Обява

Свий
Няма добавени обяви.

За пружините и тупаните!

Свий
Това е залепена тема.
X
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Изчисти всичко
нови мнения

  • За пружините и тупаните!

    Балансът на мотоциклета зависи от разпределението на общото му тегло между предната и задната гума. Балансът се постига чрез пружините. Преди започване на, каквато и да било намеса по окачването, с цел подобрение или поне поносимо поведение, е важно пружините да са с точните параметри (твърдост), според теглото на тупана, който ще кара мотоциклета.

    За теглото:
    Повечето мотоциклети с „вдигнати калници” или „кросови” са предназначени за хора с тегло до 80кг, вкл. Екипировката: дрехи, каски,ботуши,чанта с инструменти, раница и т.н, 10 ГСМ-а, иПод, топ-лоп и прочее цигания, накачена по тупана.....забравих за Егото- добавяме и камерата! Така получения събирателен образ е Тупана.


    За пружините и амортизирането/погасяването (точната дума е damping, ама на български не намерих подходяща)
    В общия случай окачването се състой от пружина и амортизираща система. Пружината "поглъща" движението, предизвикано от преместването на гумата върху различни препятствия, а амортизиращата система контролира и движението на пружината в двете посоки- компресия и ребаунд (връщането). Тези две неща работят заедно за постигането на 3 фактора: Комфорт, Баланс и Безопасност.

    Ходът на окачването може да бъде разделен на 3 части:
    -първите 25% се грижат за комфорта
    -следващите 50% за баланса
    -последните 25% за безопасността

    Тези 3 фактора работят заедно и всеки един влияе на останалите 2. Когато тези фактори са подходящо дефинирани, резултатът е комфортен,балансиран и безопасен мотоциклет

    Комфортът: Общо казано- Частта от движението на мотоциклета (или по-скоро вибрацийте, ударите и амплитудите, получени в резултат натова движение) , която се предава към тупана. Максималният комфорт означава, че тупанът не получава никакви вибрации, удари или амплитуди.

    Балансът: зависи от разпределението на общото му тегло между предната и задната гума. Балансът се постига чрез пружините. Без точните пружини НИЩО НЕ МОЖЕ ДА СЕ ОЧАКВА!

    Безопасността: Това е онзи запас от хода на окачването, който осигурява постоянен контакт между гумата и терена, при вече „изразходван” 75% ход. Твърде погрешно е схващането, че в едно нормално каране (да се разбира мотане с цел навъртане на километраж и търсене на подходящо заведение/хижа с публика, готова да изслуша баналните ни измислици ) окачването трябва да използва 100% от хода си.





    Коефициент на твърдост и натягане на пружината:
    Коефициента на твърдост при дадена пружина се определя от това каква сила е необходима да се приложи, за да се свие пружината с 1мм., инч и т.н...Тази сила може да бъде измерена в Нютони, Паунд ...Накратко ще спомена, че спрямо хода на пружината, коефициента на твърдост може да бъде постоянен или променлив- т.нар прогресивни пружини.

    Наближава един от най-криво разбраните параметри: Натягането на пружината (точната дума е Preload):
    Почти постоянно чувам, че „някой” си променя твърдостта на пружината с увеличаване или намаляване на прелоуда. Прелоуда служи единствено за промяна на неутралния ход (за окачване говорим) на ненатоварения мотоциклет, оставен в покой- точния израз е ride height, а по-късно и по време на движение, с добавянето и на други променливи фактори. Прелоуда не може да промени коефициента на пружината по никой начин. Невярно е ширещото се мение, че са ни необходими по-меки пружини, за да компенсираме „твърдото” си окачване-това „схващане” ни кара единствено да се радваме, че сме спестили „некой лев”- УЖ спеситили! По-меките пружини унищожават всичките 3 фактора-Комфорт,Баланс,Безопасност.

    Нека видим какво всъщност се получава:
    (Конкретните данни се взимат от Ръководството на мотоциклета-поне за начало)

    1.Мотоциклетът е вдигнат на стойка, гумите са във въздуха.
    Когато се монтира пружината, тя обикновено се свива (малко). Прелоуда е точно това: разликата между дължината на немонтираната пружина и дължината, получена след монтажа. В общия случай прелоуда е положителен-т.е пружината е винаги свита. Прелоуда се движи от 0-5мм за предници до 2-9мм за амортисьори. Прелоуда над тези норми унищожава Комфорта! Натягайки пружината ( т.е добавяйки прелоуд) ние прилагаме сила, за да я свием до желаните норми. Това е така наречената сила на прелоуда. Да преположим, че имаме точната пружина за нашите килограми, установили сме прелоуда в предписаните граници-мерим разстоянието от заданата/предната ос до някаква точка по рамата/калник –кръщаваме това разстояние L1. Нека спуснем мотоциклета.

    2.Мотоциклета е на земята, без тупана върху него, с всички необходими флуиди и аксесоари: Мерим същото това разстояние и то е L2.
    L1-L2= ни дава статичното потъване или т.нар static sag.

    3.Фанфарите свирят и тупанът се качва върху мотоциклета,заедно с всичката си екипировка, изправя се прав върху степенките (с двата крака-третия засега почива) и заема „атакуваща” позиция-брадичката над кормилото, погледа напред, колената леко присвити и задължителната Вяра в светлото, отдалечаващо се Бъдеще. Е, реалността показва, че тупана съвсем не кара в тази стойка, но поне тя е точно дефинирана и може да се използва за добра отправна точка. Важното е ВИНАГИ да използваме една и съща отправна точка-това ни позволява да констатираме правилно промените!
    Жената държи мотоциклета изправен ( за кормилото) , без да упражнява допълнително усилие върху окачването. Боя – по-късно!
    Мерим същото това разстояние и то е L3. L1-L3= на „състезателното” потъване (звучи безумно!) т.нар race sag.

    Ако статичното потъване е в нормите, но състезателното е над тях това означава, че пружината е по-мека от необходимото и е време Тупана да си закупи подходящата такава, а не да натяга прелоуда до безумие. Защо ли?! Ето защо:

    Натиснете снимката за да я уголемите

Име:Prujini.jpg
Прегледи:1
Размер:54.8 КБ
ID:5935414

    Меката пружина е натегната до 20%, което е над нормите, които да речем, в случая са 5 еденици или %. Т.е, за да се свие още ( да започне работа) , върху тази пружина трябва да бъде приложена по-голяма от „нормалната” сила-това означава, че ударите от всички малки препятствия ще бъдат „предадени” диркетно, без погасяване, към задника на тупана. Това е така, защото амортисьора няма как да се задвижи без върху него да бъде приложена поне минимално необходимата за това сила- пренатегната пружина се е „погрижила” за липсата на Комфорт. Останалите 2 фактора също са „ зад борда”.....Казано накратко: постигнали сме възможно най-лошото: некомфортно, небалансирано и опасно окачване!

    темата Темата е безкрайна, но накратко:

    Стана въпрос за липсата на комфорт: освен неправилната пружина върху този фактор влияе и т.нар stiction- това е триенето, предизвикано от наранени стъбла, падналото им покритие, лоши семеринзи и прахоуловители, износени втулки, старо или липсващо масло, липсата на достатъчна хлабина или повечето такава, както и комбинация от всичко това. Абсолютния максимум за НАШИТЕ (финансови) условия е окачването да се сервизира поне веднъж на 40 часа (6 месеца) за предници и веднъж годишно за амортисьори - колкото окачването е „по-добро” или се използва по предназначение толкова по-често се налага то да бъде обслужвано- границата е 25 часа максимум –без значение дали е амортисьор или предница. Под обслужване нямам в предвид изсипването на маслото от предницата на улицата и добавянето на, каквото и колкото има след това- това важи с особена сила за двукамерните предници.

    Хаотичното отвиване на различните винтове за настройка не променя картината към по-добро. Фабричното окачване е проектирано така, че средностатистическия Джо или нашенския Тупан да не може да се пребие, защото е отвил няколко „клика” в повече. Тук, разбира се, отдавам необходимия Респект на „изобретателния” Пролетариат.
    Та: тези „врътки” регулират нещата в един максимум 6-10% диапазон. Твърде вероятно е вашите проблеми да се крият точно в тези 10%...”Врътката” регулира т.нар свободен поток на флуида-предимно при БАВНО движение на стъблото, на окачването-без значение компресия или ребаунд. Отвивайки ги докрай, тупана увеличава обема на неконтролирания или слабо контролирания, свободен поток през дадения кръг-дали това е „нещото”, от което имаме нужда?!....Останалия поток, както и потока от бързите движения ( на стъблото) минава и се контролира от геометрията на различните бутала и прилежащите им „шим стакове” –това са онези скъпи пластини, наредени в определен ред от скъпоструваща, разработена от Сандвик, стомана. „Шим стака”+ „врътките” контролират поведението на машината, а не пружините!
    Максимално отвитите винтове за настройка „говорят” за проблеми по окачването, а отделно от това, те предизвикват допълнителни такива!

    Нека не забравяме най- важното: Баланса. Предницата и Задницата са свързани с рамата, а по средата е.....Г-а на Тупана. Нещата трябва да са Балансирани-ако едно от тези не е в ред, то влияе на другото. За да бъдат нещата още по-сложни, това влияние се „крие” доста добре.....Ние си мислим, че предницата е „твърда”, а то се оказва, че амортисьора е твърде мек и не може да „предаде” необходимата „порция” тегло към нея..... порцията, нужна за нормалната И работа....Мотора ни подскача, държи се като Луд кон, не „стои” в пътя, купуваме скъпи демпфери и ПАК НИЩО:- А, дали предницата не е твърде мека, повечето тегло е върху нея и ние щастливо се опитваме да си караме (виртуално) на предна гума?!.......Такива ми ти рАботи!
    Последно редактирано от suhoi27; 09-07-11, 16:52.
    A stupid man's report of what a clever man says is never accurate because he unconsciously translates what he hears into something he can understand

  • #2
    От: за пружините и тупаните

    Поучително и предполагам в по-голямата си част преведено от правилното място четиво. Аз лично съм благодарен за което. Неприятното е, че някак не е даден начина да шиб@ме дявола във въздуха и всичките решения на всичките проблеми опират до нови /скъпи/ неща. Ама кеф цена нямал....
    0888932647

    Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш. Помни, че Ноевият ковчег е направен от любители. Професионалистите са построили "Титаник".

    Коментар


    • #3
      От: за пружините и тупаните

      Жоро, не е преведено от никъде, тази тема е плод на много четене, експерименти, знания и най-вече труд!!!!
      Този човек е един от малкото СПЕЦИАЛИСТИ в България, който споделя знанията си и опита с нас, абсолютно безвъзмездно.
      Най-малкото което ние можем да направим е, да му благодарим и окуражим за в бъдеще пак да пише такива теми.

      Коментар


      • #4
        От: За пружините и тупаните!

        Наистина много поучително четиво. Сигурен съм, че ще помогне на много колеги.

        Коментар


        • #5
          От: за пружините и тупаните

          Първоначално публикуван от Жоро Нешев Преглед на мнение
          Поучително и предполагам в по-голямата си част преведено от правилното място четиво. Аз лично съм благодарен за което. Неприятното е, че някак не е даден начина да шиб@ме дявола във въздуха и всичките решения на всичките проблеми опират до нови /скъпи/ неща. Ама кеф цена нямал....
          Точно така, прав си-кеф цена няма. Ако 500 кинта за правилните пружини за мотор който струва 10+К са проблем,по-добре да не си го купуваш въобще, така или иначе няма да можеш да го подържаш.
          Иначе поздравления за колегата suhoi27 за безупречните познания по английски-чудесен превод Само дето е пропуснал да даде линк към софтуера за смятане на шим стаковете и да сподели "лекинките" си познания по тунинг на окачване, кавитация,вискозитет на флуида и прочее специфики......ама и закакво да пише,симфониите за тупан и кратуна отдавна ги е слушал.
          @Жоро: като му го отпереш( на дявола) ще се радваме да споделиш методологията
          offroad фен
          1983 XL500R ->1996 XR600R ->2004 WR450F ->2008 KLX450R ->2009 BETA 450RR Factory ->2009 KTM 990 Adventure + 2013 Husaberg FE450
          TOYOTA Hilux 3.0 D-4D

          Коментар


          • #6
            От: За пружините и тупаните!

            Темата е много полезна и добре структурирана ! Такава подредена информация на едно място даже по задокеанските форуми трудно ще се намери ! Едно голямо БРАВО на "suhoi27" - Продължавай все така! Прочетох я цялата и смятам да се възползвам от написаното тук. Смятам, че ще е добре темата да се направи "Важна", за да не се изгуби някъде във времето и форумните архиви.

            Редакция: Сега видях, че темата вече е залепена отгоре

            Коментар


            • #7
              От: За пружините и тупаните!

              Едно от най-полезните неща, които съм чел последно време. Благодарности. Дойде ми точно в подходящия момент на лутане какъв амортисьор да купя.

              Коментар


              • #8
                От: за пружините и тупаните

                Първоначално публикуван от Chinela Преглед на мнение
                Жоро, не е преведено от никъде, тази тема е плод на много четене, експерименти, знания и най-вече труд!!!!
                Този човек е един от малкото СПЕЦИАЛИСТИ в България, който споделя знанията си и опита с нас, абсолютно безвъзмездно.
                Най-малкото което ние можем да направим е, да му благодарим и окуражим за в бъдеще пак да пише такива теми.
                Споменаването на "средностатистическия Джо" ме наведе на мисълта, че изречението има англосаксонски корени. Иначе съм напълно съгласен с всичко което казваш.

                Колкото до дявола и секса - "в Анадола опитите продължават", както се твърдеше в един виц за възможностите мъж да забременее. Такива http://forum.offroad-bulgaria.com/sh...86#post1437286 идиотщини постоянно ми се роят по болезнената кухина. Знае ли човек може и някакво окачване за суперкрос да измасторим от пирони и тел :-)
                Последно редактирано от Жоро Нешев; 10-07-11, 10:04.
                0888932647

                Никога не се страхувай да правиш това, което не умееш. Помни, че Ноевият ковчег е направен от любители. Професионалистите са построили "Титаник".

                Коментар


                • #9
                  От: За пружините и тупаните!

                  Логични неща, ама трябва доста дълбоко да се замислиш /поне аз/, за да разбереш, че е вярно.

                  Адмирации за полезната тема.
                  Човешко е да се греши... Но това че грешиш, още не означава, че си станал ЧОВЕК!

                  "Когато някой не може да направи нещо, поради недостатък на сили, той вини за това случая."

                  Коментар


                  • #10
                    От: За пружините и тупаните!

                    Първоначално публикуван от suhoi27 Преглед на мнение
                    За теглото:
                    Повечето мотоциклети с „вдигнати калници” или „кросови” са предназначени за хора с тегло до 80кг, вкл. Екипировката: дрехи, каски,ботуши,чанта с инструменти, раница и т.н, 10 ГСМ-а, иПод, топ-лоп и прочее цигания, накачена по тупана.....забравих за Егото- добавяме и камерата!
                    Това е,човека го е казал!По нагоре следва че върху мотора е натоварена една торба с лайна която не е адекватна да реагира на релефа.
                    П.П.Мое мнение де!

                    Коментар


                    • #11
                      От: За пружините и тупаните!

                      Карам ктм520sx свален е докрай и пак не стигам добре земята, със бяла пружина е аз съм 65кг кажете как да го сваля???

                      Коментар


                      • #12
                        От: За пружините и тупаните!

                        Първоначално публикуван от milen_stz Преглед на мнение
                        Карам ктм520sx свален е докрай и пак не стигам добре земята, със бяла пружина е аз съм 65кг кажете как да го сваля???
                        Със скъсяване хода на задния амортесьор + пускане на тройника надолу.Може да си вземеш и по-ниска седалка от power parts каталога на КТМ. На пружината какво пише?
                        offroad фен
                        1983 XL500R ->1996 XR600R ->2004 WR450F ->2008 KLX450R ->2009 BETA 450RR Factory ->2009 KTM 990 Adventure + 2013 Husaberg FE450
                        TOYOTA Hilux 3.0 D-4D

                        Коментар


                        • #13
                          От: За пружините и тупаните!

                          PDS 6-265 това пише на пружината за какви кг е? аз съм 65... и как се скъсява хода на задния амортисьор сега гайката ми е развита до край

                          Коментар

                          Активност за темата

                          Свий

                          В момента има 1 потребители онлайн. 0 потребители и 1 гости.

                          Най-много потребители онлайн 4,057 в 14:19 на 14-06-16.

                          Зареждам...
                          X