Обява

Свий
Няма добавени обяви.

Няколко общи въпроса относно траял машини ползвани за планински разходки

Свий
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • Няколко общи въпроса относно траял машини ползвани за планински разходки

    Здравейте,
    За траял машините разбрах няколко неща:
    -много са леки;
    -не са трудни за управление;
    -често имат около 6 скорости, от които 3 работни и 3 за предвижване;
    -харчат сравнително малко;
    -здрави машини са;
    -сравнително тихо работят;
    -имат максимална скорост от около 80-100km/h;
    -конструирани са за преодоляване на много технични трасета, на ниска скорост;
    -имат относително голям маховик за запасяване на кинетична енергия;
    -работят чудесно на ниски и средни обороти;
    -нямат седалка (непотребна е);

    Това описва моят перфектен мотор почти на 100%. Защо почти:
    Искам да ползвам мотора за леки обиколки в гората до 30-40км на ден. Основен терен - пътечки, черни пътища, асфалт до 5-6-10км на ден. Скоростта с която искам да се предвижвам е 10-20km/h. Фотоапарата в раницата, сандвичите Нямам намерение да скачам по камъните, а само да заменя велосипеда с мотор. Забелязвам, че като съм с велосипед - умората надделява пред удоволствието. Висок съм 180cm, тегло 96кг.

    Какво не ми допада в описанието на мотора - липсата на седалка.
    Като потърсих още малко в мрежата, се оказа че има нещо като хибрид между траял и ендуро машини - GAS GAS Randonne 125, Beta ALP 125/200, Scorpa TY 125. Те се водят ентри траял клас машини, подходящи за разходки в планината и могат да се регистрират. Имат фарчета, мигачи, общо-взето всичко за такива като мен

    Имам малки съмнения, че моделите които изброих ще са достатъчно мощни за мен. Та търсенето продължи и се оказа, че могат да се сложат седалки на траял машините.
    Моля Ви да се опитате да пречупите погледа си и да погледнете от моята гледна точка - трябва ми мотор за туризъм, маневрен, лек, тих, при ниски скорости да е ОК. Въпросите са ми следните:
    -125кубиковите хибридни варианти GAS GAS Randone 125/Beta alp 125, Scorpa TY 125 дали ще са достатъчно мощни за мен? Ако има някакви съмнения - предпочитам 250 кубикова машина.
    -Мога ли да купя 250кубикова траял машина, да сложа седалка и да получа хибрида към който се стремя?

    Като първа траял машина, искам да купя нещо втора ръка. И тук идва по-тежкият въпрос:

    -Приемам, че това което ще намеря да купя няма да има фарове и мигачи и няма да може да се кара по републиканската ни пътна мрежа. Има ли вариант да купя втора ръка траял машина, която ако не е оборудвана с фарове и мигачи - аз да ги добавя и след това да я регистрирам?

    Още един труден въпрос за мен:
    -Приемам, че съм купил траял машина която е регистрирана. Ще мога да я карам по асфалтовите пътища. Има ли някакво ограничение къде мога да я карам в планината? Мога ли да я карам на черен път или има законови ограничения? Мога ли да я карам по пътеки? Мога ли да я карам в полето? Съвсем от законова гледна точка се интересувам, къде освен на асфалта може да се кара мотора?

    Предварително благодаря на всеки включил се в темата.

  • #2
    От: Няколко общи въпроса относно траял машини ползвани за планински разходки

    Първо мойте адмирации за адекватния ти пост и като цяло тема.

    Малко отзад напред.

    От законова гледна точка мисля че за момента ограниченията и забраните важат само за националните паркове (който ако не се лъжа са 3). Природните паркове мисля че са друга категория. Друг е въпроса кое колко се спазва. Искат ли да хващат - могат!

    За регистрацията на траялката - трудна работа. От Англия можеш да си купиш готова регистрирана. Там си имат доста траялки с регистрация. И стари и по-нови модели. Транспорта на такъв мотор от там би бил в рамките на 200-300лв. Може би за около 3000лв при малко късмет и внимателно следене на обяви из ибеи можеш да се сдобиеш с нещо читаво. За 4000лв ще е идеално.

    Ако единствената ти цел е да си караш по пътищата и да си снимаш тук таме, без никакви амбиции за превземане на трудни баири и дерета ( макар че апетита идва с яденето и след 2г може да се окаже че си се превърнал във върл хардаджия оглеждащ се само за някой друг хилклаиминг или гадно дере ), изброените от теб моторчета мисля че са подходящи. Все пак там където си бутал с колелото дори със 125-ца се очаква че ще може да си издрапаш.

    А 10те км асфалт с траялка ... хмм звучи ми на странен мазохизъм. Не че е невъзможно, но цялостната концепция която описваш за използването на мотора, мисля че не са най-подходящия избор.

    Колегата Митко Митков има такова китче. Седалка + резервоарче за траялката си. Може да го питаш от къде го е купил. Изглежда добре.



    И все пак размерите ти предоставят перфектна възможност да караш нормален горски мотор. Траялките са си особенни машини за специфичен тип каране доста различен от разходка по поляната и черните пътища. Самата им геометрия е мислена за друго каране.
    Иван Маринов
    Suzuki RMX 250 '92 - sold / Yamaha XTZ 750 Super Tenere '91 - sold / KTM EXC 250 2t '06 - sold
    ЕНДУРО ВАРНА

    Коментар


    • #3
      От: Няколко общи въпроса относно траял машини ползвани за планински разходки

      Колега, хич не отговраряш отзад напред. Благодаря ти за насоката! Проблема е бил доста по-сериозен от колкото предполагах. Да знаем къде можем да караме нашите off-road машини е основен. Ще се опитам първо него да го разчопля преди да се впускам в покупка на ендуро или траял мотор. Обичам нещата в главата да са ми ясни пък и вярвам, че правилата са създадени за добро.

      Потърсих малко допълнителна информация за защитени територии.
      Законовата рамка е дадена в закона за защитените територии:
      http://lex.bg/laws/ldoc/2134445060

      Категориите защитени територии са:
      1. резерват;
      2. национален парк;
      3. природна забележителност;
      4. поддържан резерват;
      5. природен парк;
      6. защитена местност.

      Директно в закона е забранено ползването на МПС-та в:
      -резерват;
      -поддържан резерват.

      Дадени са общите забрани за националните и природните паркове също в закона. Обособени са и зони, които за всеки парк се определят от отделен план за управление. За всяка зона има различни забрани. Ето един пример за план за управление на национален парк (в случая Пирин):
      http://www.bbf.biodiversity.bg/files..._mplan_np1.pdf
      На страница 182, ал.4, ал.5 и ал.11 са определени ограниченията за МПС-та. Общо взето е забранено.
      След страница 182-ра са определени зоните и допълнителни детайлни забрани и ограничения.

      Като цяло в националните паркове МПС-тата са забранени.

      Погледнах и в няколко сайта на природни паркове. В част от тях има резервати (забрана на МПС-та), природни забележителности, защитени местности. Пример - http://www.strandja.bg/BG/protected-territory_bg.html
      Не намерих пълна информация какви ограничения има за МПС-та в зоните с природните забележителности и защитени местности. Предполагам - забрана за МПС-та извън пътищата.

      Сега ако погледнем от страни, какво се получава - където има защитени територии - има ограничения на МПС-та. Може и да има някакви вратички в закона за някои зони/категории/територии - но аз поне не можах да ги разбера. Ако някой знае, моля да сподели.

      Следващата ми стъпка беше да потърся карта на защитените територии. Намерих няколко карти на защитените територии за цяла България. Не ги разбрах напълно. Ако някой може да публикува такава карта и да я обясни ограничителните режими, моля нека го направи.

      До тук говорим само за защитени територии и ограниченията за движение на МПС-та. Ще потърся още информация и за останалите територии извън асфалтовият път.

      Все пак, понеже въпроса наистина е основен, предполагам е разискван във форума или най-малкото има колеги запознати в дълбочина с проблема. Надявам се да се включат. Ако събера пълна информация, ще я отделя в отделна тема - ''Къде в България могат да се ползват OffRoad машини''.

      Коментар


      • #4
        От: Няколко общи въпроса относно траял машини ползвани за планински разходки

        Така, за защитените територии нещата до някъде се изясниха.
        Извън защитените територии и частната собственост, имаме горски масиви и обработваеми земи.
        Законовата рамка за горските масиви е дадена в закона за горите.
        http://lex.bg/laws/ldoc/2134178816
        В горските площи има горски пътища По тях могат да се движат МПС-та. Извън тях е забранено. Движението на МПС-та по горските пътища става с разрешение определено в наредба '''НАРЕДБА № 1 ОТ 30 ЯНУАРИ 2012 Г. ЗА КОНТРОЛА И ОПАЗВАНЕТО НА ГОРСКИТЕ ТЕРИТОРИИ''.В приложение 1 и 2 са дадени разрешенията които се вадят.

        За мен остана отворен въпроса - кое е път и кое пътека. В един документ (''ПРОЕКТ ЗА РАЗВИТИЕ НА ГОРСКИЯ СЕКТОР'') видях какво са нормативните изисквания за горски път. 4метра трябва да е най-малката ширина на пътя.

        До тук получавам следното:
        - в защитени територии OffRoad машини не се ползват за удоволствие, а само за спасителни акции/превенция на пожар.....;
        - в горски масиви OffRoad машини могат да се ползват за удоволствие, но с разрешително и само в предвидените за това пътища. По пътеки - не.

        Остава да проуча въпроса - какви са ограниченията извън горите, защитените територии и частната собственост.

        Може да съм сгрешил във филтъра и реално условията и местата за ползване на OffRoad машини да са по-свободни от тези които съм описал. Ще потърся още информация. Надявам се накрая да получа една карта на България със зони - тук OffRoad машини не, тук с разрешение, тук неограничено. Ако се получи по-сложно, значи нещо не е както трябва

        Коментар


        • #5
          От: Няколко общи въпроса относно траял машини ползвани за планински разходки

          ..ти си един от малкото нормални хора които задават прилични и логични въпроси в БГ
          подозирам че или си живял в чужбина или ,,не знам ще ходиш там или те е възпитавал някакъв много свестен човек
          ..как да е ако все пак се задържиш у нас да отговоря ,,на практика у нас се кара навсякъде всичко особенно триалка ,,и да те видят то си изглежда като колело с двигател а и не рови ,,абе едва ли някой ще ти каже чак толкова нещо е,,освен ако не се натресеш пред някое главно управление баш като са шефовете там,,как да е
          ,,за триалките,,стават като за тебе ванко ти е описал ситуацията има регистрирани ,,ако искаш да слагаш седалка тя е и с допълнителен резорвоар всъщност ,,та струва около 600лв но тр да си купиш задължително бета защото другите нямат читави такива китове
          фарове стопове всичко може да се сложи ток има в изобилие ,,да те утрепе
          между другото на бетата ми фара който е по малък може би от монета от 1 лев,,свети по добре от на ктм ендуро ,,не че по силно но някак разсеяно и точно където трябва абе супер е нещо което наистина изненадва от такава малка лампичка ,,отзад са светодиоди те не хабят нищо,,
          ,,понеже си ме питал да моята е регистрирана 2006 та бета рев 3 взех я за ок 3500 направих и основен ремон за около 400лв и седалка за ок 600,,сега и още някои по дребни неща от бета оригинални поръчах за 100тина лева,,вече стана почти нова
          между другото частите не са скъпи ,,субфрейма например който се счупи/бе пукнат още като я взимах/ като питах ми казаха че е 19 лв а е от някакъв странен метал и сиг само заварката щеше да стува доста повече ако въобще е възможна,,въобще частите не са скъпи идват обаче малко бавно ,,е поне спрямо тези от ктм да речем
          между другото за твойте цели един фреериде 350 ктм би бил идеален но там говорим за цени от 10 на горе,,то няма още и по стари те тр нов или почти нов да вземеш,,този сегмент като се замисля доста се разраства сега и няколко други компании пускат вече подобни модели!!
          ..

          Коментар


          • #6
            От: Няколко общи въпроса относно траял машини ползвани за планински разходки

            Колега nairda79, ако оставим проблема с това кое, къде и как може да си използва има и други алтернативи на траял машините и като такава може да погледнете Yamaha Trailway 200. Малко моторче, което забелязах скоро, за съжаление в България не е популярно, но по описанитре от Вас нужди би трябвало да Ви свърши работа.

            Коментар


            • #7
              От: Няколко общи въпроса относно траял машини ползвани за планински разходки

              Има доста малки моторчета, които ще ти свършат работа.
              125-ца ще ти свърши работа.
              Аз притежавам едно старичко, но на много малко км моторче Kawasaki KE 125 - с размерите на Симсон i pod 100kg, но с достатъчно мощно и непретенционзно двигателче да мине почти отвсякъде, където го засиля. Основен недостатък му е окачването, че няма големи ходове, но определено са по-големи от на колело
              Много е удобно за такива леки разходки, но за съжаление не го карам често - от 4 мотора рядко ми остава време и за него.

              Коментар

              Активност за темата

              Свий

              В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

              Най-много потребители онлайн 4,385 в 21:28 на 18-02-20.

              Зареждам...
              X