Имам познати сърфисти и от тях знам, че Гьокчеада е любимо място за българските любители на сърфа и че дори на острова има български сърф училища. Въпреки, че не съм член на този клуб, реших че е редно да посетя този остров. И понеже в близост до Гьокчеада се намира и Бозджаада, се роди идеята да направя малко пътешествие, посветено на двата Егейски острова на Турция. Реших, че подходящия момент а го осъществя е началото на май поради многото почивни дни и докато не е започнал активния сърфистки сезон.
И така ето ни още първия почивен ден (1 май) на границата в Малко Търново. И съответно първата изненада. Тази бе от неприятните. Салона от турска страна бе претъпкан от хора, основно излизащи от БГ. Нищо странно, но такова стълпотворение на този граничен пункт лично аз не бях виждал. „Тапата” бе на гишето, където вписват автомобилите в паспорта. Там има един служител с един компютър незавивисмо от твоа колко хора чакат. Ние чакахме почти три часа. Турция по принцип е страна, която разчита на приходите от туризъм и не мога да си обясня наличието на доста забавящата процедура по вписване и отписване на автомобила в паспорта на собственика. Това напълно излишно изискване продължава да се спазва и недоумявам защо. И Сърбия не е в ЕС, но такива простотии на сръбската граница няма.
Добре, че се отказах предварително от нощувки на островите и реших и трите да са в Чанаккале. Иначе щяхме да гоним ферибота от 15 часа, което щеше да се окаже невъзможно. Всъщност се оказа, че късметът ни е бил още по-голям, но за това по-късно.
И така около обяд благополучно навлязохме в турко. Пътя през Лозенград до Чанаккале го бях минавал преди 3-4 години и помня, че бяха големи ремонти и строежи, поради което придвижването не ставаше особено бързо.
Но да карам наред. От границата до Лозенград е нов, достатъчно широк, но с доста планински елементи, така че ср. скорост около 70 мк/ч.
От Лозенград до Хавса си е както преди 4 години и може би както преди още 30 - тесен, минаващ през села с много неравности, но не и дупки. На места правят нови участъци, така че вроятно целия ще бъде нов. Все пак това е основен път между столиците на два вилаета - Одрин и Лозенград.
След Хавса, обаче нещата се промениха в положителна посока. Всички ремонти, които бях видял преди 4 години явно бяха завършили и сега пътят е 4-лентов, с разделителна ивица и с елементи близки до тези на магистралата. В БГ почти нямаме пътища от този тип. Казват се „скоростни”. Според турския правилник разрешената скорост на такъв път е 110 км/ч.

В някои участъци вместо мантинели по средата с триъгълен улей е решено отводняването, нещо което малко ме смущава от гледна точка на безопасността, но така са го решили.

Тези пътища за разлика от магистралите макар и рядко, минават през населени места и там ограничението е обичайното за нас. място. Рядко обаче има пешеходни пътеки - ползват се пасарелки.

Общо взето пътя минава през равнинни местности и не може да се каже, че има кой знае какви живописни гледки, но има един участък след Кешан, който минава през хълмиста мистност и пътя слиза до дъното на залива Сарос. За него може да се каже, че гледките са приятни. За съжаление беше доста притъмняло, но все пак се вижда.


След обиколка на залива пътят се насочва на запад надлъжно на известния полуостров Галиполи и на Дарданелите. Скоростния път свършва малко след Гелиболу. Нататък пътя е с нормални габарити и общо взето следва крайбрежието.

Това е и най-югозападната част на европейската територия на Турция. Оттук нататък остава да се пресече протока за да стъпи човек на азиатска земя. Пресичането на Дарданелите става на две места : Гелиболу - Лапсеки и Еджеабат - Чанаккале.
В Гелиболу фериботите са на половин час, а в Еджеабат на 1 час. И по двете линии плаването трае 30-40 минути. Първата е удобна за тези, които не целят влизане в Чанаккале, а по-скоро гонят посока на юг към Измир. Тези, които искат да посетят Чанаккале ползват втората линия. И понеже те са много, фериботите по нея обикновено са претъпкани, главно с автобуси, повечето от които са обикаляли из мемориалите на Галиполи.
Тук за всички, които четат това давам hint : подминавате Еджеабат в посока запад и след 4-5 км стигате до село Килитбаир. В него има два съвсем малки кея, от които има фериботи до Чанаккале. Източната линия е до същия кей в Чанаккале, на който пристигат и фериботите от Еджеабат. Западната е до друг кей в Чанаккале, който отстои на 400 м от първия. Фериботите са малки, за около 30 коли, но се ползват главно от местни и са на половин час и от единия и от другия кей, което означава, че на всеки 15 мин. има ферибот. И понеже са малки, на тях не се качват автобуси. Освен това плаването тук трае само 10 мин. и въобще не излизаш от колата. Удобно, бързо и без навалица.

И така качихме се на първия от тази екскурзия ферибот и след 10 мин. бяхме в Чанаккале. Настаняване и после разходка в града.
Чанаккале е приятно градче, център на вилает с население около 110 хил. жители. Слави се с това, че е студентски град, защото приютява повече от 37 000 студенти. Има дълга и много приятна за разходка крайбрежна улица, изпълнена с кафенета и барове.

Може би най-важната забележителност край Чанаккале са останките от древната Троя. Археологическия комплекс се намира на 30 км южно от града. Бяхме го посетили преди и сега не ни беше в програмата, затова само го споменавам. Моето лично мнение е, че посещаването му е загуба на време, защото там няма нищо за гледане. Да, история в него има много, но нищо не е останало и най-атрактивното нещо е бутафорния кон, в който туристите си правят снимки. Въпреки всичко обектът е изключително много посещаван от туристи и на паркинга обикновено има поне 20 автобуса.
Като стана дума за кон - през 2004 г. на автентичните места е заснета холивудската епопея на Волфганг Петерсен „Троя” с Брад Пит. След приключване на снимките макетът на Троянския кон, който е бил използван във филма е подарен като спомен на града и в момента стои по средата на споменатата крайморска променада.

До коня има макет на древната Троя

а в непосредствена близост интересен слънчев часовник, който показва времето с точност 2-3 мин.

Както приляга на морски град не може на брега да няма рибари. Стоката бе съвсем прясна, дори в част от кутиите рибите подскачаха.

В старинната част на града на малък площад един от символите му - часовниковата кула, построена от италиански търговец през 1897 г.

Денят завърши с една констатация. Преди 4 години по крайбрежието наред с кафенетата имаше и доста малки и приятни ресторантчета, които по неизвестна за мен причина сега са превърнати в пицарии, барове с наргилета, кафенета, баничарници и места, където се продават баклави, бургери и дюнери. Така, че се наложи доста да повървим докато намерим подходящо място за вечеря, което да не е дюнерджийница и същевременно да не е капан за туристи, където ти сервират една шепичка риба, приготвена по „специален” начин на тройна цена и където сервитьорите хвърчат като финикийци да обслужват групите, а на теб ти обръщат внимание като им остане време и обикновено носят не това, което си поръчал.
Ден втори следва.
И така ето ни още първия почивен ден (1 май) на границата в Малко Търново. И съответно първата изненада. Тази бе от неприятните. Салона от турска страна бе претъпкан от хора, основно излизащи от БГ. Нищо странно, но такова стълпотворение на този граничен пункт лично аз не бях виждал. „Тапата” бе на гишето, където вписват автомобилите в паспорта. Там има един служител с един компютър незавивисмо от твоа колко хора чакат. Ние чакахме почти три часа. Турция по принцип е страна, която разчита на приходите от туризъм и не мога да си обясня наличието на доста забавящата процедура по вписване и отписване на автомобила в паспорта на собственика. Това напълно излишно изискване продължава да се спазва и недоумявам защо. И Сърбия не е в ЕС, но такива простотии на сръбската граница няма.
Добре, че се отказах предварително от нощувки на островите и реших и трите да са в Чанаккале. Иначе щяхме да гоним ферибота от 15 часа, което щеше да се окаже невъзможно. Всъщност се оказа, че късметът ни е бил още по-голям, но за това по-късно.
И така около обяд благополучно навлязохме в турко. Пътя през Лозенград до Чанаккале го бях минавал преди 3-4 години и помня, че бяха големи ремонти и строежи, поради което придвижването не ставаше особено бързо.
Но да карам наред. От границата до Лозенград е нов, достатъчно широк, но с доста планински елементи, така че ср. скорост около 70 мк/ч.
От Лозенград до Хавса си е както преди 4 години и може би както преди още 30 - тесен, минаващ през села с много неравности, но не и дупки. На места правят нови участъци, така че вроятно целия ще бъде нов. Все пак това е основен път между столиците на два вилаета - Одрин и Лозенград.
След Хавса, обаче нещата се промениха в положителна посока. Всички ремонти, които бях видял преди 4 години явно бяха завършили и сега пътят е 4-лентов, с разделителна ивица и с елементи близки до тези на магистралата. В БГ почти нямаме пътища от този тип. Казват се „скоростни”. Според турския правилник разрешената скорост на такъв път е 110 км/ч.

В някои участъци вместо мантинели по средата с триъгълен улей е решено отводняването, нещо което малко ме смущава от гледна точка на безопасността, но така са го решили.

Тези пътища за разлика от магистралите макар и рядко, минават през населени места и там ограничението е обичайното за нас. място. Рядко обаче има пешеходни пътеки - ползват се пасарелки.

Общо взето пътя минава през равнинни местности и не може да се каже, че има кой знае какви живописни гледки, но има един участък след Кешан, който минава през хълмиста мистност и пътя слиза до дъното на залива Сарос. За него може да се каже, че гледките са приятни. За съжаление беше доста притъмняло, но все пак се вижда.


След обиколка на залива пътят се насочва на запад надлъжно на известния полуостров Галиполи и на Дарданелите. Скоростния път свършва малко след Гелиболу. Нататък пътя е с нормални габарити и общо взето следва крайбрежието.

Това е и най-югозападната част на европейската територия на Турция. Оттук нататък остава да се пресече протока за да стъпи човек на азиатска земя. Пресичането на Дарданелите става на две места : Гелиболу - Лапсеки и Еджеабат - Чанаккале.
В Гелиболу фериботите са на половин час, а в Еджеабат на 1 час. И по двете линии плаването трае 30-40 минути. Първата е удобна за тези, които не целят влизане в Чанаккале, а по-скоро гонят посока на юг към Измир. Тези, които искат да посетят Чанаккале ползват втората линия. И понеже те са много, фериботите по нея обикновено са претъпкани, главно с автобуси, повечето от които са обикаляли из мемориалите на Галиполи.
Тук за всички, които четат това давам hint : подминавате Еджеабат в посока запад и след 4-5 км стигате до село Килитбаир. В него има два съвсем малки кея, от които има фериботи до Чанаккале. Източната линия е до същия кей в Чанаккале, на който пристигат и фериботите от Еджеабат. Западната е до друг кей в Чанаккале, който отстои на 400 м от първия. Фериботите са малки, за около 30 коли, но се ползват главно от местни и са на половин час и от единия и от другия кей, което означава, че на всеки 15 мин. има ферибот. И понеже са малки, на тях не се качват автобуси. Освен това плаването тук трае само 10 мин. и въобще не излизаш от колата. Удобно, бързо и без навалица.

И така качихме се на първия от тази екскурзия ферибот и след 10 мин. бяхме в Чанаккале. Настаняване и после разходка в града.
Чанаккале е приятно градче, център на вилает с население около 110 хил. жители. Слави се с това, че е студентски град, защото приютява повече от 37 000 студенти. Има дълга и много приятна за разходка крайбрежна улица, изпълнена с кафенета и барове.

Може би най-важната забележителност край Чанаккале са останките от древната Троя. Археологическия комплекс се намира на 30 км южно от града. Бяхме го посетили преди и сега не ни беше в програмата, затова само го споменавам. Моето лично мнение е, че посещаването му е загуба на време, защото там няма нищо за гледане. Да, история в него има много, но нищо не е останало и най-атрактивното нещо е бутафорния кон, в който туристите си правят снимки. Въпреки всичко обектът е изключително много посещаван от туристи и на паркинга обикновено има поне 20 автобуса.
Като стана дума за кон - през 2004 г. на автентичните места е заснета холивудската епопея на Волфганг Петерсен „Троя” с Брад Пит. След приключване на снимките макетът на Троянския кон, който е бил използван във филма е подарен като спомен на града и в момента стои по средата на споменатата крайморска променада.

До коня има макет на древната Троя

а в непосредствена близост интересен слънчев часовник, който показва времето с точност 2-3 мин.

Както приляга на морски град не може на брега да няма рибари. Стоката бе съвсем прясна, дори в част от кутиите рибите подскачаха.

В старинната част на града на малък площад един от символите му - часовниковата кула, построена от италиански търговец през 1897 г.

Денят завърши с една констатация. Преди 4 години по крайбрежието наред с кафенетата имаше и доста малки и приятни ресторантчета, които по неизвестна за мен причина сега са превърнати в пицарии, барове с наргилета, кафенета, баничарници и места, където се продават баклави, бургери и дюнери. Така, че се наложи доста да повървим докато намерим подходящо място за вечеря, което да не е дюнерджийница и същевременно да не е капан за туристи, където ти сервират една шепичка риба, приготвена по „специален” начин на тройна цена и където сервитьорите хвърчат като финикийци да обслужват групите, а на теб ти обръщат внимание като им остане време и обикновено носят не това, което си поръчал.
Ден втори следва.
Коментар