместили и се появил провлак с ширина около 1800 м. Някои историци твърдят, че провлака е дело на Александър Велики, но не е доказано.
Полуострова е популярна лятна дестинация за местното население. Особено развити в това отношение са главния град Ердек и на 7 км северно от него градчето Оджаклар. И двете населени места са разположени на западното крайбрежие и притежават много дълги и хубави плажове.
Вече сме на провлака и се насочваме към западната част на полуострова.


Хотелът ни е в Оджаклар, което е втория по големина туристически център след Ердек. Минаваме по главната улица на градчето.


След няколко завоя спряхме пред пансиона, където имахме резервация. Казваше се “YASEMIN”

Хотела не бе нищо особено, като условия средна класа, като цена малко над нея : 75 евро за фамилна стая, вярно включваше закуска и вечеря.
Набързо се настанихме и тъй, като вечерята бе от 19 до 21 часа, решихме да се откажем от нея в полза на разглеждането на гр. Бандърма. Още повече, че по пътя исках да се отбием на пристанището в Ердек, за да се уверя, че на следващия ден ферибота ни е действително в 9:30 часа.
Няколко кадри от главното градче Ердек.




И вече сме на пристанището.

Едно от нещата, които не харесвам в Турция е нежеланието да учат и ползват някакъв друг език освен турски. Нямам еднозначно мнение дали това е неграмотност или държавна политика, но факта си е факт. Големите турски туристически сайтове обикновено имат коректни версии на английски, но на много от останалите (например хотели, превозвачи, агенции, туристически обекти, забележителности и др.) версиите на английски или са “under construction” или са много окастрени или просто те пращат в турскоезичната версия.
Това за интернет. Що се отнася до информационни табели, съобщения и други подобни, положението е още по-зле. Тук-там, много рядко можеш да се натъкнеш на дублиращ надпис на английски, главно в информационните табели на туристическите обекти. Това, на което се натъкнах в този район, обаче надмина всякакви мои очаквания. Единствената табела, която видях на английски по време на 5-дневното ми посещение бе указанието как да се ползва спасителната жилетка на ферибота. Личеше си, че тази табела е поставена от производителя на ферибота и е на английски просто защото самият производител не е бил турски.
Отидох на гишето да съпоставя разписанието с това, което си бях разпечатал от сайта на GESTAS (естествено сайта е само на турски), успокоих се, че е същото и питах младия мъж със спретната униформа на превозвача кога се купуват билетите. За мой късмет той знаеше няколко думи на английски и ми каза : “Tomorrow seven clock - burda”. Ферибота тръгваше в 9:30, което той го потвърди. Реших, че става дума за по-ранно явяване с цел навреме да се наредиш на опашката. Благодарих и потеглихме към Бандърма.
Град Бандърма е с големината на Стара Загора и е околийски център във вилает Балъкесир. Характерно за него е, че е основен възел на морския и ЖП транспорта. Няма да отегчавам с история и други данни, който се интересува може да си прочете в нета. Само ще кажа, че най-съществената забележителност е старата сграда на общината, която се намира на самото пристанище до централния площад.
Наколко кадри от града




и централния площад със споменатата сграда


Поразходихме се, след което хапнахме набързо в един PIDE салон (пидето е тесто подобно на пица, най-често с пълнеж от кайма) и се върнахме в хотела. Там констатирахме, че студената вода от крана беше направо кална, вероятно от големите дъждове. Топлата вода беше чиста, но за сметка на това не беше топла. За къпане след горещ летен ден обаче ставаше.
Завършвам деня с приятната гледка от терасата - денем и нощем.


Ето и трака от първия ден

Следва продължение...
Коментар